Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, told og skat ved USA producent, som sender direkte til kunden? samt lidt om salg af kunst :-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hørning
Tilmeldt 4. Jan 25
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har købt mig ind på ArtStoreFront for at sælge min kunst online - primært som print on demand merchandise, men også som originaler og bestilling. De bruger deres egne producenter i USA, men jeg sælger via min egen .com website.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad der er mine forpligtigelser i forhold til moms, told og skatJeg er nået frem til nedenstående.

Jeg håber, at I hjælpe mig med spørgsmålene samt evt. fortælle, hvis jeg har fået noget helt galt i halsen?

--

Moms (VAT), told (Tarif) og skat (Tax) - Undersøgelse 2025

USA: ArtStoreFront (=ASF) vendors sælger og producerer i USA. De afregner amerikansk moms. Jeg skal skatteangive forskellen på indtægter og udgifter i Danmark til beskatning.
- Bestillinger og originaler bliver sendt fra Danmark. Jeg afregner dansk moms til DK og skatteangiver naturligvis. 
- Told på varer fra DK til USA er steget med 15% i juli 25. Det vides endnu ikke, hvordan det afregnes.

EU: Købers situation: ASF har ikke en europæisk vendor (producent/forhandler). Print on demands bliver sendt direkte til køber i EU fra USA:
- Køber fra et EU land vil blive pålagt  sit eget lands moms. Fragtfirmaet er ansvarlig for at afregne moms. Det koster et gebyr på kr. 150-200
- Køber vil også blive pålagt told (fordi det er mechandise), hvis prisen er over 150 euro
  * Spørgsmål: Er grænsen på 150 euro korrekt? Jeg har også læst 22 euro i 2021?
  * Spørgsmål: Koster fortoldning et ekstra gebyr? Afregnes det også af fragtfirmaet?

EU: Sælger (Mig): IOSS (Import One Stop Shop) er et system, som jeg KAN tilmelde min virksomhed. Dermed lover jeg, at jeg afregner moms på vegne af køber. Dermed undgår køberen omkostningerne moms og håndteringsgebyr. Det er besluttet i EU (den 18/7-25), at fra den 1. juli 2028 er alle sælgere forpligtet til at afregne moms på vegne af kunden. Dvs. forpligtigelsen fjernes fra transportfirmaet og lægges over på sælger.
  * Spørgsmål: Gælder IOSS også told?
  * Spørgsmål: Skal jeg afregne forskellig moms alt efter hvilket land køber får sendt varen til?

DK: Skatteangivelse: 
- Originaler og bestillingsarbejder er underlagt kunstnermoms. Dvs. ved salg over 350.000 afregnes 5% moms. 
- Print on demand - Prints and merchandise - er ikke enkeltværker, hvorfor der afregnes fuld moms på 25%.
  * Spørgsmål: Er det korrekt?

DK: Min kunstnervirksomhed bliver en del af vores landbrugsvirksomhed, som er momsregistreret pga. indtægter over kr. 50.000. 
  * Spørgsmål: Hvornår skal der afregnes moms af mit salg af originaler eller bestillinger? Straks - eller efter de kr. 350.000 i indtægt?

--

Jeg håber meget, at I kan hjælpe mig med spørgmålene :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Forstår ikke helt den med USA - om de sælger til dig -hvor det er uden moms men du angiver importmoms på begge sider. Men er du momsfri under grænsen er det kun på salgsmomssidden vil jeg mene

Jeg synes det hele skriger på du ofrer en revisor - og hjælp til regnskabsopsætning med automatiker - samme med det momspligtige landbrug. 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12913
Skrevet kl. 10:30
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Marina Guldbrandt:
Bestillinger og originaler bliver sendt fra Danmark. Jeg afregner dansk moms til DK og skatteangiver naturligvis.

Der skal ikke betales dansk moms ved eksport til 3. lande (lande udenfor EU) 

Marina Guldbrandt:
Told på varer fra DK til USA er steget med 15% i juli 25. Det vides endnu ikke, hvordan det afregnes.

Der er ingen ændring i selve toldproceduren, toldsatsen vil bare være ændret til 15 %.  Men da detaljer i aftales endnu ikke er kendte, er det svært at sige hvilke vare der er omfattet af den nye toldsats eller om det er 15 % udover den allerede eksisterende toldsats. 

Hilsen

Ravn

Fra Hørning
Tilmeldt 4. Jan 25
Skrevet kl. 10:51

Tusind tak for hurtigt svar.

De betaler for udgiften til produktion og forsendelse. De siger at amerikanske skatter er indberegnet i det. Dvs. Til amerikanere bør være i orden, når jeg skatteangiver.

Jeg tænker ikke, at det med landbrugsredskaber er vigtig lige nu. Det er vigtigere, at jeg får styr på reglerne.

Kan du anbefale en dygtig revisor, som kan svare på spørgsmålene. 

Fra Hørning
Tilmeldt 4. Jan 25
Skrevet kl. 10:53

Tusind tak for hurtigt svar. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12913
Skrevet kl. 11:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan få gratis hjælp vedr. eksport (told regler i USA) hos Trade council under udenrigsministeriet  https://thetradecouncil.dk/

Kender ikke nogen revisor med med eksport erfaring, men søg efter en godkendt / registreret revisor med erfaring i Eksport eller spørg hos Trade council om de kan anbefale en revisor.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15092
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:04

Marina Guldbrandt:

Moms (VAT), told (Tarif) og skat (Tax) - Undersøgelse 2025

USA: ArtStoreFront (=ASF) vendors sælger og producerer i USA. De afregner amerikansk moms. Jeg skal skatteangive forskellen på indtægter og udgifter i Danmark til beskatning.
- Bestillinger og originaler bliver sendt fra Danmark. Jeg afregner dansk moms til DK og skatteangiver naturligvis. 
- Told på varer fra DK til USA er steget med 15% i juli 25. Det vides endnu ikke, hvordan det afregnes.

Der skal ikke moms på salg af varer ud af EU.

Marina Guldbrandt:

EU: Købers situation: ASF har ikke en europæisk vendor (producent/forhandler). Print on demands bliver sendt direkte til køber i EU fra USA:

- Køber fra et EU land vil blive pålagt  sit eget lands moms. Fragtfirmaet er ansvarlig for at afregne moms. Det koster et gebyr på kr. 150-200
- Køber vil også blive pålagt told (fordi det er mechandise), hvis prisen er over 150 euro? 
  * Spørgsmål: Er grænsen på 150 euro korrekt? Jeg har også læst 22 euro i 2021?
  * Spørgsmål: Koster fortoldning et ekstra gebyr? Afregnes det også af fragtfirmaet?

Det giver ikke mening, at sende det fra USA til EU, det bliver alt for omkostningstungt og kompliceret, vil jeg mene.

Over 22 euro skal der tillægges moms

Over 150 euro skal der tillægges told og derefter moms

Og ja der er et indfortoldnings gebyr hos de fleste fragtfirmaer.

Marina Guldbrandt:

DK: Skatteangivelse: 
- Originaler og bestillingsarbejder er underlagt kunstnermoms. Dvs. ved salg over 350.000 afregnes 5% moms. 
- Print on demand - Prints and merchandise - er ikke enkeltværker, hvorfor der afregnes fuld moms på 25%.
  * Spørgsmål: Er det korrekt?

Ja

Marina Guldbrandt:

DK: Min kunstnervirksomhed bliver en del af vores landbrugsvirksomhed, som er momsregistreret pga. indtægter over kr. 50.000. 

* Spørgsmål: Hvornår skal der afregnes moms af mit salg af originaler eller bestillinger? Straks - eller efter de kr. 350.000 i indtægt?

Når du har rundet salg på 350.000 kr. 

Fra Hørning
Tilmeldt 4. Jan 25
Skrevet kl. 17:48

Tak for tippet :-)

Kaldes det stadigvæk for eksport, når varen producres I USA og sendes direkte til køber i USA? - altså uden at varen har været i mine hænder?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15092
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:11

Marina Guldbrandt:

Kaldes det stadigvæk for eksport, når varen producres I USA og sendes direkte til køber i USA? - altså uden at varen har været i mine hænder?

Nej der er det lokalt salg, men det tillægges ikke dansk moms, da det intet har at gøre med DK. Men det du sælger fra USA til USA er vel print, dvs ikke originale værker, og dermed ikke omfattet af reglerne om salg af kunst.

Fra Hørning
Tilmeldt 4. Jan 25
Skrevet kl. 21:19

@Fashion-seller. Tak for de 2 gode svar.  Det er korrekt, at det jeg sælger fra USA til USA er prints.

Det er kun commissions(bestillinger) og originaler som skal sendes ud af Danmark til USA. Som jeg har forstået jeres svar skal der ikke kunstnermoms på det - og jeg skal finde ud af processen med fortoldning af det :-)

Endvidere takker jeg for svarene om EU. Det gjorde det klart for mig, at jeg ikke skal prøve at sælge prints produceret i USA direkte til kunder i EU

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)