Nu har jeg læst en smule omkring told- og momsregler indenfor import- og eksportområdet og er desværre ikke kommet frem til et definitivt svar.
Jeg planlægger at importere nogle varer fra Tyrkiet og sælge nogle af disse varer indenrigs og til lande udenfor EU.
Dog virker det til, at der måske er et problem i dette setup. Ved import skal der betales moms af varerne, men ved eksport opkræves der ingen moms af de udenlandske importør.
Hvad sker der med denne moms i praksis? Vil denne moms blive modregnet/tilbagebetalt, eller vil det være et tab i denne situation?
Der er noget du har misforstået mht. moms. Du betaler ikke momsen ved import. Derimod er problemet ved import at varen skal indfortoldes og der skal betale evt. told. Ved export til 3. lande (dvs lande udenfor EU) vil din kunde igen skulle betale told.
Told problemet kan læses ved at du bruger et såkaldt toldoplag.
Som Ravn skriver har du fradrafsret for importmomsen. Mht told skal denne betales, Tyrkiet har dog en frihandelsaftale med EU, den giver toldfrihed på de fleste varer forudsat at denne følges af et ATR certifikat, det er din afsender der skal få lavet certifikatet, mens din klarer skal angive certifikatet og preferencekoden herfor i den fortoldning de laver. Hvis ikke din afsender har lavet et, eller det af en eller anden grund ikke er klar ved fortoldinngen er det muligt for din klarer at deponere for ATR således at du har 30 dage til at indsætte certifikatet i fortoldningen
Nu har jeg læst en smule omkring told- og momsregler indenfor import- og eksportområdet og er desværre ikke kommet frem til et definitivt svar.
Jeg planlægger at importere nogle varer fra Tyrkiet og sælge nogle af disse varer indenrigs og til lande udenfor EU.
Dog virker det til, at der måske er et problem i dette setup. Ved import skal der betales moms af varerne, men ved eksport opkræves der ingen moms af de udenlandske importør.
Hvad sker der med denne moms i praksis? Vil denne moms blive modregnet/tilbagebetalt, eller vil det være et tab i denne situation?
Jeg ser frem til jeres svar. På forhånd tak.
du skal have læst en smule mere :) Nå - Er du momsregistreret og bruger varen du importere til din momspligtige aktivitet = f.eks salg uanset hvor i verden, så betaler du ikke importmoms. Det er alene en angivelse og lægges til både salgsmomssiden og købsmomssiden
Når du sælger ud af EU sælger du uden moms . den betaler køber sammen med told og gebyr i det land køber bor i
Når du sælger i DK og EU lægger du alm moms på, og ved over 10.000 euro salg i EU, skal du momsregistreres i EU landene via Skat i Danmark
Du skal teste mod tilsvarende varer, for det bliver jo ikke billigere for en kunde i f.eks USA uden for EU, at varen først fragtes til DK, får langt en pris på til dig, og så fragtet igen - nu til USA - hvor kunden skal rode med importen og tolden osv.
De fleste ting kan USA borgere købe fra USA; og de som er produceret i Tyrkiet, men hvor nogen samler importen, helt som du gør, og så betaler kunden præcis det som salgsprisen angiver, og ikke, som ved køb fra dig, både din pris, og nu told, gebyr osv - i noget der også tager tid, i forhold til næsten dag til dag, samme vare i USA
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når du sælger i DK og EU lægger du alm moms på, og ved over 10.000 euro salg i EU, skal du momsregistreres i EU landene via Skat i Danmark
John antager at der er tale om salg til private i EU. Er der derimod tale om salg til virksomheder i EU med gyldigt momsnummer. skal du ikke opkræve moms.