Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter Vs. Oligopol

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle brugere på Amino.
Jeg har i lang tid nu gået rundt med en idé, som begynder at fylde mere og mere inde i mit fra hver dag der går. Jeg vil ikke røbe min idé på nuværende tidspunkt, da jeg er meget optaget af idéen og regner også med at der skal gøres alvor af den. Indtil jeg gør dette skal jeg bruge min tid på at "regne den ud". Dette kan jeg gøre blandt andet her i dette forum.

Mit første spørgsmål er, om der er nogle brugre herinde der har en mening eller en idé, om hvordan man skal gribe ind på et marked hvor konkurrenceformen er præget af oligopol (et få antal betydningsfulde udbydere)
Det er værd at nævne at der blandt andet er én stor kendt udbyder iblandt. 

Ved godt at det måske er et lidt large spørgsmål, men håber at det kan give andledning til en god debat. 
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 17:09

Hej LaCour og velkommen til.

Ja, det er da et rigtigt stort spørgsmål, fordi det fuldstændig afhænger af de positioner, som de forskellige udbydere i oligopolet har valgt. De kan jo have, og har sandsynligvis, valgt vidt forskellige markedsstrategier og kender også hinandens strategier og handlemønstre.

Hvis ikke du har gjort det, så ville det være på sin plads med en grundig konkurrentanalyse - evt. som en del af forretningsplanen.

Taler vi generelt, vil jeg mene, at du har to muligheder for at trænge ind i et oligopolistisk marked.

1. Ved hjælp af markedsindtrængning (eksisterende produkter - lav pris), hvilket af og til kan lade sig gøre, fordi man som nyetableret måske har en lavere miveau for faste omkostninger. Omvendt, så er de etablerede formentlig så stærke, at de kan prisdumpe dig ud af markedet igen.

2. Produktudvikling til et eksisterende marked. Find på noget helt nyt i relation til produktet, det kan være udformning, funktionalitet (f.eks. helt ny måde at anvende produktet på), distributionskanal, serviceniveau, etc. 

Som sagt et stort spørgsmål, som kræver mere omtanke og arbejde;-)

Med venlig hilsen,
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 21. Mar 06
Skrevet kl. 17:21
*Kreabizz
Tak for velkomsten!

Klart at en konkurrentanalyse vil være en god idé. Vil nærmere betegne det som et "must", men jeg er stadig på det plan hvor selve idéen fylder mest og alt det praktiske kommer på et senere tidspunkt.
Markedspenetrering som du nævner vil være mit første bud på løsningen til at stabilisere sig på markedet. Gennem produkter til en lavere pris end konkurrenternes. Men ved denne form vil der opstå en svaghed med hensyn til kundeservice, dette er heller ikke godt.
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 13:07
Dato: 3/21/2006 5:20:46 PM Forfatter: laCour
*Kreabizz
Markedspenetrering som du nævner vil være mit første bud på løsningen til at stabilisere sig på markedet. Gennem produkter til en lavere pris end konkurrenternes. Men ved denne form vil der opstå en svaghed med hensyn til kundeservice, dette er heller ikke godt.

Ikke fordi jeg vil opfordre dig til at være et røvhul, men det er ikke sjældent set at f.eks hotline-support er syltet til et absolut minimum når der er "en ny og billigere" udbyder i sådan et marked. Der går jo halve år før klagerne hober sig langt nok op til at være nødsaget til at foretage forbedringer på den front.

Hvis dit regnestykke siger at du ikke kan levere et billigere produkt fordi kundeservicen er et must. Så er forretningsidéen vel så at sige et luftkastel. Kun hvis du kan sikre et bedre produkt har du noget at gå videre med.
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 13:37
Kan du ikke fortælle lidt om branchen, så er det nok nemmere at komme med nogle gode indspark til dig...
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:46
Dato: 3/22/2006 1:06:43 PM Forfatter: Redsox
*Kreabizz
Markedspenetrering som du nævner vil være mit første bud på løsningen til at stabilisere sig på markedet. Gennem produkter til en lavere pris end konkurrenternes. Men ved denne form vil der opstå en svaghed med hensyn til kundeservice, dette er heller ikke godt.

Hvis dit regnestykke siger at du ikke kan levere et billigere produkt fordi kundeservicen er et must. Så er forretningsidéen vel så at sige et luftkastel. Kun hvis du kan sikre et bedre produkt har du noget at gå videre med.

Jeg helt enig i denne betragtning. Markedspenetration kan være en farbar vej, men kun hvis du har ressourcerne til det. Husk også, at pris er den konkurrenceparameter, som er allernemmest for de etablerede at svare igen på.
Uden at kende din case (jeg ville også gerne se en flig mere;-) så vil jeg mene at produktudvikling, som jeg tidligere beskrev, er en mere farbar vej. Og kan det tilmed sælges til en billigere pris, så står du godt.

Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:53

Hvem siger det behøves at være sandt? Det ovenstående er som taget ud af en tekstbog (ansoff''s matrix), og derfor behøves det ikke gælde på det "rigtige" marked. Du kan da sagtens sælge produkterne billigere end konkurrenterne og samtidig yde en god service. Bevares, det kræver penge, men måske du kan udtænke en ide hvor du kan kombinere de to ting!
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:53

Dato: 3/22/2006 1:53:26 PM Forfatter: Casper Sigaard [QUOTE]Dato: 3/21/2006 5:20:46 PM Forfatter: laCour 

Du kan da sagtens sælge produkterne billigere end konkurrenterne og samtidig yde en god service. Bevares, det kræver penge, men måske du kan udtænke en ide hvor du kan kombinere de to ting!

Nææ, det er Telmore vel et udemærket eksempel på. De var vel de første som for alvor brugte online selvbetjeningsbaseret kundeservice i telesektoren. Personligt vil jeg da også hellere bruge 5 minutter på online selvbetjening, end 20 minutter i en telefon-kø.

mvh Carsten

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 15:16
Dato: 3/22/2006 2:53:20 PM Forfatter: Carsten Jacobsen
Nææ, det er Telmore vel et udemærket eksempel på. De var vel de første som for alvor brugte online selvbetjeningsbaseret kundeservice i telesektoren. Personligt vil jeg da også hellere bruge 5 minutter på online selvbetjening, end 20 minutter i en telefon-kø.
mvh Carsten

Det er lige præcis det jeg mente...

Det kræver man tænker lidt anderledes og ikke hænger sig research resultater fra 50-60''erne
Tilmeldt 21. Mar 06
Skrevet kl. 16:52

Dejligt med nogle synspunkter.

Jeg kan godt følge jeres udsagn og er selv meget i tvivl om hvordan det skal gribes an. For at i kan danne jer et nærmere indtryk i sagen, er jeg nok nu alligevel nødt til at give et par hints.
Min idé omhandler leasing/salg osv til private og erhversdrivende. Hvad så det er jeg vil tilbyde er min hemmelighed... indtil videre... Det kan være at min idé udvikler sig til noget helt andet eller tredje. Det er jo det som dette hele handler om for mig lige nu.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)