Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af aktiver i nyopstartet ApS

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg omdannede i 2024 min virksomhed fra enkeltmandsvirksomhed til ApS.
Samtidig investerede jeg i maskiner for ca. 300.000 kr., som blev bogført som aktiver og afskrives løbende.

I 2024 havde jeg et overskud på ca. 100.000 kr., som jeg udbetalte som løn i december – primært for at undgå at betale selskabsskat, selvom jeg egentlig helst havde beholdt pengene i virksomheden her i opstartsfasen.

Nu har min revisor gennemgået regnskabet og konstateret, at jeg står til et overskud på 200.000 kr. – svarende til aktivernes værdi efter første års afskrivning.
Det betyder, at jeg skal betale 22% i selskabsskat af de 200.000 kr., selvom pengene reelt allerede er brugt på maskinerne.

Det er rigtig mange penge for mig i en nystartet virksomhed. Min revisor siger, at han ikke kan hjælpe, da han kun laver årsregnskabet.

Han nævnte dog, at det måske er muligt at lave en bagudrettet ekstra lønseddel fra 2024. Men det vil jo betyde, at jeg skal udbetale penge, der ikke findes – da de allerede er brugt.

Er der nogen, der har erfaring med sådan en situation og ved, hvad man kan gøre?
Jeg er ikke interesseret i at svindle, men tænker heller ikke systemet er indrettet sådan at man tvinges til selskabsskat blot fordi man køber maskiner over straksafskrivningsgrænsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

den kan du næppe redde. Du skulle have haft revisor ind over tidligere, for afskrivning sker jo kun med 25% som du selv skriver, afskrives løbende, så kun 25% af beløbet er jo afskrivning i år. 
Jeg tror ikke på du i maj 25 kan få mulighed for at indberette en løn for 2024.

Til gengæld har du jo 25% afskrivning i år som trækkes fra dit overskud - af resten, så værre er det jo ikke

Jeg tror du skal leve med det, og fokusere på at skabe overskud, tilmed jo mere jo bedre, også selv om der er selskabsskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)