Kære Amino'er Jeg er løbet i et principielt problem. En af de utallige "-styrelser" har vurderet, at min hjemmeside som helhed skal betragtes som en reklame, og de regler der gælder indenfor vores område, skal i så fald gælde her. Jeg vil omvendt betragte min hjemmeside som en oplysningsside, hvor man kan skrive meget forskellige, så længe man bare har belæg for det. Har vi nogen afgørelser / præcedens for, hvem der har ret?? Helt konkret handler det om, at Lægemiddelstyrelsen for nylig har fundet ud af, at de mener mit produkt LadyBalance skal høre under lovivningen for medicinske hjælpemidler, og dermed reglerne om reklame for samme (Bekdt. 695 fra 1998). På min hjemmeside har jeg forklaret ét af de væsentlige incitamenter for overhovedet at opfinde mit produkt, nemlig at det hos lægen ordinerede antibiotikum til samme formål er (sandsynligt) kræftfremkaldende, i hvert fald forbudt til dyr i EU af samme grund. (masser af dokumentation). Det mener Lægemiddelstyrelsen ikke, at jeg må skrive på min hjemmeside - fordi bekendtgørelsen om medicinske hjælpemidler angiver, at man "ikke direkte eller indirekte må omtale alvorlige sygdomme". Det sætter faktisk nogle alvorlige begrænsninger for, hvilke oplysninger man kan bringe på sin hjemmeside - er det rigtigt og i lovens ånd?? Tak for godt modspil. Inge Dorthe |
Hvilken hjemmeside drejer det sig om?
Hvis du direkte eller indirekte sælger produktet, er det uden tvivl en reklame, uanset hvor lidt "reklameagtigt" det er.
Hvis du som privatperson omtaler et produkt, f.eks. i et diskussionsforum, vil jeg tro at det er legalt.
Jeg er dog ikke juridisk ekspert på området!