Jeg har min passion for at afholde svedehytter, de er blevet mere og mere populære her de sidste par år, indtjeningen er ikke høj på dem, da betalingen er på donation og udgiften for at afholde en er høj (bruger meget brænde).
jeg sælger også hjemmelavet håndværk. og udlejer vores have til andre som bruger den til arrangementer og har nogle hytter og telte som bliver udlejet via airbnb om sommeren.
Jeg har en omsætning på 115.000 i alt og udgifter på omkring 35.000.
Jeg har læst mig til at håndværk og performer (svedehytten, historie fortælling og sang) ikke er underlagt moms.
men alligevel har jeg en omsætning over 100.000.- skal jeg så betale moms på min udlejning af haven og hytter selv om de ikke oversiger 50.000.- eller gå noget ind under min private økonomi eller er det samlet når man har en enkelmands virksomhed, med cvr.nr ?
Grænse for momsregistrering: Som udgangspunkt skal en virksomhed momsregistreres, hvis den sælger momspligtige varer eller ydelser for mere end 50.000 kr. inden for en periode på 12 måneder.
Din situation: Din samlede omsætning er 115.000 kr., hvilket er over grænsen. Selvom nogle af dine aktiviteter individuelt set ikke når op på de 50.000 kr., lægges al omsætning fra din enkeltmandsvirksomhed sammen for at vurdere, om grænsen er nået.
1 hvor har du fra at der ikke er moms på udlejning af svedehytter og sauna?? Med alt jeg ved er det galt - momsfri er lokaleudlejing men det er ikke tilfældet her
Kunst er uden moms, ikke håndværk, og heller ikke historiefortælling men undervisning af folkeskoleniveau er
2 om jeg har ret (og det er jeg meget sikker på) vil du skulle af med mos af 115.000 kr og samme i bod for manglende momsregistrering og opkrævning = 46.000 kr lige i hovedet, og dertil skat af fortjenesten på de ca 80.000 kr
Det er helt underordnet skattemæssigt, om du er person eller CVR men så snart oms rammer 49.999 kr skal du have CVR for at være momsregistreret
Jeg synes du skal finde en kyndig bogholder/revisor og få ryddet op INDEN skat står ved døren, og de tager ikke uvidenhed som undskyldning
Ryk på det hurtigt . din bank vil faktisk skulle anmelde disse indtægter hvis de ser dem - hvidvask lov
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Efter at have kigget på jeres hjemmeside og læst det du skriver. Så finder jeg det ikke suspekt. Ikke det mindste.
ikke suspekt hjemmeside - hvis denne keltisk svedehytte så er den skam temmelig flot HVIS det er den - men du mener vel ikke et OK til udlejning af svedehytter uden moms ved oms langt over 50.000 kr f.eks ??? det er jo mest den type han spørger om
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER