Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg ansætte min far i mit firma?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det går egentlig ganske godt.... faktisk lidt for 'godt' for StylingShop.dk og det kniber med at nå alle pligter i firmaet, når man laver alt selv i firmaet og samtidig skal passe et fuldtidsarbejde ved siden af.

Specielt produktionen af nummerpladerammer tager en del tid og derfor har jeg talt med min far om han kunne tænke sig at hjælpe.. mod betaling naturligvis.

1) Hvad siger SKAT til at jeg ansætter min far? For så er han jo en udgift og da jeg betaler topskat og han ikke gør (han er pensionist), så 'snyder' vi jo skattevæsenet for lidt kroner når jeg aflønner ham.

2) Hvis det kan lade sig gøre at ansætte ham, kan jeg så bare betale time-for-time, eller er det noget med at han skal have feriepenge og alle andre vilkår som gælder for en 'normal' arbejdstager. Eller kan man sige at han får X antal kroner for at lave X antal rammer, altså ikke en decideret timeløn, men snarere et forud defineret beløb for den pågældende opgave? 

Glæder mig til at høre jeres svar, for ovenstående kunne være en rigtig god løsning på et akut og forhåbentligt vedvarende 'problem' og desuden ville det glæde mig at give lidt tilbage til min far på hans gamle dage, selvom han selvfølgelig skal arbejde for sin løn Wink

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Hej!

Jamen det er der da ikke noget i vejen for.

Aftal en timeløn+feriepenge........og så kører den.

Husk at afregne AMBI, evt. A-skat mv.

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 22:25

Skal det være med feriepenge osv. Ikke at jeg ikke vil betale det, men kunne forestille mig det regnskabsmæssigt var en del lettere hvis han blot fik en udbetaling på f.eks. xx kr. for en given opgave og han så selv stod for at indberette indtægten til SKAT som en B-indkomst?

Det er måske helt umuligt?

Har bare hørt at det skulle være så problematisk (bogføringsmæssigt/regnskabsmæssigt) med at have 'ansatte' så det ville jeg helst slippe for hvis det var muligt.

Skal man ikke registreres som arbejdsgiver mm?

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 09:52

Hej.

Hvis du helst vil betale med: X antal kroner for at lave X antal rammer,, så vil det letteste for dig jo være at udbyde arbejdet til en der har et moms-nr. så skriver han/hun jo bare en faktura, og når du har betalt har du ikke flere forpligtelser.

Hvordan det så lige ligger mht. at din far er pensionist, er jeg ikke helt klar over,,,

Men hvis jeg skal være lidt frækWink , så må jeg også sige at hvis dit "problem" er vedvarende, er det måske heller ikke det smartest at satse på familien som arbejds-kraft.

Det er min erfaring at man ikke presser familien, i en evt. prisforhandling, som man vil gøre ved en anden(selvstændig ).

Og i bund og grund er der jo tale om at få sin virksomhed op at køre og sikre højest mulig indtjening med lavest mulig udgift.

Desuden er det også meget nemmere at brokke sig til en uden for familien, hvis der evt. er problemer med udførelsen af arbejdet.

Eller hvis der dag til dag ikke er mere at lave end du selv kan overkomme...

Håber at du kan bruge det til noget,, og held og lykke..

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:15

Du kan godt udbetale din far honorar, hvis han skal udføre en opgave for dig en enkelt gang (eller tre), men ikke, hvis det er måned efter måned. Det er lidt besværligt - men ikke uoverkommeligt - at udbetale løn "på normale vilkår". Multiservice har en lønservice, hvor du bare ringer beløbet ind hver måned, så ordner de det hele. Dyrt, men dejligt. (Ca. 120 kr./md). Danløn er relativt let at bruge men der er ikke megen service omkring det (15 kr./md.). Begge klarer alt det med overførsel af A-skat, AM, feriepenge osv. automatisk, så det er kun lige at bogføre 8 linjer ekstra i dit regnskab om måneden. Man skal registreres som arbejdsgiver, det er et kryds på et skema, så det er ikke det, der skal afgøre sagen.

Du og din far kan også vælge, at han skriver en faktura til dig, selvom han ikke er momsregistreret. Det kan han gøre, så længe der ikke er udsigt til, at indtjeningen overstiger 50.000 kr. inden for 12 måneder. Det er den mest enkle måde at gøre det på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Hmmm...Annette, er du sikker på, at faderen kan skrive faktura?

Vil det ikke blive betragtet som A-indkomst? 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:37

Ja, hvorfor ikke? Han skal jo så selv afregne skat, faderen. Hvis du eller jeg skulle udføre arbejdet, ville vi jo sende en faktura, og hvis vi ikke havde startet en registreret virksomhed endnu, ville vi også sende en faktura men uden moms og så afregne skatten. Det mener jeg også, at faderen kan gøre. Men om det er en for stærk bøjning af intentionerne i loven kan vi ikke sige noget om, før vi kender karakteren og omfanget af det arbejde, der skal udføres. Jo mere sporadisk jo lettere at argumentere for fakturaløsningen, hvorimod et ved et fast ugentligt timeantal nok er at fortolke lidt voldsomt.

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 10:22

Tak for jeres gode svar.

Det lyder til jeg godt kan ansætte ham, men er SKAT ligeglad med at de så mister noget topskat, når jeg nedsætter mit overskud pga. lønudgiften og derved overfører beløbet til min far?

Mht. problematikken med at ansætte sin far, som 'kmosen' skriver, så vil det kun glæde mig at give min far noget igen, for alt det jeg har fået gennem årene. Så om han skal have 10 eller 20 kr. fra eller ej i timen er ikke et problem.

Det er rigtigt at det handler om at have det største overskud og dermed forsøge at sænke sine udgifter, men jeg får aldrig mere loyal medarbejder end min far, og skulle det ske at det tager overhånd, så må jeg tage det til den tid. Det er jo ikke let at finde en der vil arbejde så sporadisk som jeg har brug for, så jeg er slet ikke i tvivl om at dette er en optimale løsning for mig pt.

Desuden  er virksomheden jo et firma jeg har udover mit 'normale' arbejde, så det betyder ikke så meget om overskuddet bliver nogle tusinde kr. lavere efter skat. Slet ikke når SKAT nu alligevel tager 2/3 af den del af kagen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:58

Peter har jo sådan set ret i sit point. Hvis faderen kun arbejder for sønnen og under hans instruktioner/ledelse så er der alt andet lige tale om et lønmodtagerforhold. Men er der tale om enkeltstående fakturering vil Skat ikke få meget ud af at pålægge virksomheden A-skattepligt.

Nu gror træerne ikke ind i himmelen, men hvis I kan godtgøre at din far udfører arbejde for den løn han får. Dvs. at lønnen står i fornuftigt forhold til arbejdsindsatsen kan Skat ikke gøre noget ved det. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 16:16

>>Nu gror træerne ikke ind i himmelen, men hvis I kan godtgøre at din far udfører arbejde for den løn han får kan Skat ikke gøre noget ved det.  

Det lyder rigtig godt. Nu skal der jo også fragtes varer frem og tilbage mellem posthus/firma og kan der så udbetales skattefri kørselsgodgørelse ?

Jeg prøver ikke at stramme skruen, men på at være realistisk og min far bliver nok nødt til at lægge bil til, da vi taler om større/tunge varer der ikke lige kan tages under armen.

Timemæssigt taler vi måske om max 20 timer om måneden i starten, men det vil stadig tage en stor byrde fra mine skuldre.

Jeg har kigget på Danløn (danlon.dk) til at tage sig af lønudbetalingerne, det virker meget billigt og overskueligt.

Nogen der har kommentarer til dette, danløn altså?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)