Hej, Jeg skriver dette indlæg under et synonym, da jeg ikke ønsker at få hverken mit eller min evt. kommede partners navn frem på nuværende tidspunkt. Mit spørgsmål er meget simpelt "hvad kan jeg forvente" i forbindelse med indgåelse af partnerskab/ejerskab. Det forholder sig sådan at jeg driver mit eget lille bureau inden for grafisk design og har haft det i et års tid. Jeg er nu blevet kontaktet af et større bureau om at indgå som partner hos dem. Der er tale om et firma med ca 5 ansatte og ca. 15 år gammelt. Jeg har dog en række kompetencer som de overhovedet ikke har inhouse pt. og som de for tiden køber sig til hos mig. Deres økonomi ser fornuftig ud, og jeg er som udgangspunkt interesseret. Min omsætning for første år, er som hos de fleste nystartede ikke specielt høj, men omvendt ganske fornuftig (svarende til en god løn i det private med den jobtype). Holder min nuværende indtjening vil dette års omsætning være godt 80% bedre end sidste år. Men hvad kan jeg forlange og forvente? Jeg har ingen anelse om jeg skal juble ved 2% ejerandel og en fast løn på 20K eller om det er 50% ejerandel og 50K - og slet ikke om jeg har andre muligheder for at præge tingene så vi får den bedste løsning. Det vigtigste for mig er sådan set ikke hvad jeg får nu, men at jeg på sigt ikke bliver låst fast i et hjørne af virksomheden uden videre muligheder for at få større indflydelse! Er det noget man kan "få med" Alle gode råd og kommentarer er velkomne. |
Det er jo meget svært at sige da det afhænger af værdien af din virksomhed contra værdien af den fortsættende virksomhed. Her er det et spørgsmål om det de mener bytteforholdet skal være står mål med dine forventninger.
Man må formode at de vil tilbyde dig løn, måske bonus og medejerskab i form af aktier/anparter. Hvis du ikke driver din virksomhed i selskabsform (og nej vi taler ikke SMBA) vil det muligvis være en fordel da man ellers ikke kan lave en egentlig fusion.
Et andet og måske bedre alternativ end en fusion er at lave en tilførsel af aktiver hvor du tilfører din aktivitet til deres selskab mod at dit selskab får aktier/anparter i dette og derved kommer til at fungere som holdingselskab for dig.