Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en iværksætter?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
I denne tråd: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=3495&pageNo=1#26500 (bl.a.) opstår ovenstående interessante spørgsmål.
 
I min verden er en iværksætter én som sætter kommercielle projekter i værk.
 
For mig dækker begrebet iværksætter mere en persontype end noget mere målbart.
Hvis man er en iværksættertype trives man ved at se nye projekter spire og blomstre og ved at høste frugten af dem. Men man trives ikke nødvendigvis ved at skabe så tryg en tilværelse som muligt.
 
Hvis jeg skal komme i tanker om en forretningsdrivende, som i mine øjne ikke er iværksætter, så er det den revisor, som efter Martin T''s foredrag i Bedsted sagde noget i retningen af "Ja - det var jo nogle spændende synspunkter....." Han indledte Martins foredrag med at beskrive sig selv som iværksætter, fordi han for 38 år siden havde startet sin revisorvirksomhed fra bunden af og drevet den lige siden.
 
Begrebet er væsentligt nu da det offentlige skal til at lægge en del af sine indkøb hos iværksættere.
Hvordan hulen skal de finde ud af, om denne eller hin virksomhed er en iværksættervirksomhed?
Kan det betale sig for mig at starte en ny virksomhed en gang imellem for fortsat at have det offentlige som kunde? - så er vi i hvert fald ude i noget hø.
 
Begrebet er også interessant, når der i det hele taget skal gøres noget for at styrke iværksætteri.
Skal jeg - som efter hånden har drevet virksomhed i mange år - kunne modtage hjælp til at iværksætte nye tiltag. Skal det være muligt at få hjælp, hvis jeg organiserer dem i nye virksomheder, eller er det lige meget.
 
Jeg kunne komme i tanker om 1½ milliard andre interessante vinkler på spørgsmålet, men herfra overlader jeg for en stund kamppladsen til andre.
 
mhv Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

> Begrebet er væsentligt nu da det offentlige skal til at lægge en del af sine indkøb hos iværksættere.

Jeg synes det er et meget underligt grundlag at skulle prioritere indkøb på. jeg kunne forstå hvis man sagde at man ville støtte alle NYE selskaber gennem indkøb, alle UNGE erhvervsdrivende eller noget andet mere objektivt, der kunne hjælpe nye projekter i gang, men "iværksætter" er simpel hen en alt for defus betegnelse.
 
Det bliver et fuldkommen håbløst projekt for regering af kommunikere og promovere dette tiltag, da "iværksætter" simpelt hen ikke betyder det samme for alle folk.
 
> For mig dækker begrebet iværksætter mere en persontype end noget mere målbart.
 
Det er jeg meget enig i, Hans. For mig at se er "Iværksætter" et begræb i samme gruppe som "Kunstner" - det er i højere grad en "state-of-mind" end det er noget faktuelt der kan måles og vejes. Det er en holdning og en lyst til (erhvervs-) livet.
 
Og mens vi er ved kunst er mange kunstnere efter min mening også iværksættere. At etablere et band er ikke meget anderledes end at etablere et hvilket som helst andet brand og værdien af det kan være mindst lige så høj. Se bare på en gruppe som Aqua - de har sgu omsat mere end de fleste iværksættere jeg kender til! Succesraten er bare ikke så høj i det marked.
 
At starte noget nyt er ikke nødvendigvis det samme som det jeg forbinder med iværksætteri. Hvis FL Smidt, Danisco eller Mærsk åbner en ny afdeling til et eller andet forsknings- eller forretningsprojekt vil jeg ikke umiddelbart se det som iværksætteri, men deriomod forretningsudvikling - hvilket der naturligvis absolut ikke er nogelt galt i, men det er bare ikke det jeg kalder iværksætteri. På samme måde synes jeg heller ikke kan kan kalde en person for iværksætter fordi han for 35 år siden åbnede sit egen revisinskontor (med al respekt, iøvrigt, for de mange gode revisorer!).
 
Men, som sagt er der nok andre der har helt andre meninger om hvad iværksætteri er for en størrelse, og det kunne være spændende at høre dem. Men, jeg tror ikke vi skal gøre os håb om at blive enige på en definitiv defination :)
 
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, man kan jo også vende den på hovedet og spørge: Hvem er ikke iværksættere?

Et hold forskere som får 100M til at starte et biotek selskab for er vel ikke iværksættere, er de? En mand som startede en fabrik for 30 år siden, og stadig driver den med et par hundrede ansatte, betragtes vel heller ikke som iværksætter?
 
Når jeg siger at jeg er iværksætter får folk sommetider ondt af mig. Iværksættere er jo sådan nogle som arbejder konstant, satser alt hvad de ejer, og ingen penge tjener. Den fordom hører jeg ihvertfald ofte. En anden fordom er, at iværksættere arbejder med noget som er voldsomt avanceret, og som ingen almindelige forbrugere rigtig kan forholde sig til.
 
Når regeringen taler om iværksættere tænker de jo nok ikke på en enmandsvirksomhed som holder til i kælderen under privatboligen. Når uddannelsesinstitutionerne tilbyder iværksætterlinjer, tænker de nok ikke på elever som drømmer om at starte sin egen pølsevogn.
 
At være iværksætter er vel et eller andet sted en livsindstilling, hvor man aldrig bliver tilfreds med status quo, og konstant søger (kommercielle) udfordringer.
 
mvh Carsten
 
 
 
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Så er der også alle de "latente" iværksættere der findes. Dem er erhvervsstyrelsen også meget interesserede i. Det dækker sådan ca. 99,999999% af alle danskere (Mine egne tal )

Alle har en idé, men ikke mange tør tage springet. Og apropos Springet, så var det nok den grundlæggende idé bag dette program, der er blevet veldiskuteret herinde, at man skulle få fat i disse folk, så de turde tage springet. Det gjorde man så ved, at finde nogle iværksættere der var startet, så man kunne sidde derhjemme og tænke: "Hvis de kan, så kan jeg sørme også"

Fin idé - i princippet.

Det stiller så spørgsmålet igen: "Hvad er en iværksætter så?" Og ganske som mange andre, så mener jeg ikke, at det er ligetil at definere - og det mener jeg heller ikke det skal. Føler du dig som en iværksætter, så er du sgu nok en iværksætter....

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan man ikke tolke den rent grammatisk og sige, at en iværksætter er definationen på en person, som sætter værk i udviklingen indenfor den komercielle (og industrielle) sektor..?

Dén må da siges at være simpel...

Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :
For mig er Iværksætteri en følelse, der nærmest kan beskrives som en besættelse. Jeg kan bare ikke lade være, med at have lysten til at skabe, det jeg tænker  Iværksætterydelse eller ej.
Nogen gange tænker på hvad mine første kunder må havde tænkt, hvis de vidste at de købte varer af en store dreng, der sad med en telefon i et indelukket og rodet værelse(drengeværelse), og legede verdensfirma  
 
Skolesystemet i Danmark prædker næsten religiøst omkring det endegyldige (at få et arbejde). Hvis man kan sætte sig udenfor den floskel det i virkeligheden er, og kan stille sig selv nogle helt banale spørgsmål, " kan det gøres bedre, kan det gøres anderledes, har jeg lyst til at indrette mig efter mit liv, i stedet for at indrette mig efter mit arbejde (andres behov)"
 
Iværksætteri (at skabe) er en indstillingtagen til livet og tilværelsen, hvor den enkelte iværksætter (person) må tager stilling til sig selv og sin tilværelse, og handle derfra. 
 
 
 
  
 
 
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)