Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmalukning: Hvordan lokker man sine kunder til at betale de sidste regninger?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 24
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et opfølgende indlæg i forhold til firmalukning.

Overvejer stadig at lukke min enkeltmandsvirksomhed ned pr. 30. juni, da mine primære kunder/kilder er ved at tørre ud. Jeg kan efter lukning betale moms, har jeg fundet ud af, og jeg skal også nok få styr på årsopgørelsen, når den tid kommer.

Mine spørgsmål går på følgende og er primært rettet til folk, der har været igennem processen:

1) Jeg har jo stadig noget aktivitet og vil som min sidste 'embedshandling' skrive regninger ultimo juni, der så forfalder til betaling den 30. juli. Jeg er med på, at jeg ikke må skrive regninger, når mit cvr-nummer er lukket ned (dvs. efter den 30. juni), men jeg må vel godt modtage betaling i juli for arbejde udført i juni?

2) Jeg har generelt haft gode kunder gennem årene, der har betalt til tiden. Hvis jeg melder ud primo juli, at mit verdensfirma er lukket, kan der så blive problemer med at kradse de sidste betalinger hjem? ("Firmaet er jo lukket, så kan det være lige meget"). Har nogle af jer praktiske erfaringer med den overgang?

På forhånd tak for input.

Tilmeldt 15. Oct 24
Skrevet kl. 12:37

PS: Jeg ved godt, at kunderne tilfælde 'rent juridisk' er forpligtet til at betale de sidste fakturaer, men ét er paragraffer, noget andet er praksis, når man skal betale penge til et firma, som i realiteten er stoppet. Jeg overvejer i ramme alvor, om jeg skulle melde ud, at jeg holder ferie i hele juli måned, mens de sidste penge kommer ind på kontoen og så først melde lukningen ud efterfølgende, men det er sgu også et lidt underligt skyggespil.

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 15:33

Da det er en enkeltmandsvirksomhed er det i teorien ikke så vigtigt om de betaler efter lukningen.

Hvis du kunne have tvivl om de vælger at overholde deres forpligtelser kan du altid inddrive beløbet bagefter. Dog har inkassofirmaer bevæget sig væk fra at tage sager for private, så jeg tror at du ville have lavere omkostninger ved at inddrive dine potentielle tilgodehavender hvis du investerede i et inkassofirma inden lukningen.

Tilmeldt 15. Oct 24
Skrevet kl. 16:38

Det er noteret. Jeg tror såmænd nok, at de fleste bare betaler, som de plejer. Det er flinke folk. Men det kunne være, at andre havde været igennem samme proces med at sikre sig betaling til et firma, som er ophørt, og kunne bidrage med, hvor meget op ad bakke, det havde været.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)