Hej Aminoer Jeg går med planer om at starte 2 mindre virksomheder ved siden af mit primære erhverv. Jeg forventer ikke voldsomt indtægt i 2008, vil tage tid at få bygget op. Det vil være enkeltmands virksomheder fra start. 1) Det indskud der laves i opstartet virksomhed, kan der på nogen måde opnås et skatte- eller andet fradrag for det? 3) Hver virksomheder vil have services som den anden efterspørger - fx vil den ene skulle have en hjemmesideløsning og modsat vil der kunne ske salg den anden vej. Giver det mening at lave ordre-flow af denne art og derved synliggøre aktivitet? for der er jo noget køb/salgs moms i det. Jeg kan jo selv frembringe løsninger/produkter, men kan der være fordele i nævnt situation? 4) Jeg er allerede i topskat, hvordan fastholde jeg alt overskud i virksomhederne så det belaster mindst muligt? 5) Grundet jeg starter virksomheder som bibeskæftigelse, vil jeg nok have en længere periode med udgifter til etablering og udstyr, før virksomheder begynder at have indtægter. Kan det give problemer? er der nogle guidelines for periode der må gå? gode råd i den forbindelse? på forhånd tak /Thomas |
Hej!
Du kan ikke have to enkeltmandsvirksomheder, kun een, idet du kun kan få et CVR. nr.!
Du kan få et SE nr. som underafdeling til CVR. nr. Ulempen er så månedsvis momsafregning, mod normalt kvartalsvis.
Det er ikke fradrag for indskud, idet det er egenkapital.
Du kan frit indskyde og trække ud i enkeltmandsvirksomheder.
Du kan køre VSO, med foreløbig beskatning på 25%.
Nej...ingen problemer, hvis du får indtægter/overskud i løbet af nogle år.