Hej alle, Janet. |
Vælge revisor fra - hvordan?
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Hej! Holdingselskaber skal altid revideres. Underliggende driftsselskaber behøves ikke revideret, såfremt grænserne overholdes. |
Men er det ikke svært at kontrollere indtægterne i holdingselskabet uden sikkerhed for at tallene i driftsselskabet er korrekte? |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Hej! Der har været en del diskussioner om emnet. Både FSR og FRR har dog meddelt, at det "skriver" revisor sig ud af. |
Der er kun revisionspligt på et holdingselskab, hvis selskabet ejer en kontrollerende ejerandel i et driftselskab... Hvis holdingselskabet ejer mindre end 50% af et andet selskab er der heller ikke revisionspligt her. |
Enig i det skrevne forhold. Jeg vil dog pointere, at såfremt der i holdingselskabet sker indregning af driftselskabet til indre værdi - i stedet for til kostpris - så skal det underliggende driftselskab revideres, hvis der ikke skal være et forbehold fra revisor omkring værdiansættelsen af driftsselskabet. Blot en betragtning. |
Det er faktisk blot en "betydelig" indflydelse, og der er dermed sammenfald med definitionen på en assicieret virksomhed, dvs. en virksomhed, hvori man besidder mindst 20 % af stemmerne. Grænsen er altså ikke 50 % men 20 %. |
Så vidt jeg mener er definationen "holdingselskaber, herunder moderselskaber". Jeg mener da at man kun indregner et driftselskab med i moderselskabet når dette er kontrolleret af Holding/moderselskabet...
Men hvad siger revisorerne? |