Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny webshop, hvilken udbydder?

Side 6 ud af 7 (66 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Hej Niklas

Designfrihed har længe været den store akilleshæl, for standard løsninger. Men som jeg ser det så viser ExpressionEngine m.fl. hvordan standard shops bør tackle problematikken. Jeg ved ikke hvad de andre leverandører gør, men vi har vores egen løsning på problemet som vi faktisk mener er bedre end DanDomain, og den regner vi med er klar inden årets udgang.

Det spændende at hvis man spørger Cygnet og Henning, så mener de faktisk at DanDomain har designfrihed nok. Og de skaber resultater der i mine øjne er utroligt imponerende. Deres force er at de i højere grad har fokus på kommunikation og købskab, end mange af dem der laver custom løsninger.

Et anden stor mangel, som standard shops i har haft er funktionalitetsfrihed. Men også her har vi selv en løsning i ærmet, som jeg vil glæde mig til at præsenterer her i forummet. 

Det er rigtigt at der er mange firmaer som kan få meget ud af standart løsninger mht design, har selv arbejdet for en stor virksomhed som benytter dandomain og som har fået lavet en rigtig lækker shop, men jeg tror på at EE's fremgangsmode ville have lættet arbejdet væsentligt og derudover have tilbudt nogle af de ting vi ønskede os som ikke kunne blive til noget. 

jeg glæder mig rigtig meget til at se jeres løsning når den bliver lanceret! 

(ps har sendt dig en besked mere, skal vi ikke skrive på mail i stedet? find mig på ns@ungt.dk )

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:25

Peder TakeTwo.dk:
Nu skriver du nogle få timer, hvad snakker vi så.

Vi brugte helt konkret 2 timer, på cirka. 3000 varer. Og da vi var færdig var der så vidt jeg husker 100 % overenstemmelse med Scannet basen.

Men hemmeligheden bag tiden, er at vi har brugt en masse timer, på at implementerer en værktøjskasse, som vi kalder for datatasks. Det eneste arbejde jeg skulle udfører, for at importere fra Scannet var at sætte nogle mapninger op i mellem scannets filformater og en af vores egne tasks. Det foregik i grafisk værktøj (drag-n-drop), så hele importen blev udført uden at jeg skrev en eneste linie kode. Jeg har selvfølgeligt gemt mapningen, så næste gang en kunde kommer forbi med en Scannet løsning, så kan vi importerer hans varer betydeligt hurtigere.

Idag kan vores datatasks synkroniserer med csv-filer, xml-filer, webservices, ftp-stores, økonomisystemer etc. Men jeg har i noget tid, tænkt over om ikke det ville være relativt nemt at lave noget der kunne crawle sites, for at importere data. Det ville være en superfedt, ikke at være afhængig af at leverandøren i den anden ende skal eksportere data.  Jeg har tidligere lavet en POC på det, men vi har ikke planlagt at tage det med i kommende releases.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:39

Det var da i grunden imponerende. I har også fået ram på variantprodukter (og disses billeder) og fået varerne lagt i de rigtige kategorier?

De kodere jeg har siddende (de andre medejere) mener scannetshoppen er for dårligt kodet til at det skulle kunne lade sig gøre at lave overførslen 100% korrekt på så kort tid, på baggrund af dataeksporten. Jeg ved i sagens natur (med en økonomibaggrund og minus kodeskills) ikke nok til om det til at kunne komme med en vurdering. Men vi løfter da lige problematikken her på kontoret... Da det jo kan resulterer i en væsentlig besparelse for kunderne.

/Peder 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:39

Lundsby:

Det var en imporende baggrund, håber ikke du opfatter det som at pisse om kap, men når man er så uenige, som vi er det meget godt at vide lidt om hvor den anden kommer fra.

Jeg kommer jo netop fra det sted hvor du er i dag - nemlig som udbyder af et standard shop system.

Det er altså ikke bare ud af det blå at jeg siger at der er en række fordele ved at vælge et open source system hvor man har kildekode adgang til at få lavet de ændringer man nu end ønsker.

Ja jeg læser statskundskab ved siden af min forretning - og jeg skal også have presset min bachelor ind i løbet af dette halve år - min indtil videre har jeg nu været selvstuderende 100% i 4 semestre og fulgt lidt undervisning i 1½ semester så helt dårligt går det nu ikke. Grunden til at jeg læser statskundskab er i høj grad at jeg kastede mig direkte ud som selvstændig som 18 årig og inden for få år var jeg medejer af 4 it-firmaer - så der var brug for lidt andre inputs end bare IT og jeg fortryder bestemt ikke da de analytiske og metodologiske værktøjer man tilegner sig bestemt er noget der kan bruges - også i IT branchen. Derudover er jeg også DJØF Mentor men jeg driver altså RedWeb.dk fuldtids - Ja jeg arbejder hjemmefra, men med 4 unger og en 80 timers arbejdsuge så er det den nemmeste måde at få lidt familietid på også og nu er der nogle aspekter i forhold til min yngste der gør at det er valget jeg har taget - det skyldes skam ikke at jeg ikke har andre muligheder, tværtimod.

Min timepris på de 400 i timen - Tjaee det reflektere nu meget godt det niveau i fødekæden jeg ligger på som en enkeltmandsvirksomhed der ofte er privat label leverendør / freelancer for reklamebureauer m.v - Men det kan da være jeg skal overveje og sætte prisen lidt op dog arbejder jeg jo med .php og open source og altså ikke .net hvor jeg malker folk for en halv bondegård per projekt.

Hvad mit cms og ecommerce system hed og hvem kunderne var osv. kan være fuldstændigt ligegyldigt for dig - hvis du ikke tror på mig kan du få en email med kildekoden også kan du jo selv sætte det op - Jeg vil tro du kan magte at sætte et asp (vb classic) system op med dine .net tilbøjligheder.

Anyways nu høvlede jeg så igennem endnu en omgang mistænkliggørelse og stillen spørgsmål ved om jeg nu også kan tillade mig at stille spørgsmålstegn ved dit koncept - og det synes jeg nu fint jeg kan der skal ihvertfald ikke megen forretnings eller organisationsforståelse til at se hvorfor det er en dødssejler strategisk at basere sin ebuisness på en lejet løsning uden kildekode adgang - Som du selv har påpeget så er det jo lige præcis også sådan nogle fag (mikro/makro økonomi og organisationsteori) som jeg har været igennem så det må jeg vel også vide noget om Wink

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:06

Peder TakeTwo.dk:
Det var da i grunden imponerende. I har også fået ram på variantprodukter (og disses billeder) og fået varerne lagt i de rigtige kategorier?

Det er rigtigt imponerende, men vi har godt nok også brugt meget tid på det, den oprindelige investering på Datatasks vi jeg estimerer til over 200 timer. Vi har både variantprodukter og kategorier med. Desværre understøtter vores system ikke idag individuelle billeder pr. variant, så den er ikke på endnu (Det kommer den).

Hvis I overvejer at lave et data-synkroniseringsværktøj, vil jeg anbefale at I kigger på MS BizTalk's besked mapning, her hentede vi ihvertfald meget inspiration, den del af BizTalk fungerer rigtigt godt :-).

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:25

Jeg tror da lige jeg vil løfte den med de andre. Men omvendt skal der godt nok komme mange scannetkunder før det kan retfærdiggøres at bruge 200 timer på det. Men hvis vi på et eller andet tidspunkt skulle få en rolig stund så er jeg da sikker på at det er det der skal arbejdes på.

Må man spørge hvor meget i tager for en overførsel?

/Peder 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:36

Hej Ronni

Jeg vil prøve at holde mig lidt til tråd temaet, og undgå diskutioner om citat-etikkette og hvilken baggrund der skal til at udstikke sådanne.

Du skriver at det er en dødssejler at baserer sig på en lejet løsning. Jeg anerkender selvfølgelig at leverandør afhængighed er en ulempe. Som man som forretningsejer skal forholde sig kritisk til. Man bør så vidt muligt undersøge, om leverandøren ellers opfører sig professionelt, samt evt. hvilket omkostninger andre har haft ved at være afhængig af leverandøren. På markedet for standard shops, kender jeg ikke til umildbart til nogen der har mistet deres forretning fordi leverandøren smed dem ud. Og man er jo aldrig mere afhængig af sin leverandør end at man kan vælge at skifte til en ny.

Leverandør binding for selve systemet, er ikke kun et closed source problem. Også for OpenSource baserede kan et skift være svært, faktisk vil jeg mene at det er væsentligt billigere at skifte fra ScanNet til os eller DanDomain, end det er at skifte fra VirtueMart til Magento.

Der er masser af leverandørbinding forbundet med at starte en webshop, man skal jo havde varene et sted fra. Generelt tror jeg ikke at der findes mange virksomheder, uden leverandør binding. 

Men som sagt, i praksis kender jeg ikke nogen, der har måtte lukke deres forretning eller mistet væsentlig omsætning, pga. standardshop leverandører. Hvis du kender til nogle tilfælde, må du meget nævne dem, hvis du kender nogen, så kan jeg da få noget smuds på konkurrenterne.

PS: Hvis du gider må du meget gerne sende mig de navne jeg efterlyste på en PM. Det har primært historisk interesse, fordi jeg mente jeg kendte alt til CMS/Shop markedet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:50

Jeg og andre open source leverandører lever jo faktisk primært at kunder der kommer fra diverse closed source systemer - såvel webshops som alm. websites hvor de enten er vokset fra løsningen eller er blevet uenige med udbyderen.

Dvs. at faktisk er vores hverdag at vi møder den slags - jeg kunne godt nævne nogle navne der er grellere end andre med på den anden side er det nok ikke så smart i en tråd som denne.

Ja det vil selvfølgelig også koste at skifte fra Virtuemart til Magento - Men med Virtuemart f.eks. har du jo ikke kun 1 leverandør der f.eks. tager 1000 kr i timen - der har du en hel verden fyldt af udviklere der kan overtage og vidreudvikle på din webshop og derfor er det fra et strategisk synspunkt interessant da leverandørafhængigheden er så lav som den overhovedet kan blive og samtidig er det på et markede med relativ stor konkurrence og relativ fri prisdannelse. Så såvel ud fra den tekniske afhængighed som ud fra alm. økonomiske aspekter er der store fordele at hente.

Selvfølgelig er der ikke nogen der mister omsætning eller har måtte lukke deres forretning pga. firmaer som dit, dandomain, scannet og andre lignende udbydere - jeg har dog set tilfælde hvor man kunne gange jeres priser med 100 hvor det var tilfældet - men den dag kunden står og skal videre til et system der tillader en højere grad af fleksibilitet og tilpasning skal de jo reelt starte forfra og det er derfor jeg skriver at virksomhederne nøje skal overveje om det kan betale sig at leje en webshop og smide x antal 1000er i at få lavet design m.v. hvis ambitionsniveauet fordre at det hele kan være en spildt investering efter et år (fordi de er vokset ud af løsningen).

Der er selvfølgelig et marked for den slags lejede løsninger - Kirsten som skrev tidligere i tråden er et godt eksempel på den kunde type der ikke ser ud til at ville vokse ud af de muligheder der er i løsningen - men der findes også rigtigt mange andre virksomheder som ikke bør vælge en lejet løsning ud af de strategiske årsager.

Jeg sender dig lige en PM.

Fra Køge
Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:32

Hej Ronnick

nu burde du jo efterhånden være godt igang med din webshop,

hej ville lige nævne at scannet faktisk er igang med lave en helt ny webshop, som jeg ser meget frem til, de har endvidere et samarbejde med GLS om udbringning af pakker til private, hvilket jeg varmt kan anbefale, de er både billigere og har større kunde service end Posten.

God vind fremover

hilsen

Erik

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 15:09

Erik:

Hej Ronnick

nu burde du jo efterhånden være godt igang med din webshop,

hej ville lige nævne at scannet faktisk er igang med lave en helt ny webshop, som jeg ser meget frem til, de har endvidere et samarbejde med GLS om udbringning af pakker til private, hvilket jeg varmt kan anbefale, de er både billigere og har større kunde service end Posten.

God vind fremover

hilsen

Erik

Lige en kommentar ang gls

Jeg har i alt fået afsendt fem pakker til min privatadresse og de har ikke kunnet levere en eneste af dem på under 14 dage! Deres support er elendig og pakkernes stand har været elendig (2 ud af fem ødelagt og de sidste tre var godt smadret). Jeg har væsentligt bedre erfaring med postdk og UPS. Men igen, smag og behag:D

Side 6 ud af 7 (66 indlæg)