Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero: Bogføre indskudskapital til ApS som lån

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Pedersen
Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har startet et ApS op, både et drift og et holding. Indskuddet var på 45.670 DKK, heraf gik 4000+moms til advokat for at åbne holding og 670 i registreringsgebyr. 40.000 blev overført til oprettelsen af driftselskabet, igen 4000+moms til advokat og 670 i gebyr. Tilbage blev der så overført 34.330 til driftskontoen.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan det skal bogføres, så det kommer til at stå som et lån. Pengene kommer fra mig som privatperson, dvs fra min egen opsparing, og jeg vil på sigt sådan set gerne ha pengene tilbage uden at skulle betale skat af dem een gang til.

Håber, det giver mening - og hvis det gør: Hvordan bogfører man så det?

VH Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:31

Stiftelseskapital er ikke lån - det er selskabets penge og selskabskapital. De kan komme ud når du sælger eller lukker og ikke på anden måde

Jeg synes det er voldsomt at stifte ApS med så lille rådgivning og at du nu roder med bogføringen. SÅ mange kommer galt at sted med årsrapport og skat - se at få dig noget proff hjælp for egen skyld

god vind John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:34

Niels:
eg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan det skal bogføres, så det kommer til at stå som et lån

Indskudskapitalen kan ikke bogføres som et lån, da der IKKE er tale om et lån.

Du kan sammenligne det med at købe en aktie i eksempelvis Nordea. Der får du aktier i selskabet og udbytte hvis der tjenes penge. Pengene får dine aktier i Nordea får du igen når du sælger dine aktier. At købe en aktie er ikke det samme som at låne Nordea dine penge.

Ovenstående princip gør sig også gældende i forhold til dit eget aps.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)