Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregnskab: betaling af moms for faktura i 2025 med kreditnota dateret i 2026?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. May 24
Indlæg ialt: 1
Fra  Sloth productions Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at lave momsregnskab for 2. halvår 2025. 

D. 18/12-2025 købte jeg udstyr til mit firma fra Tyskland, og der er derfor tale om en faktura med omvendt betalingspligt.
Jeg har senere i dette år 2026 returneret to ud af de i alt tre produkter fra fakturaen, fået beløbet for disse to varer tilbagebetalt og modtaget en kreditnota med datoen 19/1-2026.

Men nu er det tilbagebetalte beløb fra kreditnotaen ikke medregnet i 2. halvår 2025 og delvist udlignet fra den oprindelige faktura, men figurerer i stedet 1. halvår 2026 og derfor et nyt regnskabsår.

På denne måde kommer jeg vel til at betale moms af det fulde oprindelige fakturabeløb for 2025 og ikke kun for den ene varer, som jeg ikke har returneret?

Hvordan undgår jeg dette? Er det først i 2026, at jeg skal beskæftige mig med det for høje betalte momsbeløb? Og hvordan bogføres dette?
Eller er der noget, som jeg har misforstået i en situation som denne?

/Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46768
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du betaler vel ikke moms af køb fra EU som momsreg. Du angiver det og det er med på salgs og købsmoms med samme tal

Du skal bogføre efter dato på faktura og kreditnota 

Du betaler aldrig moms som momsregistreret. Enten får du din købsmomsretur hvis Dk og udland er altid på begge sider af momsen
mit gæt er, at du tror det kun er på salgsmoms hvor den har eget punkt, erhvervelsesmoms under salgsmoms, mens det samme er med i alm købsmoms, sammen med alt anden købsmoms, så du betaler aldrig moms af dine køb - uanset hvad - du angiver det blot

vvh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)