Du har fuldstændig ret, cygnet, den slags sider som du snakker m er ikke så svære at lave. Det er HTML for begyndere :)
Det som er svært, er dels at lave nogle sider der faktisk kan ranke godt på ord, som der er mange der gerne vil ranke på (oftest de ord man, som virksomhed, typisk tjener mest på ...). Og endnu mere vigtigt: Vurdere risikofaktoren ved de planlagte sider, hvordan risici reduceres og en generel vurdering af risk-benifit for den pågældende løsning.
Ovenstående er der dog, desværre, ikke ret mange på markedet der tilbyder at hjælpe med. De fleste er alt for fukuseret på at proppe et eller andet hyldeprodukt ned i halsen på dig - one size fits all. problemet er bare, som vi alle ved, at "alle røve ikke passer ned i den samme stol!" - for nu at sige det ligeud. En strategi der er god for dig er det muligvis ikke for mig. Min løsning kan have meget lille risikoprofil og din en meget høj, selvom de to løsninger udefra ser meget ens ud.
Hvis du selv skal rode med at lave optimerede sider, vil jeg anbefale dig at du læser søgemaskinernes guidelines for webmastere meget omhyggeligt og holder dig indenfor de grænser de udstikker - så er du i hvert fald på den sikre side til at starte med. Så kan du altid presse citronen lidt mere når du føler at du har tilstrækkeligt overblik, erfaring og viden :)