Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

årsopgørelse 2007 for nyetableret virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nyetableret virksomhed. Reg. dato 14.12 2007.

Mine spørgsmål handler om skat for 2007: 

Jeg har købt driftsmidler (printer, kameraobjektiv, papir, blæk osv osv) i 2007 og har modsvaret moms for dette i sidste kvartal. Det er ok.

Men hvad med fradrag for indkøbet? Kan jeg sætte disse udgifter som underskud i årsopgørelsen for 2007? Jeg har talt med SKAT og de siger at da jeg ingen indtjening havde i 2007 (og først er begyndt at tjene penge i 2008), så kan jeg først få fradraget i 2008.

Hvad med de ting jeg købte i efteråret 2007, som var købt til virksomheden, som endnu ikke var registreret?

Jeg har også en privat computer og kamera jeg gerne vil indføre i virksomheden, købt i 2006, som har en værdi under de 11.000 på nuværende tidspunkt. Hvordan gør jeg det?

Jeg håber der lige er én der kan give mig et hurtigt råd, da jeg nødigt vil trække fra og så skal betale tilbage igen.

mvh Charlotte

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:44

Hej

Jeg kan ikke lige se, hvorfor du ikke skulle kunne trække disse ting fra skattemæssigt.

Printer: Debet f.eks. småanskaffelser/kredit mellemregning(under egenkapitalen)!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:11

Tak for det super hurtige svar, Peter!

Jeg ringede til SKAT, for at få svar på om hvordan jeg lavede afskrivning på min gamle computer, og føre den ind i virksomhed. Og i den forbindelse spurgte jeg også (bare for at være HELT sikker) om jeg kunne fradrage for de ting jeg købte sidste år (2007), på min årsopgørelse for 2007. Og han svarede nej! Og begrundede det med, at mit firmaskatteår, startede det år jeg har indtjening, dvs 2008!

Har lavet regnskabet, som du siger med udgifterne debet og årets indskud, kontant under egenkapital.

Vil det så sige at de 9000, som er min computers værdi nu, kan lægges ind i mit regnskab for 2007 også (den er købt for 16.000 i 2006) ?

Så vil gå igang med at lave regnskabet for 2007 færdigt. Det er jo et underskud på ca. 30.000 ialt. Hvad siger de til at jeg har et fradrag på ca. 30.000 i 2007, og ingen indtjening i virksomheden?

Og hvad hvis jeg kun kommer til at tjene 50.000 i år i virksomheden eller måske mindre? Er på dagpenge (med selvst. bierhverv) og er stadig i etableringsfasen...Det jeg mener, hvor lang tid "har jeg" til at etablere mig? Bare et fingerpeg, er godt klar over der ingen faste regler er :-)

KH Charlotte

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:25

Hej!

Hvis vi taler om begrebet hobbyvirksomhed, så siger man normalt 2-3 år.

Har dog eksempler på fra praksis, at helt op til 5 år med underskud blev accepteret af SKAT.

Sørg for at lave nogle budgetter, som du kan fremvise(forudsat du kører med underskud), hvis

SKAT på et tidspunkt prøver at statuere hobbyvirksomhed.

Ja...træk det hele fra i 2007.

Husk at du ikke må tage momsen på computeren, som du indskyder i din virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05

Tak for svaret! 

Ja. Det er mit klare mål at hurtigt komme ud over at blive set på som en hobbyvirksomhed. Er det i den forbindelse en god idé at indhente erklæring fra SKAT, eller betyder det ikke så meget hvis jeg kan vise budget og evt. forretningsplan, hvis det skulle være nødvendigt?

Jeg er fotograf og har i øjeblikket en udstilling hængende på en café. Mhs udgifterne i forbindelse med udstillingen: Skal jeg postere på PR-konto eller "bare" alm. driftsudgifter (dvs hhv. print, rammer, katalog, osv osv)?

mvh Charlotte

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:16

Som jeg ser det tænker Skat ikke på hobbyvirksomhed men på det forhold at det er en forudsætning for at kunne afskrive, og straksafskrive (fratrække mindre køb) at der er en igangværende virksomhed. Dvs. at der har været indtægter. Derimod anerkender man at periodiske forbrugsudgifter såsom husleje m.v. fratrækkes før den indtægtsgivende aktivitet, forudsat at der efterfølgende kommer aktivitet indenfor rimelig tid.

Hvad hobbyvirksomhed angår kan du ikke få en erklæring fra Skat da det jo afhænger af virksomhedens udvikling, men det forhold at du inden opstart har budgetter m.v. og dermed har gjort dig overvejelser om hvorvidt det kan bære trækker klart i den rigtige retning. Det er også kun relevant at tage stilling til hobbyvirksomhed hvis din virksomhed vedvarende - 3 år eller mere . giver underskud og det kan jeg ikke forestille mig at en fotograf-virksomhed kan gøre.

Uanset ovenstående ville jeg da nok prøve at fratrække udgifterne i 2007. Det er næppe de store beløb vi taler om og man kan heller ikke afvise at du i 2007 har lavet indtægtsgivende arbejde som blot først er blevet faktureret i 2008. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14

Peter, Jeg har sendt dig en PB

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)