Hej Christian,
men er det da ikke sælger ansvar at varer, kommer frem til kunden, det mener jeg bare. Vil det så sige at jeg sender et brev med ex. 3 spil til en værdi på 500 kr, og den kommer ikke frem til kunden og han har godkendt handelsbetingleser, kan virksomheden så fra skive ansvaret helt. Og kunden mister 500 kr. Holder den i by retten. Eller ret mig hvis jeg har forstået det forkert, for vis man ikke skal dække det har jeg da mistet en del.
Jo, det er altid sælgers ansvar ligegyldigt hvad, jeg kan godt se min formulering ikke var helt heldig, det jeg ville frem til var:
Da mange internet handlende er fokuseret på leveringsomkostningerne kan det være en god ide at give dem muligheden for en billig(ere) levering. Da produkterne i mange tilfælde koster det samme på de forskellige webshops kan det være fragten der er afgørende. Hvis man nu vælger at lade kunden bestemme om en vare skal leveres som brev eller pakke, giver man kunden en muligheden for at vælge istedet for at gøre det for ham/hende.
Hvis du KUN sender som pakke vil det altid være "dyrt" for kunden, hvilket kan resultere i mistet salg, så det du potentielt vinder i merslag ved at sende som brev, og derved stole på post DK, burde vel kunne opveje det potentielle tab du måtte have ved at sende varen igen.
Under alle omstændigheder ville jeg aldrig gå i retten med noget medmindre det er den samme kunde der åbentlyst prøver at snyde dig, så selvfølgelig handler det om at stole på at man har ærlige kunder.
Du kan selvfølgelig også have lavere fragt priser og samtidig være forsikret, hvis du altid sender som pakke men ikke tager fuld betaling for det, men i dette tilfælde vil du have et lille tab på hver eneste forsendelse, og du er stadig ikke garderet mod uærlige kunder, for postDK får ikke en kvittering når de leverer pakker til private i hjemmet (jeg mener dog man kan sørge for det ved at bruge en eller anden speciel blanket eller lign...).
Som en sidste løsning kan man selvfølgelig vælge at alle forsendelser under eksempelvis 3-500 kr. kan sendes som brev mens alle over kun kan sendes som pakke. Så ender man ikke med at skulle punge de helt store beløb ud, samtidig med at man tilfredsstiller kundens behov hvad angår fragtpriser.
Så for lige at opsummere mener jeg at man da bør give kunden mulighed for at få sendt en pakke billigt, og derved tage risikoen, hvis man tror på at det meresalg man kan opnå herved opvejer potentielle tab ved at stole på post DK.
Se eventuelt på hvormange forsendelser der er gået tabt over det sidste år, og regn ud hvad det ville have kostet dig i form af indkøbspris på produkt og forsendelse ved at sende nye varer. Antag så bare at du får 5% flere kunder i butikken hvis du har mulighed for lavere fragt, find ud af hvormeget 5% af sidste års dækningsbidrag var og se så hvilket tal der er størst. Medregn evt. en ekstra fortjeneste i form af det forhold du bygger med den/de kunder der oplever en KANON kundeservice - det er noget der giver brand equity!
Jeg håber dette gav mere mening :)
Christian