Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital krav!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Sammen med 2 andre, skal jeg oprette et ApS. Det vi er kommet frem til er at, mig og en anden hver opretter et personligt selskab. (Altså et hver.) De selskaber som vi så opretter, kommer så til at oprette et tredje holdingselskab sammen med den tredje person. Og endelig, så kommer vores fælles holdingselskab til at eje et driftselskab. (Kort sagt: 2 private holdingselskaber, 1 fælles holdingselskab og et driftselskab.)
 
Det skal siges at jeg personligt skyder 125 K ind i mit eget holdingselskab og så skyder mit holding 42K (af de 125 K) i det fællesholdingselskab, som så smider 125 K i driftselskabet.
 
Nu kommer mit spørgsmål/problem.
 
Da jeg ringede til EogS for at spørge om den konsturktion jeg havde valgt var lovlig, fik jeg af vide at det "ulovligt" hvis formålet var at undgå kapital kravene.
 
Er det rigtig at denne konstruktion er ulovligt? Jeg har hele tiden fået den opfattelse at man "genbruger" pengene. Nu er formålet med konstruktionen ikke at undgå kapital kravene, men at mindske risikoen, og opnå skattefordele, så kan jeg stadigvæk oprette konstruktionen,???
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan ikke se at det umiddelbart er ulovligt. I et et par stykker, der opretter et holding ApS med 125 t.kr. i kapital. Herefter opretter holdingselskabet et andet (drifts-)ApS, hvor holdingselskabet indskyder 125 t.kr. Det er helt lovligt. Hvem der står bag holdingselskabet er jo ligemeget i den forbindelse. Bare i indbetaler nogle kroner.
 
I vil oprette nogle personlige selskaber, der skal eje anparterne i holdingselskabet. Der er nogle regler for, hvad man må eje af værdier i et personligt selskab (eksempelvis aktier og sandsynligvis også anparter) - mulighedvis afhængig af, hvilken type personligt selskab, der er tale om. Men det har intet med holding- eller driftsselskabet at gøre. Derfor er den konstruktion ikke ulovlig.
 
Find ud af, hvilket personligt selskab, der er tale om og se, hvad loven siger om at eje anparter i det personlige selskab.
 
I stedet for personligt selskab (når du alligevel skal indskyde 125 t.kr.) kan du jo også oprette et ApS til dig selv, der så bruger nogle af pengene til oprettelse af holdingselskabet.
 
Men afklar det med, hvad det personlige selskab må eje.
 
Hilsen Jakob
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nu også det jeg mente... altså vi opretter 4 ApSer ....

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Det bør der ikke være noget problem i. Jeg vil kraftigt anbefale at i får noget hjælp til en Anpartsoverenskomst for holdingselskabet - og helst af en advokat. Mange diskussioner og problemer undgås ved en sådan.
 
Hilsen Jakob
 
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror I - dig og E&S - er gået forbi hinanden. Der er intet ulovligt i den konstruktion.
 
Jeg kunne dog tænke mig at spørge. I opretter to personligt ejede holdingselskaber (dig og den anden får hvert jeres selskab. Hvorfor skal det tredje holdingselskab være ejet af de to holdingselskaber og en tredje person. Umiddelbart ville det være "sjovere" at den tredje person ejede det tredje holdingselskab, og at hver holdingselskab så indskød 42.500 DKK i driftsselskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Grunden er at den tredje person ikke har de 125.000 Kroner...  så det er meget simpelt!
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Det må man sige ja til men det er ikke specielt hensigtsmæssigt. Dog kan I senere gøre det at I (to) lader jeres holdingselskaber tilbagesælge anparterne i "det fælles holdingselskab" når/hvis dette holdingselskab via udbytter fra driften bliver i stand til at finansiere et opkøb. Herved vil det tredje holdingselskab udelukkende være ejet af den tredje aktionær.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)