Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faldende konverteringsrate

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg undrer mig meget over, hvorfor konverteringsraten i min webshop falder i takt med, at antallet af besøgende stiger. Jeg har den seneste uge oplevet en kraftig stigning i besøgstallet, som følge af diverse tiltag, som organisk optimering, Adwords optimering og annoncer på hundesites.

Det er selvfølgelig positivt, men det er ret frustrerende, at konverteringsraten nu er langt under 1% Sad. Faktisk så var den noget højere i starten, hvor jeg i højere grad benyttede mig af printannoncering. Men burde det ikke være omvendt?

Jeg kan se på min Adwords konto, at den gns. CTR for mine to kampagner (Hund og Kat) ligger på ca. 14%, hvilket jeg har hørt skulle være helt OK. Jeg følger kampagnerne nøje hver dag for at finde forbedringsmuligheder. Men lige meget, hvad jeg gør, sælger jeg stort set intet via mine Adwords kampagner!

Det ser ud som om, at de fleste køb kommer fra personer, der har tastet URL-adressen direkte i browseren, men der er også enkelte køb fra henvisningssites. Jeg overvejer derfor at skrue kraftigt ned for Adwords budgettet.

Nå, men tilbage til konverteringsraten! Hvordan øger jeg den? Er der et eller andet helt galt? Er der noget, der virkelig besværliggør et Køb?

Det irriterer mig lidt, at Indkøbskurven ikke "popper op", men bare ligger i øverste venstre hjørne og gemmer sig Hmm. Er der nogen med en DanDomain shop, der ved hvordan man evt. kan gøre noget ved det.

Jeg imødeser al konstruktiv kritik og forslag til forbedringer, der kan være med til at gøre købsprocessen mere overskuelig og dermed øge konverteringsraten Smile

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35

Lise Andersen:

Jeg kan se på min Adwords konto, at den gns. CTR for mine to kampagner (Hund og Kat) ligger på ca. 14%, hvilket jeg har hørt skulle være helt OK. Jeg følger kampagnerne nøje hver dag for at finde forbedringsmuligheder. Men lige meget, hvad jeg gør, sælger jeg stort set intet via mine Adwords kampagner!

Hvis "hund og kat" betyder at du har to kampagner hvor den ene er målrettet mod folk, der søger på "kat" og den anden mod ditto "hund", tror jeg godt du kan skrotte den del af AdWords-budgettet. Det er alt, alt, alt for bredt :) 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 21:42

Nej, nej slet ikke!

De to kampagner er opdelt på 7-8 annoncegrupper, svarende til de forskellige Produktkategorier. Der er slet ikke nogle generelle ord på hverken hund eller kat!

Mange hilsner fra Lise

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:30

Hej Lise

Jeg lavede lige en uvidenskabelig test sammen med to mennesker, jeg alligevel sidder og fusker lidt med her til aften. Vi var altså tre personer i alt. Kun én fandt linket til din indkøbskurv efter at have lagt varer i den - de to andre gik i stå efter at have lagt varer i kurven.

Det er et generelt problem i mange typer webshops, men det gør det jo ikke mindre alvorligt. Kan du gøre et eller andet der, så det bliver tydeligere, tror jeg, du vil vinde en del. Jeg kender en shop, der har løst det genialt: www.intimo.dk Prøv at lægge en vare i kurven der - øjet bliver guidet direkte til kurven. Det er en rigtig fin løsning, selv om jeg personligt foretrækker løsningen, hvor jeg lander i kurven, når jeg har lagt varer i den - og så der kan vælge at købe mere eller tjekke ud til betaling.

Generelt skal du regne med, at din konverteringsrate falder, når din trafik stiger. Medmindre selvfølgelig der udelukkende er tale om særdeles købelysten trafik, og det er sjældent tilfældet. Din opgave består i at måle kilden til den trafik, der konverterer - og så nurse den. Og have is i maven til at "slukke" for den betalte trafik, der ikke konverterer. Samtidig skal du konstant tænke i brugervenligheden på shoppen - for jo flere gæster du får ind, jo flere uerfarne nethandlere får du.

Håber du kan bruge det til lidt? 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 09:22

Hej Thomas,

Jo tak, det var meget brugbart og dejligt at få bekræftet min mistanke. Jeg må lige have fat i DanDomain og se, om ikke der er noget, man kan gøre for at gøre Indkøbskurven mere synlig.

Hvis der er nogen, der har andre bud på, hvordan man kan gøre shoppen mere brugervenlig, hører jeg meget gerne fra jer Smile

Mange hilsner fra Lise

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 21:59

Genial Læg-i-kurv effekt, Rosenstand! Den tror jeg lige skal bookmarkes :-)

Lise, til at starte med er her lige lidt læsning til inspiration: Top Ten Mistakes of Shopping Cart Designs (revisited).

Med hensyn til din gennemsnitlige conversion rate, så svarer den slags lidt til at stå med det ene ben i fryseren og det andet i kogende vand: Det går gennemsnitligt udemærket! De er meget sjove at kigge på, men i praksis temmeligt ubrugelige.

Du får mest ud af at kigge på conversionrate for de enkelte online markedsføringskanaler. Hvad er den for hhv. Adwords, SEO, e-mail osv.?

Det er min erfaring at når man deler det op vil man se at e-mail har den langt bedste, så Adwords og til sidst SEO.

Betyder det at man skal droppe SEO, og satse hele butikken på e-mail og Adwords? Bestemt ikke!

De fleste (potentielle) kunder gennemgår en process før de køber noget. De researcher (læs: googler), sammenligner forskellige sites, går ud og laver kaffe for så at vende tilbage igen. Dvs. de kan nå at blive eksponeret for mange kanaler inden de rent faktisk ender op med at placere en ordre, og jeg tror f.eks. SEO rammer dem tidligt i deres process. Og det vil jo faktisk sige at SEO er enormt godt, for så er der endnu større chance for at de køber hos dig næste gang de lander på dit site (evt. via en af de andre kanaler)!

Desuden er SEO som regel den langt billigste, så cost-per-conversion vil som regel være den langt bedste. Og i sidste ende (eller rettere, på bundlinien) er det den der betyder mest.

Lidt simpelt forklaret, men prøv evt. at se scenariet jeg beskriver i min artikel "Udfordringer med tracking af conversion rate". Den er temmeligt teknisk, så scroll ned til du støder på overskriften "De pokkers brugere".

Lad mig yderligere understrege at det er ubrugeligt at sammenligne din conversion rate med andre sites og brancher. Det afhænger så utroligt meget af hvor man får ens trafik fra, hvor lang ens kunders shopping process er osv. osv. at man simpelthen bliver nød til at drage sine egne erfaringer. Men du fik lige et link der alligevel, så ka' du jo more dig eller græmmes over det :-)

/Søren

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 22:41

Hej Søren,

Tusind tak for nogle geniale links. De er ganske vist på et lidt højt plan, men meget lærerigt Smile

Jeg kan godt se, at der ligger nogle udfordringer mht. Shopping Cart Design. Desværre er det ikke så lige til at ændre i designet hos DanDomian, som hoster shoppen. Der er tilsyneladende mange begrænsninger, har jeg fundet ud af, selvom de til stadighed arbejder på at forbedre mulighederne. Men intet er umuligt, det kræver bare noget "omprogrammering" (ifølge DD). Så nu skal jeg bare forsøge at finde en, der kan sådan nogle "ting".

Mange hilsner fra Lise

Fra Hornbæk
Tilmeldt 5. Sep 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:28

Hvad jeg lige umiddelbart kan læse mig til. Så skal du gå ind i opsætning og sætte: 'Ved læg vare i kurv' til 'Gå til vis kurv'. Så burde den vise kurven hver gang du putter varer i den.

Du finder det under fanen: Opsætning ------> Ordrer ------>  

Håber det kan hjælpe dig.

mvh
Glenn

http://www.coiffure-bettina.dk/catalog

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 16:46

Hej Glenn,

Tusind tak for hjælpen Smile

Ved nærmere eftertanke, så tror jeg faktisk, at det er mig selv, der er kommet til at fjerne markeringen i "Pop-up" ved køb, fordi jeg syntes, den var rigtig irriterende, når der var lyd på. Men nu har jeg så sat den på igen.

Mange hilsner fra Lise

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 21:46

Hej Lise

Hvis du har Google Analytics på din butik, kan du bruge den til at finde ud af mere om hvorfor din klikrate ikke er højere.

Når du opsætter et mål i Analytics (f.eks. et gennemført salg eller tilmelding til nyhedsmail) så kan du definere hele stien frem til det mål. Det kan f.eks. være alle de trin en kunde skal igennem for at gennemføre et køb. Derefter kan du se hvor mange der falder fra ved hvert trin. På den måde kan du nemt se hvor der falder mange fra og dermed hvor det er nødvendigt at optimere butikken.

Håber det kan bruges. 

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)