Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Størrelse på A3 oversize?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Med alle de kloge mennesker herinde er der sikkert en der kan hjælpe mig:

Jeg skal have en brochure placeret på et stykke A3 oversize, men da der ikke er meget plads tilbage skal jeg være sikker på formatet. Hvor stor er et sådant ark - og hvis den skal i digitalprint, hvad er så det sandsynlige trykareal?
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
310x440 mm. Xerox maskiner.
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det!
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Et lille finger tip som man kan bruge hvis du kender størrelsen på A4 210x297.

Så hver gang du går en størrelse op ligger du bare et papir mere til.

Altså skal du have en A3 så ligger du en A4 til (2xA4) og så har du A3 297x420

A2 der ligger du så en A3 til altså 420x594

osv.

Og det gælder så den anden vej også altså hvis du går ned i A5 så det så halvdelen af A4 (148x210)

Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jo jo, nuvel..

...men det siger jo ikke meget om oversize dimensionerne
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
ahh nej det har du ret i, men mon ikke også den virker på oversize størrelserne det lille tip eller ?


Edit:

Fandt den her

RA0 860 mm x 1220 mm
RA1 610 mm x 860 mm
RA2 430 mm x 610 mm
RA3 305 mm x 430 mm
RA4 215 mm x 305 mm
RA5 153 mm x 215 mm

Ser ud til den følger det.
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

  Du skal ikke koncentrere dig så meget om hvor stort at A3+ ark er.

Vi har haft nogle enkelte kunder som netop har regnet ud fra dimensionerne på et A3+ ark, når de selv har lavet et layout af noget som skulle ende i A3-størrelse efter beskæring.
 
Grunden til at mange digitaltrykkemaskiner kan tage A3+ er netop fordi der skal være mulighed for at køre til kant i A3-størrelse. Men da maskinen skal have en chance for at kunne "holde fast" i papiret, så vil der altid være en margin på omkring 1 cm. hele vejen rundt, hvor der ikke kan trykkes.
 
Men problemet er så, hvis folk har udnyttet pladsen imellem A3 og A3+ til at sætte store skæremærker og andet data, så er det tit at de netop fylder et helt A3+ ark ud - hvorefter problemet er tilbage igen omkring det med at der så ikke er nogen margin på trykket.
 
Derfor:
Du skal blot forholde dig til at A3 har formatet 297x420mm.
A3+ (RSA3) har formatet 329x483 - men det er ikke hele pladsen du kan bruge.
Vi plejer altid at råde vores kunder, som selv laver layoutet, til at holde dokumentet i A3-størrelse plus en 6 til 8 mm. margin hele vejen rundt til skæremærker m.m. Det vil sige at dokumentet vil have en størrelse på ca. 305 x 428mm.
 
Men igen - det kommer altså også an på hvilket trykkeri du benytter og hvordan din tryksag ser ud. Hvis det f.eks. var hos MediaMouse du skulle have trykt det og der blot var tale om et løsark i A3-størrelse, så vil vi helst have skæremærker på hvis det skal digitaltrykkes (hvis de ikke er der, så sætter vi dem selv på u/b). Men hvis det derimod er offset, så vil vi helst ikke have skæremærker på, da vi så typisk vil køre op i A2super eller ligende og derved placere to tryksager ved siden af hinanden (så kan det hele trykkes på den halve tid ) - så dér plejer vi selv at sætte skæremærker m.m.
 
Jeg håber ovenstående ikke har været alt for forvirrende.
Eller så er du altså også velkommen til at ringe, hvis du vil være helt sikker i din sag.
Mit direkte nummer er 22 72 66 72.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for venligheden!

@Jesper
Men mit problem var at jeg skulle bruge dataene igår, da jeg skulle lave det færdigt til tryk idag - det lykkedes!
 Jeg var nødt til at arbejde med A3+, da jeg havde lavet en ''lokumsaftale'' hvori der blandt andet indgik at jeg selv skulle sørge for at sætte det op, så der kunne trykkes to brochurer på et ark - ligesom du beskriver det med A2.
 
(brochuren kan for øvrigt ses på www.pc-manden.dk/pc-manden_brochure_sm.pdf i en kvalitet til skærmvisning - den er blevet brugt til en korrektur-læsning. Til orientering kan jeg da sige at de brugte billeder er royalty-free fotos fundet på nettet og bragt med fotografens velsignelse)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Nu, hvor brochuren er sendt i trykken, vil jeg ikke komme med ændringsforslag.
Jeg kom dog til at tænke på, hvilken af de gengivne bygninger, der er PC-mandens domicil.
Måske holder du til i den fine høje, mens Bjarni må nøjes med den blå og rustne?
 
mvh Hans
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)