Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vælge revisor fra - hvordan?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er lige blevet oplyst, af en bekendt der selv er selvstændig, at man vistnok kan vælge revisor FRA i sit selskab - så længe man har
mindre end x antal mill. i omsætning årligt. I mit holding har jeg jo intet i omsætning, men min revisor (som har stiftet selskabet) har dengang
valgt, at "selskabets regnskaber revideres af en af generelforsamlingens valgt registreret eller statsautoriseret revisor".

Hvordan vælger jeg, at jeg ikke længere bruger en revisor i holding sammenhæng? Er det korrekt, at det skal ske på en generelforsamling?
Og... må jeg holde generelforsamling nu - og hvordan indberetter jeg (for det har jeg også hørt man skal?) at jeg har holdt denne?

Jeg håber nogen måske kan hjælpe... tusind tak.

Janet.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:22
Holdingselskaber er så vidt jeg ved, ikke fritaget for revisionspligten - Underliggende driftselskaber kan nok heller ikke slippe for revision, da det nok er svært at revidere et holdingselskab, uden reviderede regnskaber fra de underliggende driftsselskaber.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45

Hej!

Holdingselskaber skal altid revideres.

Underliggende driftsselskaber behøves ikke revideret, såfremt grænserne overholdes.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:12

Tusind tak til jer begge :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:32

Peter - Revisor:

Hej!

Holdingselskaber skal altid revideres.

Underliggende driftsselskaber behøves ikke revideret, såfremt grænserne overholdes.

Men er det ikke svært at kontrollere indtægterne i holdingselskabet uden sikkerhed for at tallene i driftsselskabet er korrekte?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45

Hej!

Der har været en del diskussioner om emnet.

Både FSR og FRR har dog meddelt, at det "skriver" revisor sig ud af.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:18

Der er kun revisionspligt på et holdingselskab, hvis selskabet ejer en kontrollerende ejerandel i et driftselskab...

Hvis holdingselskabet ejer mindre end 50% af et andet selskab er der heller ikke revisionspligt her.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 19:18

Enig i det skrevne forhold.

Jeg vil dog pointere, at såfremt der i holdingselskabet sker indregning af driftselskabet til indre værdi - i stedet for til kostpris - så skal det underliggende driftselskab revideres, hvis der ikke skal være et forbehold fra revisor omkring værdiansættelsen af driftsselskabet.
- jeg har i hvert fald svært ved at tro man kan finde en autoriseret/registreret revisor (der ønske at beholde sin bestalling), som vil godkende indregning af driftselskabet til indre værdi, hvis det ikke er revideret.

Blot en betragtning.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:06

Jesper N. Jepsen:

Der er kun revisionspligt på et holdingselskab, hvis selskabet ejer en kontrollerende ejerandel i et driftselskab...

Hvis holdingselskabet ejer mindre end 50% af et andet selskab er der heller ikke revisionspligt her.

Det er faktisk blot en "betydelig" indflydelse, og der er dermed sammenfald med definitionen på en assicieret virksomhed, dvs. en virksomhed, hvori man besidder mindst 20 % af stemmerne. Grænsen er altså ikke 50 % men 20 %.
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 20:22

Så vidt jeg mener er definationen "holdingselskaber, herunder moderselskaber". Jeg mener da at man kun indregner et driftselskab med i moderselskabet når dette er kontrolleret af Holding/moderselskabet... 

Men hvad siger revisorerne

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)