Hej alle Det relevante spørgsmål er: Skal jeg registrere det som en kapitalforhøjelse, når jeg overfører private midler ind i holding? Indtil nu har jeg overført beløb på 10-20.000 kr direkte til erhvervskontoen hver gang jeg havde overskud i det private Men selskabskapitalen er jo blot 40.000 kr - og samlet set er der overført ca. 600.000 kr til holding. Hvad gør jeg? Og hvordan? (der er ikke drift i selskabet, men midlerne forvaltes blot gennem investeringer)
|
1
Du har da forhåbentlig ikke oprette selskabet for at skyde private midler ind til investering, for så har du lige reddet dig 22% selskabskat inden du betager de sædvanligir 27/42% udbytte/aktieskat - der skal man ALDRIG gære. KUN hvis det er overskud fra en drift, man alligevel ikke kan hæve uden skat giver det mining
2
Når du overfører private midler skal du oprette lånedokument og der skal beregnes markedsrente mindst 8% lovmæssigt, men mere hvis skat mener det var mere holding skulle betale, og du skal så have renten og angive den som privat renteindtægt og holding har naturligvis fradag
Du lyder som om du er gået i gang med noget du ALDRIG skulle have gjort, få det afsluttet ved lukning og få kapitalen ud igen
Ud over de 22% ekstra skat har du nu lovpligtig arbejdskade forsikring for den reg. dir bod 5000 for mange og gebyr 3 år tilabge og krav om digitalt bogføringsprogram, ofte 3-5000 kr og erhverskonto nok 3-5000 kr + offentlig årsrapport og skemaer for kontrollerede transaktioner og lagerbeskatning på alle dine akter mm
vh John Hannover