Grosen, vi er enige om at spørgsmålet går på en situation, som den er er standard i Wordpress, ikke? Altså at der på fx forsiden er nogle udsnit af hver artikel. Først med overskriften som et link, så med liudt tekst og til sidst et lille "læs videre" link.
Bare lige for at være sikker på at vi taler om det samme. Dvs ikke en opsætning som den du kører på din blog, men i stedet som den jeg kører på min.
Sådan har jeg forstået konteksten for spørgsmålet.
I det tilfælde er der allerede ét tekstlink med den helt rigtige ankertekst til selve artiklens URL. Det næste "læs videre-link" er dermed det andet i rækken af link til det samme sted.
Mit gæt har tidligere været at det andet link til samme steds ankertekst ikke var så frygtelig vigtig. Det ville give mening i flere tilfælde.
For nylig blev mit og mange andres gæt ophøjet til et kvalificeret bud, da SEOmoz offentliggjorde et testresultat.
Det er interessant hvis du mener at testen ikke holder vand, at den ikke er fremtidssikret eller andet. - Det er jo SEO vi taler om, hvor alting kan ændre sig meget hurtigt, så jeg synes det kunne være spændende med dit input om sagen.
Hej Anders
Jeg har ikke haft en "standard WordPress" faktor inde i mine anbefalinger, men hvis man har det, og samtidig krydrer det med de fakta der er i den SEOmoz artikel du henviser til så er jeg enig med dig.
Artiklen siger jo, at hvis en side linker til en anden side på 3 forskellige måder med 3 forskellige links, ja så er det det første link som Google støder på der tæller, de 2 andre bliver "sorteret fra" eller ignoreret. Derfor er det vigtigt hvad der står i det første link som Google støder på og tæt på "ligegyldigt" hvad der står i de andre linktekster.
Jeg har medtaget et screendump fra din blog for at vise det visuelt (Håber det er iorden, ellers må du pudse en advokat på mig)
To links på samme side med forskellig linktekst der har samme URL
Her er der et link bag ved overskriften 'Opdatering af Wordpress Blog - Sådan laver du Opgradering til 2.5', det samme gælder for linket under overskriften 'Læs videre >>'. Både visuelt og HTML mæssigt er det det øverste link som man først støder på hvad enten man er et menneske eller en søgebot, og derfor er det det første link med den gode linktekst som får betydning overfør søgemaskinerne, og derfor er det ligemeget at der ikke er en præcist linktekst i det andet link med 'Læs mere >>'.
Jeg har ikke selv tidligere undersøgt hvilket link der tæller på en side, hvis den pågældende side har flere links der peger på den samme URL. Derfor har jeg altid forsøgt at undgå at have flere links på samme side der peger på den samme URL, så jeg på den måde havde 100% kontrol over linkteksten. Det er også derfor at jeg selv har været inde og "pille" ved HTML koden i min blog (Som du selv påpeger) og har deaktiveret linket i overskriften. Så jeg har fået ny SEO viden i dag, takker ;-)
Samlet ændrer det dog ikke på, at det (første) link på en side, som tæller overfor søgemaskinerne, med fordel kan opsættes som jeg tidligere har anbefalet, samtidig med at det også (i mine øjne) er det mest brugervenlige link!
/Grosen Friis