Det største problem for mig har været kapital, det har været svært at låne penge (ja jeg havde udarbejdet det hele). samt efterhånden har det været at overskue alle de regler der er f.eks når man får medarbejdere, så skal lige pludselig betale det ene og det andet. Jeg fik oprindelig timer til revisor fra erhvervscentret, men jeg kunne faktisk godt bruge lidt hjælp til f.eks det med medarbejdere, jo som kom senere...der har jeg altså kløet mig i nakken et par gange. |
Jamen den er da nem! Det største problem for iværksætteren er .....iværksætteren! Med det mener jeg at iværksættere (ihvertfald i Danmark) meget ofte ikke har en reel (dvs. materalistisk) grund til at blive iværksættere. Dermed må iværksættere have en "gen-fejl", der gør, at de ikke kan eller vil trives i "trygge rammer", uanset hvor meget villa, vovse og volvo de kan opnå som lønmodtagere, de må afprøve sig selv og have udfordringer hele tiden. Som helhed og generelt er samfundet slet ikke gearet til at rumme disse underlige eksistenser, der ikke tillægger samfundets vedtagne velfærds/success kriterier (kort arbejdsuge, pensionsordning, 6 ugers ferie etc etc) nogen særlig værdi, men derimod vægter retten til og muligheden for at skabe sit eget over alt andet. Så har vi balladen, for samfundet er ikke konstrueret dertil, så en iværksætter vil opleve mange forståelses kløfter i forholdet til offentlige myndigheder, financielle institutter etc. og i kraft af dette vil en iværksætter altid, i perioder, opleve problemer i forholdet til "det øvrige samfund", afhængig af hvilket "udviklingstrin" iværksætteren har nået. En hel nystartet vil opleve financeringsproblemet som det største, når det er på plads kommer "skattefar" på banen, derefter eller samtidig de første ansatte medarbejdere med de problemer det giver og når endelig det hele er nogenlunde på plads og kører godt, er det også galt, for godt nok er pengene der så (forhåbentlig), men så bliver det for kedeligt for iværksætteren, daglig drift og administration er vist ikke de mest efterspurgte tilvalgsfag på iværksætter-universitetet. ! Så det største problem for en iværksætter er at han/hun VIL være iværksætter!