Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

indskud i virksomhed m.m.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer
(med chance for at etablering spørgsmål er besvaret tidligere, i så fald så beklager jeg) 

Jeg går med planer om at starte 2 mindre virksomheder ved siden af mit primære erhverv. Jeg forventer ikke voldsomt indtægt i 2008, vil tage tid at få bygget op. Det vil være enkeltmands virksomheder fra start.

1) Det indskud der laves i opstartet virksomhed, kan der på nogen måde opnås et skatte- eller andet fradrag for det?
2) Når der er skudt beløb ind, forventer jeg at samme beløb kan trækkes ud uden videre senere - korrekt?

3) Hver virksomheder vil have services som den anden efterspørger - fx vil den ene skulle have en hjemmesideløsning og modsat vil der kunne ske salg den anden vej. Giver det mening at lave ordre-flow af denne art og derved synliggøre aktivitet? for der er jo noget køb/salgs moms i det. Jeg kan jo selv frembringe løsninger/produkter, men kan der være fordele i nævnt situation?

4) Jeg er allerede i topskat, hvordan fastholde jeg alt overskud i virksomhederne så det belaster mindst muligt?

5) Grundet jeg starter virksomheder som bibeskæftigelse, vil jeg nok have en længere periode med udgifter til etablering og udstyr, før virksomheder begynder at have indtægter. Kan det give problemer? er der nogle guidelines for periode der må gå? gode råd i den forbindelse?

på forhånd tak

/Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53

Hej!

Du kan ikke have to enkeltmandsvirksomheder, kun een, idet du kun kan få et CVR. nr.!

Du kan få et SE nr. som underafdeling til CVR. nr. Ulempen er så månedsvis momsafregning, mod normalt kvartalsvis. 

Det er  ikke fradrag for indskud, idet det er egenkapital.

Du kan frit indskyde og trække ud i enkeltmandsvirksomheder.

Du kan køre VSO, med foreløbig beskatning på 25%.

Nej...ingen problemer, hvis du får indtægter/overskud i løbet af nogle år.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:17

Jeg kan måske supplere Peters kommentar ved at fortælle, at det, du kommer til at betale skat af er indtægter minus fradragsberettigede udgifter. Så hvis du bruger dit indskud til at betale udgifter med i opstartsfasen (ikke depositum, ikke varer til efterfølgende år men udgifter af den slags, der kan trækkes fra i driftsregnskabet), så får du måske et underskud, og det underskud kommer så med på din selvangivelse som et fradrag i den øvrige personlige indkomst.

Af administrative hensyn tror jeg, at du vil blive mest glad for et enkelt CVR- og SE-nummer, så der laves en samlet momsafregning. Du kan godt stadig holde tingene så adskilt i dit regnskab, at du kan se, hvordan det går hver af dine aktiviteter. Men der vil nok også være mange fællesudgifter - du køber jo nok ikke to printere, fordi du har to små virksomheder, og så skal de dele... - så det er praktisk at have det hele samlet i et.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)