Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af anpart i Aps

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået et tilbud på som del af mit almindelige arbejde igennem 8 år at købe mig ind i en af vores butikker som sælger tøj. Det firma jeg er i ejer 5 butikker hvoraf jeg kan købe mig ind i den ene. Der må kun stå en ejer af denne ene butik jeg køber mig ind i så jeg laver en jurisk kontrakt mellem ham der ejer firmaet og butikken. Den butik jeg køber mig ind i er et franchise koncept og derfor vil franchise giver kun have en stående ansvarlig på papiret af denne butik. Den kontrakt vi har giver mig et årligt afkast i form af personalegode/løn og en bonus. Minimun 320.000 kr om året som der ser ud nu.

Jeg har ikke lyst til og få 320 kilo oveni min almindelige løn for jeg bliver beskattiget meget højt af de sidste penge. Kan jeg oprette et aps i mit eget navn og flytte penge fra hans APS og over til mit uden og blive beskatte af det personligt ?? Eller hvilken muligheder ligger der i det for mig ?

mvh bimmer

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:33

For mig at se er det du får ikke medejerskab men en såkaldt fantom aktie (bonus), og den kan du ikke sætte på aktier (ind i et selskab) da den knytter sig til det arbejde du udfører.

En løsning kunne i stedet være at firmaet udskilte den pågældende foretning i et særskilt selskab hvor du så erhverver andel i selskabet. Herved vil der kun være en ejer af butikken. nemlig det fællesejede selskab. Det ændrer ikke noget ved at en evt. bonus skal beskattes personligt men her er tanken at du i stedet for bonus får en andel via den stigning der fremkommer på anparterne i selskabet, og den stigning tilkommer dit selskab.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 18:41

oki tak for svaret.

Det er ærgeligt fordi jeg vil gerne åbne flere butikker i samme koncept. Det var mere for og bygge en kapital op så jeg har penge stående uden og skulle af med en masse penge i skat først for og putte de sammen beskattet penge ind igen i en ny butik. Det er jo ren idioti. Så er jeg nødsaget til og lade penge stå i min chefs firma og evt. bede om rente penge af mit evt. indestående penge på hans konto ?

mvh bimmer

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:31

Dvs. du skal indskyde eller har indskudt penge i firmaet. Hvis du tror på det skal du ikke lade dig spise af med renter, så skulle du måske gå efter en ejerandel i det hele.

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 01:45

ja jeg skyder 40 % ind i virksomheden. Så får jeg først 40% af overskudet som personalegode/løn og derefter 40 % igen af overskudet efter min løn/personalegode. Derud over får jeg 8% i rente på de penge jeg skyder ind i virksomheden som han udbetaler til mig hver måned. Butikken har kørt et år nu og giver overskud. Og overkskudet bliver større i år idet vi selvf. stiger i omsætning hele tiden. Jeg er stadig områdechef i de andre 4 butikker og modtager stadig løn som alm. chef der. Grunden til dette tilbud er at han gerne vil holde på mig fordi jeg driver hans andre butikker som han tjener en masse penge på og gerne vil belønne min indsats så jeg også kommer til og tjene flere penge end jeg gør nu.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:26

Det lyder lidt mærkeligt. Hvis du får 40% af overskuddet som løn, og 40% af restoverskuddet efter fradrag af din løn, svarer det sådan som jeg ser det til at du får 40% af hele overskuddet.  Ud fra det du skriver får du også alle dine 40% som løn. Det var måske sjovere at få noget af det ud som udbytte, evt. via et holdingselskab men det kræver jo så at du erhverver en andel af selskabet. 

Hvordan er du stillet hvis din chef sælger aktiviteten eller selskabet ? Jeg ville nok overveje at få en god advokat til at kigge det igennem. For mig at se ser det ud som om at du betaler (yder et lån) for at få lov til at få en bonus, der er overskudsbestemt.     

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)