Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønsumsafgift i Norge?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi planlægger at udbyde undervisning i Norge, der er momsfritaget.

Er der nogen, der ved, om der så er lønsumsafgift i Norge, ligesom ved momsfritagelse i DK?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

Ja det mener jeg bestemt og i skal jo i alle fald være registreret virksomhed for at som dansker arbejde i norge og udbyde undervisning
tag fat i en norsk revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Nov 14
Skrevet kl. 18:05

Tak! Ja, vi er igang med at registrere virksomhed deroppe.

Kunne du have nogen ide om, hvad den afgift hedder på norsk? Kan det passe, den hedder "Arbeidsgiveravgift"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Ja det mener jeg er korrekt navn

vh John H

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:11

Arbeidsgiveravgift og lønsumsafgift kan ikke sammenlignes. Den norske arbeidsgiveravgift er en social ordning hvor arbejdsgiverne betaler til den norske folkeforsikrimg baseret på deres lønudbetaling mv. til medarbejdere.

Den danske lønsum relaterer sig til levering af momsfritaget ydelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53

LR06:

Arbeidsgiveravgift og lønsumsafgift kan ikke sammenlignes. Den norske arbeidsgiveravgift er en social ordning hvor arbejdsgiverne betaler til den norske folkeforsikrimg baseret på deres lønudbetaling mv. til medarbejdere.

Den danske lønsum relaterer sig til levering af momsfritaget ydelser.

hvad hedder lønsumsafgift så på norsk - den findes vel også der for de momsfritagne brancher - som medvægt til momspligten?

vh John Hannover

Tilmeldt 28. Nov 14
Skrevet kl. 13:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror, arbejdsgiverafgift er det der modsvarer lønsum i danmark, fordi tanken bagved er den samme. Lønsum er ikke "erstatningsmoms". Tanken bagved lønsumsafgift er, at man betaler en procent af sin løn, hvor "løn" så er overskuddet i en selvstændig virksomhed. Arbejdsgiverafgift i Norge er også procenter af lønnen, der er udbetalt. Og de procenter er så arbejdsgiverens andel af fælles omkostninger til lønmodtagere.

Jeg fandt det faktisk ved at skifte i Wikipedia fra siden om lønsum til dens norske side, der så var arbejdsgiverafgift.

Tilmeldt 3. Jun 24
Skrevet kl. 16:59

Det eneste som lønsumsafgifter og den norske arbejdsgiverafgift har til fælles er at den beregnes på baggrund  af en virksomheds lønsum. Det uanset om aktiviteten er momspligtig eller ej. Ellers har de to ting intet med hinanden  at gøre. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37

LR06:

Det eneste som lønsumsafgifter og den norske arbejdsgiverafgift har til fælles er at den beregnes på baggrund  af en virksomheds lønsum. Det uanset om aktiviteten er momspligtig eller ej. Ellers har de to ting intet med hinanden  at gøre. 

ved du så om lønsumspligt bruges i norge for virksomheder der ikke er momspligtige  sundhed mm -og hvis, - hvad det så hedder, for trådstareter vil nok hellere vide OM det findes og hvad det hedder, end alt andet :) 

Måske der slet ikke er en særafgift for virksomheder der ikke falder under momsregistrering?

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Jun 24
Skrevet kl. 19:30

Jeg vil ikke lægge hovedet på bloggen. Men mener ikke at nordmændene har en tilsvarende afgift. Derimod  er de mere restriktive (selv om der er blødt lidt op i de senere år) i deres definition  af undervisning end vi er i Danmark.Langt mere falder end under momsloven end i DK.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)