Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyvirksomhed bundet på hænder og fødder. Må jeg slet ikke sælge i EU?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 26
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg er ved at blive lidt skør. Jeg dyrker min interesse ved siden af studiet. og har som sådan ikke tænkt mig at komme over de 50.000 kr. som er grænsen for hobbyvirksomhed/momsregistrering.

Jeg beskæftiger mig primært med illustrationer, og da Danmark er et lille land, og det ikke ligefrem vælter med kreative muligheder/markeder, hvor jeg kan sælge mine ting, synes jeg, det ville være fedt, hvis jeg også kunne sælge til/i EU. Det fjollede er så bare, at når jeg spørger SKAT, så mener de, at jeg skal momsregistreres og derefter momsfritages for at kunne det, hvilket lyder helt hen i vejret for sådan en som mig, der sælger i ny og næ, og har nul interesse i CVR-nr med alt, hvad det indebærer af ekstra udgifter, da det slet ikke kan forsvares med det potentielle overskud, der ville være.

Kan det virkeligt passe? Jeg stoler ikke rigtigt på SKATs ansatte længere, da deres svar varierer MEGET efter, hvem det lige er man har i røret den dag (jeg tog en i at sige det helt modsatte af, hvad de selv har skrevet inde på deres hjemmeside), så jeg tør nærmest intet.

Hvad hulen gør andre kreative mennesker, der også gerne vil dele deres ting med verden og tjene en skilling ved siden af? Hvis de sælger et maleri hver 3. md. til en fra Tyskland? Jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg har overvejet at betale SKAT for et bindende svar, men hvis nogen ved noget om det herinde, ville det også være en kæmpe hjælp.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er jo at momssatserne er meget forskellige i EU og derfor må du ikke sælge erhvervsmæssigt uden momsregistreret-Ing i EU og slet ikke udenfor

jeg mener der findes lande i EU hvor meget høj momsgrænsede og at du godt må sælge der men ikke generelt.

 i EU hvor meget høj moms grænsede og at du godt må sælge der men ikke generelt.

 

Hobbyvirksomhed er ikke en virksomhed. Det er et begreb som dækker hobby for eksempel avler og undulater med salg af lidt unger og betyder, at du skal betale skat af dit overskud man ikke kan trække underskud fra.

er ikke en virksomhed. Det er et begreb som dækker hobby for eksempel avler og undulater med salg af lidt unger og betyder, at du skal betale skat af dit overskud man ikke kan trække underskud fra.

 

Det du har er en ganske almindelig erhvervsvirksomhed blot er den lille. Det er korrekt det så betyder at du bør afholde og for salg udenfor Danmark. Du er velkommen til frivilligt at momsregistreret dig men så skal du altså også lægge moms på dine priser herhjemme.

 er en ganske almindelig erhvervsvirksomhed blot er den lille. Det er korrekt det så betyder at du bør afholde og for salg udenfor Danmark. Du er velkommen til frivilligt at momsregistreret dig men så skal du altså også lægge moms på dine priser herhjemme.

Det handler i høj grad om af virksomheder der ikke er momsregistreret ikke skal konkurrere med virksomheder i andre eu-lande som skal lægge moms på og desuden skal erhvervssalg i EU netop registreres via Momsen også statistikhensyn

Det må du leve med eller du var momsregistreret dig med venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes ikke en virksomhedsform der hedder hobby Hobby for eksempel salg af undulater fra egne unger og betyder at du skal betale skat af dit overskud vil ikke have fradrag for underskud.

 Hobby for eksempel salg af undulater fra egne unger og betyder at du skal betale skat af dit overskud vil ikke have fradrag for underskud.

Det du har er bare en lille erhvervsvirksomhed Som ligger under den danske mimsgrænse. I eu og moms grænserne Forskellige og du skal derfor være momsregistreret for at kunne sælge i EU ligesom du heller ikke må sælge udenfor EU uden registrering.

Forskellige og du skal derfor være momsregistreret for at kunne sælge i EU ligesom du heller ikke må sælge udenfor EU uden registrering.

Det handler om, dels at ingen Kan kontrollere dit salg til EU Overholder de enkelte landes momsgrænser ligesom denne handel statistisk indberettes Netop via Momsen.

 Netop via Momsen.

Du kan således fint efter den danske moms grænse sælge op til de 50.000 kr. men du er erhverv og du skal føre fuldt regnskab efter bogføringslov Og indberette til skat.

Og indberette til skat.

Du må gerne frivillige momsregistrerede dig uanset omsætning

Venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino driller men jeg prøver med et svar igen. Det er korrekt du ikke må sælge i EU når du ikke er momsregistreret blandt andet fordi momsgrænser er helt forskellige i de forskellige EU lande og alt eu handet Registreres statistisk via Momsen. Det sikrer en vis ligestilling mellem de registrerede i EU og så Ulegistrerede

du kan frivilligt momsregistreret dig og så er markedet åbent

du kan frivilligt momsregistreret dig og så er markedet åbent

Med venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 26
Indlæg ialt: 11
Fra  ExtraFokus Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vover at svare på dette..

Det lyder list som om du er på stadiet af en persn der sælger på Den blå avis eller lign, og jeg vil næsten garantere at der er ingen af dem der betaler skat og det syntes jeg for så vidt er helt ok.

Hvis jeg var dig ville jeg oprette en Revolut, eller Paypal konto (for at holde alt seperat) og droppe alt det med skat indtil du har en reel forretning.

Jeg er 1 million procent sikker på at hvis en medarbejder inde hos skat skulle rådgive deres nærmeste om noget lign ville dette være svaret.

Nyd dit liv, og drop alt det stress med skat indtil du har et seriøst "proof of concept" og du rent faktisk kan skabe en forretning.

Held og lykke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenn hawk:

Jeg vover at svare på dette..

Det lyder list som om du er på stadiet af en persn der sælger på Den blå avis eller lign, og jeg vil næsten garantere at der er ingen af dem der betaler skat og det syntes jeg for så vidt er helt ok.

Hvis jeg var dig ville jeg oprette en Revolut, eller Paypal konto (for at holde alt seperat) og droppe alt det med skat indtil du har en reel forretning.

Jeg er 1 million procent sikker på at hvis en medarbejder inde hos skat skulle rådgive deres nærmeste om noget lign ville dette være svaret.

Nyd dit liv, og drop alt det stress med skat indtil du har et seriøst "proof of concept" og du rent faktisk kan skabe en forretning.

Held og lykke.

Der er intet der hedder for så vidt ok bare fordi man sælger lidt i forhold til skat. Bliver du opdaget for eksempel via indberetning fra PayPal eller Revolut så sætter skat garanteret et meget højere beløb end det du har tjent og så bliver det der skulle være en sjov ide for dig til en ulykke flere år tilbage regnet

Så snart man sælger noget der ikke er ens eget indbo så er der skat uanset hvor lille eller stor man er og ikke råd til andet kan være en politisk beslutning men det er rigtig dårligere at gøre det på et forum hvor man kan skade et ungt menneske - Hvor overskuddet de øvrigt sikkert er så begrænset, at skatten er tilsvarende

Spørgsmålet går så på salg til EU og her bliver det endnu langt værre hvis man forsøger at skjule det for skat og moms

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 26
Indlæg ialt: 11
Fra  ExtraFokus Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Kenn hawk:

Jeg vover at svare på dette..

Det lyder list som om du er på stadiet af en persn der sælger på Den blå avis eller lign, og jeg vil næsten garantere at der er ingen af dem der betaler skat og det syntes jeg for så vidt er helt ok.

Hvis jeg var dig ville jeg oprette en Revolut, eller Paypal konto (for at holde alt seperat) og droppe alt det med skat indtil du har en reel forretning.

Jeg er 1 million procent sikker på at hvis en medarbejder inde hos skat skulle rådgive deres nærmeste om noget lign ville dette være svaret.

Nyd dit liv, og drop alt det stress med skat indtil du har et seriøst "proof of concept" og du rent faktisk kan skabe en forretning.

Held og lykke.

Der er intet der hedder for så vidt ok bare fordi man sælger lidt i forhold til skat. Bliver du opdaget for eksempel via indberetning fra PayPal eller Revolut så sætter skat garanteret et meget højere beløb end det du har tjent og så bliver det der skulle være en sjov ide for dig til en ulykke flere år tilbage regnet

Så snart man sælger noget der ikke er ens eget indbo så er der skat uanset hvor lille eller stor man er og ikke råd til andet kan være en politisk beslutning men det er rigtig dårligere at gøre det på et forum hvor man kan skade et ungt menneske - Hvor overskuddet de øvrigt sikkert er så begrænset, at skatten er tilsvarende

Spørgsmålet går så på salg til EU og her bliver det endnu langt værre hvis man forsøger at skjule det for skat og moms

Venlig hilsen John Hannover

Jeg ved godt det det er du skriver er korrekt på papiret, men i virkeligheden hvis alle gjorde som du anbefaler, ville der arbejde 350.000 mennesker hos skat bare for at tjekke jorbærsælgere i diverse små standere rundt omkring i landet. I virkeligheden er det ikke meningen at skat skal blandes ind i noget før du har noget der minder om en forretning (tror jeg).

Hvis du sælger 3 brugte sølvskeer fra din døde oldemor på dba skal du så betale skat?.. nej, det er lige under grænsen tænker jeg vi er enige om.. Hvad nu hvis du sælger dem enkeltvis.. så er det jo 3 salg?.. Profitten er nok ikke noget at råbe hurra af, men hvor er grænsen.

For mig er grænsen når du indkøber sølvskeer og begynder at sælge dem, fodi du har opdaget der er en god forretning og du har bevidst du kontinuerligt kan tjene penge,, ikke før. Og jeg har ikke ondt i røven af om en person tjener 500kr på et par illustrationer den at betale skat hvis det hjælper ham, og over tid potentielt giver ham mulighed for at starte en virksomhed op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenn hawk:

Cookie - John Hannover:

Kenn hawk:

Jeg vover at svare på dette..

Det lyder list som om du er på stadiet af en persn der sælger på Den blå avis eller lign, og jeg vil næsten garantere at der er ingen af dem der betaler skat og det syntes jeg for så vidt er helt ok.

Hvis jeg var dig ville jeg oprette en Revolut, eller Paypal konto (for at holde alt seperat) og droppe alt det med skat indtil du har en reel forretning.

Jeg er 1 million procent sikker på at hvis en medarbejder inde hos skat skulle rådgive deres nærmeste om noget lign ville dette være svaret.

Nyd dit liv, og drop alt det stress med skat indtil du har et seriøst "proof of concept" og du rent faktisk kan skabe en forretning.

Held og lykke.

Der er intet der hedder for så vidt ok bare fordi man sælger lidt i forhold til skat. Bliver du opdaget for eksempel via indberetning fra PayPal eller Revolut så sætter skat garanteret et meget højere beløb end det du har tjent og så bliver det der skulle være en sjov ide for dig til en ulykke flere år tilbage regnet

Så snart man sælger noget der ikke er ens eget indbo så er der skat uanset hvor lille eller stor man er og ikke råd til andet kan være en politisk beslutning men det er rigtig dårligere at gøre det på et forum hvor man kan skade et ungt menneske - Hvor overskuddet de øvrigt sikkert er så begrænset, at skatten er tilsvarende

Spørgsmålet går så på salg til EU og her bliver det endnu langt værre hvis man forsøger at skjule det for skat og moms

Venlig hilsen John Hannover

Jeg ved godt det det er du skriver er korrekt på papiret, men i virkeligheden hvis alle gjorde som du anbefaler, ville der arbejde 350.000 mennesker hos skat bare for at tjekke jorbærsælgere i diverse små standere rundt omkring i landet. I virkeligheden er det ikke meningen at skat skal blandes ind i noget før du har noget der minder om en forretning (tror jeg).

Hvis du sælger 3 brugte sølvskeer fra din døde oldemor på dba skal du så betale skat?.. nej, det er lige under grænsen tænker jeg vi er enige om.. Hvad nu hvis du sælger dem enkeltvis.. så er det jo 3 salg?.. Profitten er nok ikke noget at råbe hurra af, men hvor er grænsen.

For mig er grænsen når du indkøber sølvskeer og begynder at sælge dem, fodi du har opdaget der er en god forretning og du har bevidst du kontinuerligt kan tjene penge,, ikke før. Og jeg har ikke ondt i røven af om en person tjener 500kr på et par illustrationer den at betale skat hvis det hjælper ham, og over tid potentielt giver ham mulighed for at starte en virksomhed op.

det handler slet ikke om at have ondt af. Hvor har du fået den opfattelse fra? For mig handler det alene om at svare korrekt og når vi taler om forslag som herunder at bruge Revolut og PayPal som er nogle af dem som lettest fanges af skat, så synes jeg du i hvert fald skal være modig at sige du betaler alle de penge personen måtte være i skat hvis han bliver fanget. Det er jo fuldstændig tydeligt at det ikke bare er lidt småhandel men der skal bruges to udenlandske banker for at få pengene lidt mere skjult. Både Revolut og PayPal kan blive og bliver bedt om at komme med tal til skat og Fanges man, Så kommer skat til at sætte en meget højere indtægt end den virkelige så man ikke helt kan bevise og let tre år tilbage. 
det handler slet ikke om at have ondt af

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46819
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har intet at gøre med at have ondt af. Det har noget at gøre med at undgå når man svarer herinde, at den man svarer kommer galt af sted. Hvis der sælges lidt tegninger her og der så skal den jo meget meget begrænset, og forslaget om at bruge Revolut og PayPal er alene forslag om at prøve at snyde, og hvis den der spørger opdages, og jeg kan love dig at Skat også indimellem henter oplysninger fra PayPal og Revolut, så bliver det dyrt
Der er intet at gøre med at have ondt af det har noget at gøre med at svare korrekt

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 26
Indlæg ialt: 11
Fra  ExtraFokus Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg nævnte ikke Revolut og Paypal for at undgå skat specifikt, men mere fordi at hvis han gerne vil teste om hans ide holder vand, altså om der er mulighed for at skabe en virksomhed, syntes jeg det er bedst fra dag 1 at adskille det fra sin private bankkonto. I forhold til at undgå skat hvis man sælger en tegning til 100kr 3 x om året, syntes jeg virkelig man gør i små sko, og ja skat skal betales, men der er altså grænser for galskaben. Eller det bør der være i det mindste.

Jeg ville gerne have din holdning ang om du syntes man skal/bør betale skat at et enkelt salg på dba.dk af 3 sølvskeer til 250 kr?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)