Vi driver en hjemmeside som sælger primært til virksomheds kunder, og nogle få gange til private.
Når en brugere besøger vores side, er der en lov som siger at man skal spørge brugeren om de er en virksomheds eller privat kunde?
Helt specifikt, så handler mit spørgsmål om den pop-op man ofte ser på b2bhjemmesider, hvor man skal taget stilling til om man er privat eller virksomheds kunde for at få vist priser med eller uden moms.
Nej der er ingen lov der siger at I skal spørge. Hvis jeres kunder for det meste er virksomheder så må I gerne skrive priser uden moms blot det tydeligt fremgår at prisen er uden moms.
Men jeg syntes at det er en god ide at spørge om kunden handler som virksomhed eller privat. Ellers kan I gemme det bag et login så når kunden er logget ind bliver priserne vist rigtigt.
Nej ingen lov. Alene hvis du henvender dig til private primært skal moms fremgå klart af priser hvor det ikke er krav B2B
Du kan have behov for at vide det, hvis dine kunder er fra udlandet, hvor du skal sende uden moms - men reverse charge moms i stedet, til de som er momsregistrerede i udlandet - der må du ikke bare afsende med dansk moms
Ellers ikke nogle krav
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I en webshop er det vigtigt at skelne mellem erhvervskunder og private. da købeloven og forbrugeraftaleloven ikke kan fraviges ved private kunder. Dvs. at du bl.a skal tilbyde returret og reklamationsret efter gældende regler.
Tak for svar! Det undrer mig at næsten alle webshops der sælger til virksomheder, forstyrrer brugere med en pop-op, for at spørge om de er en privat- eller virksomhedskunde, selvom det ikke er et krav.
Det vil sige at hvis man er en virksomhed, der næsten kun sælger til andre virksomheder, vil der være en god idé at antage at en ny brugere er en virksomhed og ikke spørge/forstyrre med en "Handler du som privat- eller virksomhedskunde?"- ikke?
Med andre ord, hvis man gerne vil fjerne støj (i.e. pop-ups) på en webshop, vil det så ikke være oplagt at fjerne en "Vælg kundetype (privat/virksomhed)" pop-up?
Som Ravn skriver - det er helt forskellige handelsebetingelser, der gælder for hhv. Erhverv og. Private. For private er der fortrydelsesret, reklamationsret mv. Og hvis du handler med private må du ikke vise priser uden moms - kunden skal se den pris, der skal betales for en given vare.
Med andre ord, hvis man gerne vil fjerne støj (i.e. pop-ups) på en webshop, vil det så ikke være oplagt at fjerne en "Vælg kundetype (privat/virksomhed)" pop-up?
Du kan vælge at gøre 3 ting hvis du sælger B2B
1) Lade være med at komme med popup og eks. vise priserne ex moms og skrive en masse i betingelserne som er målrettet B2B. Du vil nok få klager på Trustpilot m.m. fra private kunder fordi de ikke læser det med småt og regner med at de har en masse rettigheder.
2) Lave en popup så du kan adskille private og B2B.
3) Lave en side uden priser. Gem priserne bag et B2B login. På den måde kan du også give hver kunde lidt ekstra rabat eller lægge lidt ekstra på prisen.