Hej alle brugere på Amino.
Jeg har i lang tid nu gået rundt med en idé, som begynder at fylde mere og mere inde i mit fra hver dag der går. Jeg vil ikke røbe min idé på nuværende tidspunkt, da jeg er meget optaget af idéen og regner også med at der skal gøres alvor af den. Indtil jeg gør dette skal jeg bruge min tid på at "regne den ud". Dette kan jeg gøre blandt andet her i dette forum.
Mit første spørgsmål er, om der er nogle brugre herinde der har en mening eller en idé, om hvordan man skal gribe ind på et marked hvor konkurrenceformen er præget af oligopol (et få antal betydningsfulde udbydere)
Det er værd at nævne at der blandt andet er én stor kendt udbyder iblandt.
Ved godt at det måske er et lidt large spørgsmål, men håber at det kan give andledning til en god debat. |
Hej LaCour og velkommen til.
Ja, det er da et rigtigt stort spørgsmål, fordi det fuldstændig afhænger af de positioner, som de forskellige udbydere i oligopolet har valgt. De kan jo have, og har sandsynligvis, valgt vidt forskellige markedsstrategier og kender også hinandens strategier og handlemønstre.
Hvis ikke du har gjort det, så ville det være på sin plads med en grundig konkurrentanalyse - evt. som en del af forretningsplanen.
Taler vi generelt, vil jeg mene, at du har to muligheder for at trænge ind i et oligopolistisk marked.
1. Ved hjælp af markedsindtrængning (eksisterende produkter - lav pris), hvilket af og til kan lade sig gøre, fordi man som nyetableret måske har en lavere miveau for faste omkostninger. Omvendt, så er de etablerede formentlig så stærke, at de kan prisdumpe dig ud af markedet igen.
2. Produktudvikling til et eksisterende marked. Find på noget helt nyt i relation til produktet, det kan være udformning, funktionalitet (f.eks. helt ny måde at anvende produktet på), distributionskanal, serviceniveau, etc.
Som sagt et stort spørgsmål, som kræver mere omtanke og arbejde;-)
Med venlig hilsen,
Claus