Hej alle, Jeg er splinter ny herinde, faldt over forum'et da jeg søgte informationer om en ny idé jeg har fået :) Få at komme til sagen, drejer det sig om at jeg selv gerne vil lave og markedsføre en lampe, og pære af lysdioder til et specifikt formål, jeg ikke endnu ønsker at afsløre. I realiteten vil det kun være selve pæren jeg selv vil samle, lampe delen regner jeg med at få produceret i Kina, og ligeledes vil jeg købe strømforsyning i Kina. Altså handler det om at jeg køber løsdele til denne pære (ala. en halogenpære) hjem, og samler det selv. Delene er: Det hele samles (pærer, lampe og strømforsyning) og sælges.. (detaljerne er ikke på plads endnu, har først lige lavet mig en prototype..) Det jeg ikke kan finde informationer om er: Hvilke produktgodkendelser/tilladelser skal jeg have for at kunne sælge disse lamper? Og hvad koster det? Må jeg selv samle og sælge disse lamper, når jeg ikke er uddannet ingeniør, elektriker eller lign? Tak for interessen, i og med du er nået her til :) Jeg håber du kan hjælpe! Christian |
Som du selv skriver, så skal alle elektriske produkter i EU have CE mærkning. Det betyder i praksis, at man står inde for at produktet overholder de krav, der måtte være til den pågældende produktklasse. For lamper betyder det, at man skal kunne fremvise dokumentation for at Lavvoltsdirektivet bliver overholdt samt at produktet ligger indenfor grænseværdierne for hhv. elektromagnetisk udstråling, elektromagnetisk immunitet og ledningsbåren støj. Afhængig af hvilken specifik lampetype du påtænker, så kan der være flere ting, der skal være overholdt.
En idé kunne være at tage en snak med Delta i Them ved Silkeborg. De er rigtig skrappe til at godkende elektriske produkter. Men de ved også godt, hvad de skal have for deres ydelser.
Du må gerne selv samle dine lamper. Det pudsige i den nuværende lovgivning er, at fru jensen må konstruere og samle komplekse elektriske produkter og skrive installationsvejledningen, men hvis den er til fast installation, så er det kun en elektriker, der må sætte dem op...