Baggrund: Jeg ejer en enkeltmandsvirksomhed og har hidtil haft 2 biler som begge har været i virksomhedsordningen. Den ene på Gule plader til rent erhverv (ikke betalt moms) og den anden på hvide plader som fri bil. Jeg har nu solgt bilen på gule plader, og har i stedet købt en anden gule plade bil hvor jeg må køre privat. (Moms betalt og årlig privat benyttelsesafgift betales) Begge biler bruges erhvervsmæssigt, men bilen på hvide plader bruges overvejende privat. Bilen på gule plader bruges overvejende erhvervsmæssigt (Men bruges dog også privat). Den nye bil på gule plader ønskes holdt uden for virksomhedsordningen (Købt privat). Spørgsmålet: Må jeg hæve kørepenge fra virksomheden i forbindelse med den erhvervsmæssige kørsel i bilen på gule plader (uden for virksomhedsordningen) samtidig med at jeg har en fri bil stillet til rådighed (bilen på hvide plader som er i virksomhedsordningen) ? Eller skal jeg skattemæssigt altid bruge bilen i virksomhedsordningen når nu jeg den som fri bil? Hvor finder man lovteksten omkring dette spørgsmål? //Jan |
Hej!
Ja...du skal skattemæssigt bruge den frie bil.