|
Hej Jeg er ved at lave momsregnskab for 2. halvår 2025. D. 18/12-2025 købte jeg udstyr til mit firma fra Tyskland, og der er derfor tale om en faktura med omvendt betalingspligt. Men nu er det tilbagebetalte beløb fra kreditnotaen ikke medregnet i 2. halvår 2025 og delvist udlignet fra den oprindelige faktura, men figurerer i stedet 1. halvår 2026 og derfor et nyt regnskabsår. På denne måde kommer jeg vel til at betale moms af det fulde oprindelige fakturabeløb for 2025 og ikke kun for den ene varer, som jeg ikke har returneret? Hvordan undgår jeg dette? Er det først i 2026, at jeg skal beskæftige mig med det for høje betalte momsbeløb? Og hvordan bogføres dette? /Simon |
Du betaler vel ikke moms af køb fra EU som momsreg. Du angiver det og det er med på salgs og købsmoms med samme tal
Du skal bogføre efter dato på faktura og kreditnota
Du betaler aldrig moms som momsregistreret. Enten får du din købsmomsretur hvis Dk og udland er altid på begge sider af momsen
mit gæt er, at du tror det kun er på salgsmoms hvor den har eget punkt, erhvervelsesmoms under salgsmoms, mens det samme er med i alm købsmoms, sammen med alt anden købsmoms, så du betaler aldrig moms af dine køb - uanset hvad - du angiver det blot
vvh John Hannover
Bliv gratis medlem