|
Hej Jeg har en kunde, som jeg indimellem "ligger ude" for. Jeg påfører beløb for diæt på fakturaen, og det bliver en del af indtægten, og dermed skattepligtig. Jeg har så prøvet at undersøge hvordan den diæt som normalt ansatte får skattefrit, kan blive skattefri for mig også? Det første jeg "fandt ud af" var at jeg ikke måtte kalde det diæt på fakturaen, men skulle i stedet skrive "ude tillæg" f.eks. Og så kalde det rejsefradrag, i mit regnskab, så jeg udbetaler det til mig selv på samme måde som kørselsgodtgørelse. Det snakker jeg med kunden om, som er lidt uforstående. Kunden mener jeg netop skal kalde det diæt, og så udfylde feltet rejsefradrag, på min personlige selvangivelse. Og hvis skat spørger, så har jeg netop dokumentation på fakturaen, at jeg har ligget ude. Hvad er det korrekte at gøre her? |
du må ikke foretage direkte udbetaling af kørepenge. Skal du have penge kan du altid få det på mellemregning.
du må ikke foretage direkte udbetaling af kørepenge. Skal du have penge kan du altid få det på mellemregning.
Kørepenge og nu det samme med diæt som kun er hvis du er borte mere end 24 timer som udgangspunkt, det får du som fradrag ved at beløbet trækkes fra din skattepligtige indtægt.
og nu det samme med diæt som kun er hvis du er borte mere end 24 timer som udgangspunkt, det får du som fradrag ved at beløbet trækkes fra din skattepligtige indtægt.
Du behøves såmænd ikke bogførte det, du trækker bare beløbet fra dit regnskabs resultat over til det der hedder skatteresultat som du bruger
VH John hannover
Bliv gratis medlem