Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en hjemmeside reklame??

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 12. Nov 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg er løbet i et principielt problem. En af de utallige "-styrelser" har vurderet, at min hjemmeside som helhed skal betragtes som en reklame, og de regler der gælder indenfor vores område, skal i så fald gælde her.

Jeg vil omvendt betragte min hjemmeside som en oplysningsside, hvor man kan skrive meget forskellige, så længe man bare har belæg for det.

Har vi nogen afgørelser / præcedens for, hvem der har ret??

Helt konkret handler det om, at Lægemiddelstyrelsen for nylig har fundet ud af, at de mener mit produkt LadyBalance skal høre under lovivningen for medicinske hjælpemidler, og dermed reglerne om reklame for samme (Bekdt. 695 fra 1998). På min hjemmeside har jeg forklaret ét af de væsentlige incitamenter for overhovedet at opfinde mit produkt, nemlig at det hos lægen ordinerede antibiotikum til samme formål er (sandsynligt) kræftfremkaldende, i hvert fald forbudt til dyr i EU af samme grund. (masser af dokumentation).

Det mener Lægemiddelstyrelsen ikke, at jeg må skrive på min hjemmeside - fordi bekendtgørelsen om medicinske hjælpemidler angiver, at man "ikke direkte eller indirekte må omtale alvorlige sygdomme".

Det sætter faktisk nogle alvorlige begrænsninger for, hvilke oplysninger man kan bringe på sin hjemmeside - er det rigtigt og i lovens ånd??

Tak for godt modspil.

Inge Dorthe

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:33

Hvilken hjemmeside drejer det sig om?

Hvis du direkte eller indirekte sælger produktet, er det uden tvivl en reklame, uanset hvor lidt "reklameagtigt" det er.

Hvis du som privatperson omtaler et produkt, f.eks. i et diskussionsforum, vil jeg tro at det er legalt.
Jeg er dog ikke juridisk ekspert på området!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:36

Hej Inge Dorthe.

Jeg har været lidt inde at kikke på din hjemmeside.

Der er ingen tvivl om, at vi er langt inde i det medicinske område.

Vi taler jo om behandling af mennesker, symptomer - diagnose.

Jeg har bare taget lidt info fra en enkelt af dine sider og har fremhævet hvad jeg tror bl.a. falder sundhedsstyrelsen for brystet: 
(mine fremhævninger og kommentarer i parantes)

Hvis det klør og svier - så er det nok svamp (vurdering, som kun en læge bør tage) 

Hvis det svier ved vandladning og klør så man bliver helt vanvittig – så er det nok svamp.  (vurdering, som kun en læge bør tage - det kunne være en blærebetændelse, som vil blive behandlet forkert med fatale følger hvis man tror, at det er svamp) 

Ligesom for bakteriel vaginose er der tale om om et syndrom – ikke en infektion. (se ovenfor)

En gynækolog i Silkeborg fortæller, at hun anbefaler det til sine patienter mod svamp. (anbefaling)

En enkelt testperson, som brugte LadyBalance særligt til dette formål, har dog meldt tilbage, at hun ikke fandt nogen virkning efter 4 uger. Men der kan ikke ske noget ved at prøve. (anbefaling)

Det virker ved at fodre og derved fremme vores egne mælkesyrebakterier (udokumenteret påstand)

– de bliver flere og de producerer flere af de stoffer, som vi har godt af (udokumenteret påstand)

– herunder stoffer, som gærsvampene ikke bryder sig om. (udokumenteret påstand)

mikrober klarer sig bedst når de sidder fast på slimhinden (udokumenteret påstand)

– men når hele overfladen er overtaget af de gode bakterier, så bliver der ikke plads til kløe-svampen. (udokumenteret påstand)

Bakterierne laver også slimstoffer som gør os mindre følsomme for kemisk eller fysisk irritation. (udokumenteret påstand)

Så desværre, Inge Dorthe - jeg er helt enig med sundhedsstyrelsen.

Så hvis jeg var dig ville jeg se at få en godkendelse af dit produkt.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 12. Nov 05
Skrevet kl. 10:56

Tak for svarene fra Christian og Allan

Allan svarer faktisk på spørgsmålet, men jeg ville gerne se noget dokumentation / lovgivning / afgørelser på, at han har ret. Faktisk står jeg lige overfor at linke hele den danske handel over til Med24 - så er det måske lige pludselig ikke længere reklame.

Christian er lidt inde på en anden bane. Lægemidelstyrelsen har faktisk pålagt mig at få produktet registreret som medicinsk hjælpemiddel med en frist til juni, og det er vi næsten klar med. Der mangler lidt småting på hjemmesiden. Derfor ligger der dokumentation for påstandene - men ikke netop på hjemmesiden. Så det er med medicinsk udstyr in mente, de har pålagt mig at fjerne omtalen af, at (i hvert fald dyr) kan få kræft af det antibiotikum, som man får hos lægen. Denne påstand kan dokumenteres i officielle EU-papirer, så det er ikke påstandens sandhedsværdi, der står til diskussion. Derimod har de ikke haft anfægtelser over alle de andre ting, som du omtaler.

Jeg synes, at det er en meget principiel ting, om alle de begrænsninger, der findes for reklamer, også skal gælde for en hjemmeside - samtlige sider. Hvad skal jeg så gøre, når brugerne skriver, at det virker mod en sygdom? Slette indlægget?

Knus

Inge Dorthe

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:37

Hej Inge Dorthe

Min baggrund for at svare er, at jeg tidligere har været ansat i Novo Nordisk A/S i 9 år og har arbejdet med ISO 9001 Certificering, GMP og godkendelse iht. FDA.

Inge Dorthe Hansen:

Faktisk står jeg lige overfor at linke hele den danske handel over til Med24 - så er det måske lige pludselig ikke længere reklame.

Jeg kan ikke svare præcist på den; men har været inde på deres hjemmeside og har vurderet, at de er langt mere uvildige og forsigtige i deres udtalelser.

Inge Dorthe Hansen:

Derfor ligger der dokumentation for påstandene - men ikke netop på hjemmesiden. Denne påstand kan dokumenteres i officielle EU-papirer, så det er ikke påstandens sandhedsværdi, der står til diskussion. 

Det er ikke nok, at påstandene er dokumenteret. Sundhedsstyrelsen skal også godkende, at dokumentationen holder vand og godkende, at dokumentationen kan anvendes i den kontekst som du ønsker at anvende den i. 

Inge Dorthe Hansen:

Jeg synes, at det er en meget principiel ting, om alle de begrænsninger, der findes for reklamer, også skal gælde for en hjemmeside - samtlige sider. Hvad skal jeg så gøre, når brugerne skriver, at det virker mod en sygdom? Slette indlægget?

Hvis du har en debat kørende på din hjemmeside, hvor det er hævet over enhver tvivl, at det er en ægte bruger, der skriver, så vil jeg vurdere, at det er OK at lade indlægget være. Vi har jo ytringsfrihed her i landet Wink

Venlig hilsen,
Christian

Tilmeldt 12. Nov 05
Skrevet kl. 22:53

Undskyld- jeg fik aldrig svaret Allan. Min hjemmeside er www.ladybalance.dk (samt .com, .co.uk og .eu).

Jeg tror - Christian - at du har fat i den forkerte lovgivning. Mit produkt er ikke et lægemiddel, men efter Styrelsens seneste vurdering et medicinsk hjælpemiddel. Reglerne for reklame er fastlagt i Bekendtgørelse nr. 695 fra 1998. Og Styrelsen har med dette i mente kun haft to ankepunkter, herunder det omtalte, at jeg ikke må nævne farlige sygdomme.

Bekendtgørelsen er klar på dette punkt, det eneste diskussionspunkt er, om en hjemmeside falder ind under definitionen for en reklame. Og det synes jeg er en meget principiel diskussion, som nok burde interessere Amino'er. jeg har endnu ikke fået nogen hint, som giver definitionen på en reklame - i forhold til hjemmesider.

Som nævnt vil jeg snart linke mit salg til med24. Hvis kriteriet er om jeg sælger fra siden eller ej, så burde der jo ikke være noget problem derefter. Men hjemmesiden er jo den samme. Jeg mangler den definition.

Det spændende i diskussionen er, at den passus, som de vil have mig til at fjerne, er et (mit produkt uvedkommende) potentielt problem, som jeg flere gange har prøvet at få Lægemiddelstyrelsen til at tage op, udfra devisen "for ethvert lægemiddel skal man løbende vurdere ulemper mod fordele". Dette har de afvist ud fra påviseligt forkerte argumenter. Det smager derfor lidt af konspiration, når de vil have mig til at fjerne netop denne passus på min hjemmeside. Derfor har jeg faktisk tænkt mig at køre dette spørgsmål ud til kanten, men skal bare have samlet noget skydts.

Problemet er såmænd, at den etablerede lægevidenskab anvender et meget sandsynligt kræftfremkaldende stof med masser af bivirkninger til symptombehandling af en - normalt ret harmløs - ubalance hos kvinder. Der er mange, som må tage en kur hver 3.-4. uge, for længere virker det ikke. Og det er dokumenteret. Men det er selvfølgelig bare kvinder.... At mit produkt så løser det samme problem uden bivirkninger er i den sammenhæng vel ikke relevant.

Knus Inge Dorthe

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 23:22

http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle7TXTFAQ)/D06026DF1DB9CBEAC12571F1004001D5?OpenDocument

Begrebet ”reklame” omfatter tilkendegivelser fra private og offentlige erhvervsdrivende, der har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser.

Ergo er det ikke afgørende om der er salg fra hjemmesiden eller ej. Hjemmesiden kan sagtens være reklame alligevel, og i og med at dit formål er at sælge mere LadyBalance er det nok rigtigt svært ikke at blive underlagt reglerne for reklame.

Tilmeldt 12. Nov 05
Skrevet kl. 23:35

Tak for relevant link.

Omvendt er det ikke meget specifikt. Ifølge denne definition vil enhver ytring fra en virksomhed/person, som har noget at sælge, falde ind under definitionen. Det sætter nogle meget snævre grænser for, hvad man kan tillade sig på en hjemmeside.

Hjemmesider indeholder ofte rigtig meget information, men denne definition betyder, at dette ikke er tilladt. Er der nogensinde kørt nogle sager på det?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:17

> Jeg vil omvendt betragte min hjemmeside som en oplysningsside

Det mener du da ikke alvorligt, vel?
Der er jo ikke nogen som helst tvivl om, hvad der er dit formål med websitet - at sælge dit produkt, og dermed kan der naturligvis ikke være nogen som helst tvivl om at det er reklame.

Vi er iøvrigt mange der synes det er rigtig godt, at der er så stramme regler på dette område. Men nu er jeg jo så også "handicappet" af, at tro mere på naturvidenskab end tryllekunstnere :)

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 12:36

Jeg er enig med deMib. Du ved da godt selv at det er en reklame.

Jeg kan i øvrigt heller ikke se at fordi noget er "oplysning" at det så ikke er en reklame, de fleste reklamer har vist oplysninger med i reklamerne.

Vedrørende "lovens ånd" så er det et dybt filosofisk område, som jeg (endnu?) ikke kan kaste meget oplysning på; men som privatperson håber jeg virkelig at rigtigt at der er stramme regler for området du sælger varer inden for. Der er, og har været, alt for meget hokus-pokus medicin. Jeg synes ofte staten blander sig for meget, men på dette område synes jeg det er for lidt.

PS: Dette indlæg skal ikke ses som nedgøring af hjemmesidens produkter. 

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)