Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Priskalkulation på varer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Endnu engang har jeg brug for Jeres uundværelige hjælp.

Jeg skal snart til at bestille varelager hjem. Varerne kommer fra udlandet, hvilket vil sige, at jeg ud over indkøbspris også skal kalkulere fragt, told, moms, markedsføring etc. før jeg fastsætter prisen på et produkt.

Har læst nogle gamle tråde, men føler ikke jeg fik det svar jeg ledte efter.

Hvordan kalkulerer jeg f.eks. prisen for ét produkt, da jeg jo bestiller et helt lager hjem (mange produkter). Dividerer man antal varer op i fragtomkostninger (nej det tænkte jeg nok man ikke gjorde) Men hvordan gør man så?

Jeg står lidt på bar bund.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Allan

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 04:02

Hej Allan,

Jeg plejer at dele mine fragtomkostninger ud på kilo (produkter med samme funktion og "form" der svinger i størrelse(dimension). eksempelvis bolte og møtrikker), eller forskellige produkters procentvise prisforskel. (altså skal en klump guld tillægges en større transport værdi end en klump jern med samme vægt)

Martin

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 06:59

Hej Allan

Jeg ser på den samlede fragtregning ifht. til indkøbsprisen, og bruger den samme %sats på alle varer - i mit tilfælde ca. 20%. Det lægges på indkøbsprisen for det enkelte produkt.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvordan mine leverandører beregner fragt (de har typisk aftaler med FedEx, UPS eller Bax), og det er et kompliceret regnestykke, der tager hensyn til antallet af pakker, pakkernes størrelse og vægt. Så jeg kan alligevel ikke beregne den helt rigtige pris for fragten af den enkelte vare.

Det er ikke sikkert, at det er den rigtige måde at gøre det på (måske har revisorerne en anden opfattelse), men det er let at administrere.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 9550 Mariager
Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:53

Beregningen er lidt afhængig af hvad det er for nogle vare man har- altså er det billige ting eller fladskærme...

Vi beregner fragten pr. stk forholdsmæssigt i forhold til indkøbsprisen og mængde. Dvs. at en "dyr" vare bære forholdsmæssigt mere af fragten end en meget billig lille ting.

Et lille eksempel:

En palle med to forskellige vare:

A.    1200 stk.    Pris 7,-    (ialt 8.400)

B.    40 stk.        Pris 64,-    (ialt 2.560) 

Den samlede indkøbspris er altså 10.960. Det betyder at vare A bære 77% af fragten og vare B bære 33% af fragten.

Hvis fragten er 2.500 betyder det at Vare A bære fragt på 1.925 og vare B bære fragt på 825

Fordelt pr. stk giver det 1.925 / 1200 = 1,60 pr. stk for vare A og 825 / 40 = 20,63 pr. stk for vare B.

.. Men altså det er bare sådan vi gør det, vi har nogenlunde samme avance på alle vare. Hvis der er vare hvor man har meget forskellig avance eller andre forhold kan det være man skal udregne det anderledes...

/Hans-Henrik

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 12:41

Jeg er allerede blevet en del klogere. Har nemlig ikke stor erfaring med salg og har ikke en handelseksamen. Så dette gør, at jeg har noget at gå ud fra.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:09

hansi500:

Hvis fragten er 2.500 betyder det at Vare A bære fragt på 1.925 og vare B bære fragt på 825

Vi regner faktisk på samme måde - du gør det bare lidt mere besværligt! Smile

Du fordeler 110 % af fragtomkostningen (i alt 2750 kr.), selv om du gør omkostningen op til 2.500 kr!

Vare A skal bære ca. 77% af omkostningen og vare B ca. 23% (ikke 33, som du skriver).

Så hvis du fordeler beløbet rigtigt, skal vare A bære 1.925 kr(ca.1,60/stk) , og B 575 kr (ca. 14,37 kr/stk). Det giver ca. 23% i fragtomkostning på begge varer.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 9550 Mariager
Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:32

Hmmm... det er vist bedst at sætte det ind i et regneark... Wink

Men du har fuldstændig ret - håber dog at budskabet nåede frem...

/Hans-Henrik 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)