Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO og CSS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan se på min statistik så læser søgemaskinerne også css-filer - men hvor meget af det der står i den, eller for den sags skyld inline i html'en, forstår søgemaskinerne egentlig? Altså, hvis jeg fx har en "læs mere" knap, der vha javascript viser en div, der ellers var skjult med css - hvordan så med den tekst der ligger i den skjulte div? Indekseres teksten, overses teksten bare - eller er der måske endda en risiko for at straffes for at skjule noget tekst?

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bu der at Google vil prøve at identificere tekst der på den ene eller anden måde er skjult for brugerne, og undlade at indeksere sådanne tekster. Man skal jo ikke have meget fantasi til som SEO ekspert, på denne måde at lægge usynlig tekst som får siden til at ligge bedre til i søgemaskinerne. Det er sikkert et kapløb mellem blackhat SEO'er og Google, hvor Google hele tiden bliver bedre til at identificere usynliog tekst.

Jeg vil da gætte på at Google ser dit divtag som usynlig tekst, og undlader at indeksere teksten, men jeg tror ikke du bliver straffet som sådan. 

Mvh Jesper

Fra Frederikssund
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 423
Fra  Green Hypnose Frederikssund Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

hvor meget kan google egentligt se? ellerhvor klog er den lille bot?

hvad med tekst på et billede?

eller en skjult div med tekst i

Hypnose er en kreativ måde at løse dine problemer på.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :
  • Altså, hvis jeg fx har en "læs mere" knap, der vha javascript viser en div, der ellers var skjult med css - hvordan så med den tekst der ligger i den skjulte div? Indekseres teksten, overses teksten bare - eller er der måske endda en risiko for at straffes for at skjule noget tekst?
  • eller en skjult div med tekst i

 I disse tilfælde kører man lige på kanten - det kan gå begge veje

hvad med tekst på et billede?

Det kan søgemaskinerne ikke læse.

Mvh,
Christian

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo masser af 100% legitime årsager til at benytte metoden, Christian. Lad os tage en side med en FAQ f.eks. - hvor spørgsmålene står som links og svarene ligger i en div, der vises ved klik på spørgsmålet. Og lukkes igen ved næste klik. Der er også menuer, der bygges på mere eller mindre tilsvarende måde.

Det har altid været sådan, at hvis der er tydelig adgang til det "skjulte" tekstlag fra den synlige side, har Google og andre søgemaskiner accepteret disse metoder. Men det går galt, hvis der IKKE er et tydeligt "kald" af det teksten på siden. Når de altså opdager det...

Nej, Google kan ikke læse tekst i et billede, men den lille bot kan fint læse den tekst, der er gemt bag et billede. Den er til gengæld risikabel Devil

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Der er jo masser af 100% legitime årsager til at benytte metoden, Christian. Lad os tage en side med en FAQ f.eks. - hvor spørgsmålene står som links og svarene ligger i en div, der vises ved klik på spørgsmålet. Og lukkes igen ved næste klik. Der er også menuer, der bygges på mere eller mindre tilsvarende måde.

Det er jeg helt enig med dig i, Thomas.

Når jeg skriver, at det er risikabelt, så er det fordi, at selv om jeg har den største respekt for det arbejde, som udviklerne bag Google har leveret, så er vi jo lidt ude i kanten af Googles funktioner som søgemaskine.

Og selv om brugen er legitim nok, så ville jeg ikke selv turde bruge denne funktion da Google jo kunne få den galt registreret.

Du ved, Murphy's lov. Og hvis man udfordrer skæbnen tilstrækkeligt mange gange i samme system, ja så er det simpel statistik, at så vil det med stor sansynlighed gå galt. Så jeg gør bare alt hvad jeg kan for at undgå for at løbe unødvendige risici.

Men det er nok bare mig, der har det sådan Wink

Venlig hilsen,
Christian

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Skulle der være tvivl om det, så lad mig slå fast en gang for alle. Skjulte div-tags eller nofollow/Noindex er ingen garanti for at Søgemaskiner ikke indekserer indholdet. Så bruger man disse teknologier som en form for sikkerhed for at uvedkommende ikke ser ens indhold, så er man galt på den.

Men jeg så nu mere det oprindelige spørgsmål som et blackhat spørgsmål om hvorvidt man kan bruge css filer til at cloake indhold overfor fx. Google. Men jeg kan da have misforstået det.

Mvh Jesper

EDIT: Men som Thomas skriver er der masser af legitime måder at bruge skjulte div tags på, så der burde ikke være nogen grund til at afholde sig fra dem hvis de fx. hjælper på usability. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at man får en straf for at skjule tekst i div tags via almindelige styles.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen - så er du i hvert fald lidt galt på den, for der er intet blackhat i det. Spørgsmålet bunder ene og alene i en tvivl omkring hvad man kan forvente sig af indhold liggende i en skjult div fx set i forbindelse med en "læs mere" knap eller en FAQ hvor kun overskrift vises indtil man klikker på den.

Man kan selvfølgelig sige, at hvis indholdet er så lige gyldigt, at man vælger at skjule det indtil brugeren aktiv foretager sig noget på siden så har det nok heller ikke den store relevans at blive fundet på en søgemaskine ud fra det indhold - men omvendt set er der jo ingen grund til undlade det og netop derfor kunne det være rart at vide om det er et problem eller ej så der evt kunne arbejdes med andre løsninger.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt ord igen.

Rent teknisk kan du lave et <noscript> tag, hvor du skriver den pågældende tekst. Den vil så kun vises til klienter de ikke bruger scripts, herunder google-bot. Jeg vil mene at det er en legitim situation at vise andet indhold til bot'en, Men jeg ville nok være lidt mere nervøs for at bruge dette tag, da det er nemt at cloake med. Har andre erfaringer med om dette tag kan give problemer?

Mvh Jesper

Fra Frederikssund
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 423
Fra  Green Hypnose Frederikssund Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syndes du har helt ret det er ikke så smart at løbe risikoen hvis man kan lade  være

men jeg sel har feks en side bare til at lae sjov og balade på  :D 

hvad med tekst oven på et billede feks hvid tekst på et hvidt billede læser google det som værende "ulovligt" 

Hypnose er en kreativ måde at løse dine problemer på.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)