Der glemmer du så lige at det fradrag du får på dine telefonudgifter ikke er 100%. En beskatning på 3.000 kr. svarer til at dit fradrag for telefonudgifterne bliver reduceret med 3.000 kr. og er din private andel kun 2.000 kr. om året eller mindre så er det en dårlig forretning.
Noget helt andet er at den med 3.000 kr. i fri telefon slet ikke gælder for dig hvis du er selvstændigt erhvervsdrivende og dermed ikke-lønmodtager. Selvom mange revisorer også bare indtægtsfører 3.000 i privat telefon for selvstændige og Skat ofte ser gennem fingre med det så er det formelt set ikke rigtigt.
Ok, så jeg beholder min private telefon privat, men trækker mit mobile internet 100% fra da det udelukkende bruges erhvervsmæssigt, kan jeg så konkludere (håber jeg)
Hvis man på sin mobilregning får alle oplysninger om opkald og andre overførsler, så kan man vel tage dem, som er erhvervsmæssig og trække dem fra 100%?
Eksempelvis alle opkald til kunder, leverandører og samarbejdspartnere.
Jo Claus det vil være mulgt. Det vil også være muligt ud fra dette overblik at sætte en andel på sin private del. Jeg er dog tilbøjelig til at give Rene ret. Det handler også om at det måske af andre årsager kan være smart at have to numre og kunne skille tingene ad.
Bent, skal jeg forstå dig sådan at jeg kan købe en ekstra mobil som jeg KUN bruger erhvervsmæssigt og dermed kan trække alle telefonudgifter fra, uden noget med at man bliver beskattet af fri telefon. For hvis jeg har en privat mobil, så er der vil ikke så meget at komme efter mht. opdeling af privat og erhvervsmæssigt forbrug?
Ja og nej. Ja ud fra samme begrundelse som du kommer med til sidst: Der vil ikke være så meget at komme efter. Nej fordi Skat altid kan anlægge en konkret vurdering.
Man kan sige at du står rimeligt stærkt i den situation hvor du har to telefoner og samtidig i et vist omfang kan godtgøre at de har været anvendt til hvert sit forhold. Spørgsmålet er så bare hvor meget de hver især har været anvendt.
Jeg tror nok jeg forstår hvad du mener, men problematikken med samtaler erhverv kontra privat, er vel nøjagtigt det samme hvis jeg får mobilt bredbånd ned til mit lager/værksted. Jeg kan jo som sådan ikke bevise det ikke bliver brugt privat, og når Skat altid kan 'anlægge en konkret vurdering' hvor stiller det mig så mht. at trække det mobile bredbånd fra i firmaet?
Nu vi taler virksomhedstelefon - er det så muligt at oprette et 'abonnement' i sit eget navn, da en virksomhed ikke kan oprette et abonnement, også lægge forbruget ind som udgift i virksomheden. Eller hvordan gøres dette?