Jeg har købt en lejlighed til min ældste søn. Af skattevæsenet har jeg fået oplyst, at det er mest hensigtsmæssigt at benytte sig af virksomhedsordningen. Jeg har derfor modtaget en udvidet selvangivelse.
Jeg har udfyldt formular 04.022 (udlejning af fast ejendom), hvor jeg har opgjort lejeindtægten fra boligen.
Jeg har dernæst overført resultatet (før renter) til selvangivelsens rubrik 111. I rubrik 114 i den udvidede selvangivelse har jeg opført en beskeden renteindtægt og i rubrik 117 har jeg angivet renteudgifterne.
Spørgsmålet er,om jeg skal udfylde selvangivelsens rubrikker med "oplysninger fra regnskabet" også - eller om lejeindtægts-skemaet er tilstrækkeligt?
Jeg er så ikke så sikker på at virksomhedsordningen er den mest fordelagtige. Man bør også overveje kapitalafkastordningen som er noget mere simpel og hvor man i stedet får flyttet en beregnet renteudgift (kapitalafkast) fra den personlige indkomst til kapitalindkomsten. Da denne beregnede renteudgift beregnes ud fra aktiverne i virksomheden (ejendommen) er det særligt en fordel hvis man har en ejendom som ikke er fuldt belånt.
Man kan så ikke opspare i kapitalafkastordningen men de fleste "forældrevirksomheder" kører med lave, nogle gange for lave, lejeindtægter og som udgangspunkt medgår alt til at dække afdrag og renteudgifter på gælden.