Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke tilladelser mv. kræves?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle,

Jeg er splinter ny herinde, faldt over forum'et da jeg søgte informationer om en ny idé jeg har fået :)

Få at komme til sagen, drejer det sig om at jeg selv gerne vil lave og markedsføre en lampe, og pære af lysdioder til et specifikt formål, jeg ikke endnu ønsker at afsløre.

I realiteten vil det kun være selve pæren jeg selv vil samle, lampe delen regner jeg med at få produceret i Kina, og ligeledes vil jeg købe strømforsyning i Kina. Altså handler det om at jeg køber løsdele til denne pære (ala. en halogenpære) hjem, og samler det selv.

Delene er:
lampe hus
Lysdioder
Modstande
Printkort

Det hele samles (pærer, lampe og strømforsyning) og sælges.. (detaljerne er ikke på plads endnu, har først lige lavet mig en prototype..)

Det jeg ikke kan finde informationer om er:

Hvilke produktgodkendelser/tilladelser skal jeg have for at kunne sælge disse lamper? Og hvad koster det?
Så vidt jeg har kunnet læse mig frme til kan jeg selv lave en CE godkendelse ved at sætte mig ind i sagerne (omkostnignerne skal gerne holdes nede, er stadig studerende, så har ikke kæmpe kapitalgrundlag, men har startet virksomhed)

Må jeg selv samle og sælge disse lamper, når jeg ikke er uddannet ingeniør, elektriker eller lign?
Jeg læser på sidste år af min Cand.merc MCM (Marketing Communications Managemant), så jeg er ikke uddannet til at designe kredsløb osv., men jeg har fingrene skruet godt på til sådan nogle opgaver.. Spørgsmålet er om jeg skal have ekstern assistance til at samle - vil helst undgå det for at holde omkostningerne nede i opstartsfasen!

Tak for interessen, i og med du er nået her til :) Jeg håber du kan hjælpe!

Christian

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 21:19

Som du selv skriver, så skal alle elektriske produkter i EU have CE mærkning. Det betyder i praksis, at man står inde for at produktet overholder de krav, der måtte være til den pågældende produktklasse. For lamper betyder det, at man skal kunne fremvise dokumentation for at Lavvoltsdirektivet bliver overholdt samt at produktet ligger indenfor grænseværdierne for hhv. elektromagnetisk udstråling, elektromagnetisk immunitet og ledningsbåren støj. Afhængig af hvilken specifik lampetype du påtænker, så kan der være flere ting, der skal være overholdt.

En idé kunne være at tage en snak med Delta i Them ved Silkeborg. De er rigtig skrappe til at godkende elektriske produkter. Men de ved også godt, hvad de skal have for deres ydelser.

Du må gerne selv samle dine lamper. Det pudsige i den nuværende lovgivning er, at fru jensen må konstruere og samle komplekse elektriske produkter og skrive installationsvejledningen, men hvis den er til fast installation, så er det kun en elektriker, der må sætte dem op...

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:35

Du skal finde den DS/EN norm der omhandler lige netop dit produkt - held og lykke, der er ikke pt. nogen samlet liste over standarder du kan slå op i...

Så skal du lave en overensstemmelseserklæring hvorved du erklærer at dit produkt lever op til ovenstående norm. Kontakt Sikkerhedsstyrelsen for at få en skabelon til en sådanne erklæring - sik@sik.dk

Når du så ellers har samlet stumperne og lavet en dansk brugsforvirring, så er det bare i gang med at sælge.

Om du vælger at få dit produkt kørt igennem maskineriet hos en kontrol-instans (Teknologisk Institut, UL, TÜV m.fl.) og få vished om dit produkt rent faktisk lever op til normen er helt op til dig og din nattesøvn :-)

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 22:10

steinway:

Om du vælger at få dit produkt kørt igennem maskineriet hos en kontrol-instans (Teknologisk Institut, UL, TÜV m.fl.) og få vished om dit produkt rent faktisk lever op til normen er helt op til dig og din nattesøvn :-)

Helt korrekt - men det er lidt som at køre spritkørsel.... Det går godt, så længe det går godt... Visse ting, såsom afstande m.v. kan man godt selv checke, men f.eks. flammehæmningsevne og elektromagnetisk emmision har man ikke en jordisk chance for at måle selv, da udstyret til måling koster kassen samt kræver en god del viden. Standarderne, som alle lamper ligger inde under, kræver f.eks. alle emmisionsmåling og måling af hver type materiales flammehæmningsevne. Og der er yderligere en række sikkerhedsmæssige krav, som jeg mener bør være checket/målt inden man lancerer en lampe. Produktansvarsloven gælder også her og brænder der et hus ned, og man ikke kan dokumentere sikkerheden i sin lampe, kan man komme gevaldigt i klemme.

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 22:34

Tak begge to for jeres svar! Det lyder som noget af en pukkel man lige skal over der, men jeg er sikker på det også virker mere skræmmende end det egentligt er når man står her uden noget viden om sagerne :)

Det lyder som om det vil komme til at koste min. 100.000 at få testet og godkendt sådan en lampe, så kan det være det kommer til at ligge lidt ude i fremtiden..

Igen tak for jeres svar!

Christian

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:59

Der er åben konkurrence test-instanserne imellem, så ring og hør hvad de skal have for det... og kom gerne med en tilbagemelding herinde. Det kunne være sjovt at høre hvad sådan en omgang koster.

Rent personligt ville ikke ti vilde heste kunne få mig til at sælge elektrisk materiel uden en instans havde sagt god for det... men det er så bare mig :-) 

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 23:08

Der var lige en ting jeg kom til at tænke på:

Der er jo to ting i lampen - selve lampe delen og pæren.

Lampen i sig selv er bare metal og plastik, og behøver vel ikke at leve op til specifikke krav?? (eller er det her vi snakker brandhæmmelse? og i såfald, hvis den er lavet helt i metal er der vel intet at være bange for??)

Pæren bliver stykket sammen af et printkort med dioder og modstande kapslet ind i et hus af glas (der jo heller ikke brænder..). Det hele kommer til at køre på ca 24V måske endda lavere. Men når man ser sådan på det er det vel kun pæren der skal testes og godkendes ikke?? Selve lampedelen er jo helt passiv. Så kommer der selvfølgelig også strømforsyningen, men der kunne man jo købe en der er forhåndsgodkendt (gad vide om man kan finde sådan en i Kina)

Christian

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 01:15

... find normen for den pågældende lampe...

Men plastikdelen skal udføres i en eller anden form for selvslukkende plast; metaldelen skal være isoleret fra resten af elektronikken osv...

Du kan i princippet godt nøjes med at teste lyskilden, men når du så som producent bygger lyskilden sammen med lampen skal du stadig sikre dig at de to enheder fungerer korrekt sammen - så er vi tilbage i endnu en test...

At lampen kommer til at køre på 24V gør den så absolut IKKE mindre farlig. Når du sænker spændingen øger du strømmen og derved også varmeudviklingen. Så du mindsker risikoen for elektrisk stød, men øger risikoen for brand.

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 22:20

Puha, det lyder som en lidt for stor mundfuld til at køre her ved siden af studiet :) Men bare for nysgerrighedens skyld, hvor kan jeg finde disse normer?

Christian

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:25

www.cenelec.eu er mit umiddelbart bedste bud...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)