Peter jeg orker seriøst ikke deltage i en debat med citater brugt på den måde - det er dårlig netikette og du gør indlæggende ihvertfald dobbelt så lange som det er nødvendigt og det er kvælende for en debat.
Kirsten problemet er for mange at hvis de ønsker at implementere en eller anden funktion/funktionalitet eller på anden vis sætte sig ud over den lille firkant som standard systemet tilbyder så skal de starte helt forfra.
Scannet, Dandomain osv. osv. tilbyder ikke noget som du ikke kan få gratis i en open source løsning - så min pointe er simpelt hen hvorfor betale for almindelighederne hvis du kan nøjes med at betale for den tilpasning du har behov for samt for det design du ønsker.
Jeg selv og flere andre lever langt hen af vejen af kunder som er startet med et closed source system hvor de ikke har adgang til kildekode og pludselig bliver de uenige med leverandøren eller deres behov vokser ud over det leverandøren kan tilbyde også står de og skal starte helt forfra - Det er organisationsteori for begyndere at en høj leverandørafhængighed er et strategisk dårligt valg hvis muligheden er der for at vælge en strategi der tillader en meget lille leverandør afhængighed.
Så er der selvfølgelig argumenterne om at man som dig selv kan bixe en webshop sammen på en standard løsning til måske et par 1000 i start omkostninger også en 500 kr om måneden - og ja det er jo umiddelbart tillokkende nok og det er nok også tvivlsomt om du måske nogensinde får et behov der er anderledes end det du har i dag - men for mange andre virksomheder er det ikke nødvendigvis en strategisk rigtig løsning at fastlåse sig på en lejet webshop hvor man er relativt rettighedsløs og tvinges til at starte helt forfra hvis udbyderen lukker eller der opstår en unighed.
Jeg da ked af at læse, at du har et problem med den måde jeg bruger citater på. Grunden til jeg brugte dem, var at de tillod mig, at behandle din argumenter individuelt så jeg kunne præciserer min mod-argumentation. Det mener jeg ikke der er noget galt i. Og kan ikke se hvorfor du skulle havde et problem med det, medmindre du har en fysisk lidelse der gør det svært for dig at scrolle.
Som jeg ser det, er det god stil at forhold sig til hvad de andre
debatører siger, noget jeg på ingen måde fik ud af dit første indlæg.
Jeg har brugt rimeligt lang tid på at forfatte mine indlæg, i håbet om kvalificeret modspil, og måske for udvidet min egen horisont eller være med til at udvide andres. Men det var nok at forvente for meget.
Det er og bliver dårlig skik at bruge citater som du gør det på fora/usegroups osv. på nettet - Har du nogensinde set en debat tråd på 20 siders indlæg med citater? Det er simpelthen frygtligt og smadre enhver form for fornuftig diskussion og debat.
Jeg skrev mit indlæg som svar på dit - jeg kunne fint forholde mig til og forstå og kommentere dit indlæg uden at skulle citere hele dit indlæg bid for bid - jeg vil antage du nok også magter tilsvarende.
En del af det du skriver er sådan set besvaret i mit svar til Kirsten - resten tror jeg ikke nødvendigvis behøver nogen kommentar fra min side.
Det kan sagtens være at du mener det er dårlig netskik, at bruge citater i det omfang jeg gør, du er jo øjensynligt udvalgt til dommer og vogter over dette, og derfor undskylder jeg min forteelse, håber bare ikke at det resulterer i et bødeforlæg.
Men dit svar (og dagens Berlinger) til Kirsten illustrerer meget godt, hvorfor citater kan være nyttige. Kirsten beder dig direkte om at få at vide hvilket features/funktionaliteter man vokser ud af i en standard shop. Uden at du overhovedet forholder dig til hendes spørgsmål.
Med den evne til at udvige at komme konkrete svar og forholde sig til andres argumentation, burde du evt. kigge på en karriere i politik (Denne sætning skal læses, med et ligeså stort smil som den er skrevet :-) ).
Nu er det jo langt fra første gang Kirsten debatere emnet - ej heller er det første gang jeg selv og kirsten udveksler synspunkter i samme henseende og med samme emne - så jeg vil tro at emnet nok har været vendt før.
Af hensyn til kong hans m.f. skal jeg dog gerne specificere at der kan være tale om utroligt mange forskellige behov for funktionalitet der opstår - det kan være fra specielle måder at udvælge produkter på til anderledes former for præsentation af produkter over til decideret brug af alternative templates eller visningsformer for produkter og/eller kategorier osv. osv. - Alle de ting kan du ikke få ændret i en lejet shop med mindre udbyderen er villig til at integrere det eller lave det, og så kommer du ihvertfald til at betale en voldsomt højere timepris end du gør i open source markedet.
Ang. brugen af citater i det omfang som du gør det så har det været god skik at undelade at bruge citater på den måde i mange mange år på nettet - ja helt tilbage fra de gamle gopher/usenet/telnet dage i starten af 90erne og frem til idag har der faktisk udviklet sig en netikette i form af nogle alm. normer for debat og holdningsudveksling på nettet - Så selvom du øjensynligt rent retorisk forsøger at gøre mig til smagsdommer så tillod jeg mig blot at bemærke at jeg personligt ikke gider deltage i diskussioner eller holdningsudvekslinger med personer der i den grad citere hele indlæg igen og igen - Jeg vil tro at de fleste voksne mennesker er i stand til at rumme essesens af et halvt A4 arks meningsudveksling uden at referere linie per linie selv for korte kommentere af 2-7 ords omfang.
Kirsten problemet er for mange at hvis de ønsker at implementere en eller anden funktion/funktionalitet eller på anden vis sætte sig ud over den lille firkant som standard systemet tilbyder så skal de starte helt forfra.
Jeg forstår godt, hvad du siger, men jeg mangler altså stadig eksempler på, hvilke funktioner/features man pludselig står og mangler. Og du har heller ikke set på prisen for drift, og den deraf følgende sikkerhed for oppetid.
Mht. leverandørafhængighed: På nogle punkter har du ret i, at det kan være et strategisk valg. Men omvendt har jeg nu også set masser af kode fra (professionelle), inden for forskellige IT-systemer, som har været fuldstændig umulig for andre at sætte sig ind i. Så din afhængighed bliver sikkert mindre, men det kan blive MEGET dyrt for andre at gennemskue, hvordan tingene er kodet/hænger sammen.
Udgangspunktet for valg af udbyder er stadig: Hvilket behov er der - og ja, man må gerne tænke langsigtet, og hvordan dækkes dette behov bedst og billigst.
Har jeg nu i snart mange indlæg, forsøgt at få dig til at tage stilling til mine argumentationer, men uden succes. Jeg tolker din mangle på konkrete svar som at du ihvertfald ikke har mere at byde på. Hvilket er en skam, jeg nyder nemlig at få min mening udfordret. Men jeg er sikker på at der findes mennesker der kan fremlægge og forsvare en god business case for Open Sourcewebshops. Men det er øjensynligt ikke dig. Jeg synes du i fremtiden skal skrive i din signatur, at du ikke forholder dig til indlæg, der citere dig for meget. Så er der ikke flere der spilder tid, på at forsøge at indlede en debat med dig.
Jeg har skam forholdt mig til alt det jeg skal - problemet er måske snarer at du ikke magter en debat men istedet benytter dig af primitive retoriske bemærkninger. Det er en god forudsætning at tage hinanden alvorligt hvis man ønsker en reel debat - Jeg gjorde opmærksom på at jeg ikke ønskede at debatere i en citat krig, det kunne du ikke acceptere og istedet har du så tilbragt resten af dine indlæg på det perfide niveau du nu befinder dig på.
Hvis du nu spoler lidt tilbage til dit seneste citatoverloadede indlæg kan du nok med en smule selverkendelse konstatere at det nok ikke var en debat eller en diskussion du ønskede med de bemærkninger.
Er du forresten en relativt ny internetbruger siden du ikke kender noget til netikette? (uha primitiv retorisk bemærkning)...
Kirsten: I forhold til drift så er det langt hen ad vejen et spørgsmål om volumen (antal besøgende / trafik) og det webhotel du vælger - det har altså indtil du kommer relativt højt op i volume (målt på antal kunder og handler) relativt lidt og sige hvilken løsning du bruger som webshop.
Altså kan du med en open source baseret løsning vælge lige præcis det webhotel der matcher det behov du har for oppetid og volume og det har altså som sådan ikke rigtigt noget med selve webshoppen at gøre.