Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til lønmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed som eneste beskæftigelse og indenfor transportbranchen.

Når året går på hæld sker det samme for mig som selvstændig.

Der hvor jeg skal være lønmodtager er samme sted som jeg for nuværende er tilknyttet dagligt.

Efter planen overgår jeg til at være lønmodtager pr. 01. 12. 2024.

Men jeg kan ikke helt se om det vil være en fordel for mig at forblive selvstændig året ud og så først reelt starte tilværelsen som lønmodtager januar 2025.

Jeg tænker mest regnskabsmæssigt - vil det være en fordel at lade det løbe året ud (regnskabsperiode går 01.01. - 31.12.) samt skattemæssigt.

Jeg betaler de 10 B-rater indtil 11. måned og har derved betalt den SKAT jeg er forskudsregistreret til for hele året 2024.

Men hvordan så med 12. måned hvis jeg skal være lønmodtager der - Jeg tænker ikke at jeg vil kunne opnå et fradrag for 12. måned?

Det blev vist lidt rodet men håber det giver mening alligevel :)

Med venlig hilsen

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47075
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46

Det lyder 100% som omgåelse af kildeskattelov og ansættelseslovgivnig. Det er altid farligt at fakturere kun EN kunde men dobbelt eller tredobbelt op, at gøre det til en man er ansat hos
Momsfradrag og alle fradrag taget mistes hvis der dømmes lønmodtager, og det har INTET med hvad I aftaler at gøre, det er snyd og skat er MEGET obs på det

arbekdsgiver mister også momsfradaget og hænger på din evt manglende skat

https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:07

Tak for svar John

Lige for at præcisere så har jeg ikke stiftet firma for at køre for denne ene kunde.

Jeg er tilknyttet en budcentral som selvstændig vognmand og har været det mere eller mindre de sidste 28 år - med enkelte perioder hvor jeg har været lønmodtager i andre brancher.

Ligeledes er der flere forskellige kunder jeg kører for dagligt med transport af forskellige ting, i min egen varevogn som jeg selv er økonomisk ansvarlig for på alle leder og kanter - der bliver derved heller ikke kørt i kundernes køretøjer.

Så nej, det er ikke et forsøg på at omgås nogle regler eller andet.

Men jeg kan da godt se at hvis jeg tager 12. måned med som selvstændig vognmand uden varevogn så vil det kunne sidestilles med at omgå reglerne og det har jeg ingen interesse i at gøre.

Ved du så om man kan opnå noget personfradrag for 12. måned eller lander man ud i at skulle afregne 55% SKAT hvis man ikke har et skattekort?

Alternativt kan man så blot få overført pengene for 12. måned som B-inkomst fra dem og så den vej få beløbet ind over SKAT så der bliver oplyst rigtigt til min årlige indkomst?

Mvh

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47075
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

hvis du som ansat kørte deres bil også, og det NU er en forandring, så taler det for at du kan fakturere

Du kan sagtens få personfradrag men jeg forstår ikke hvad du mener med 12. mdr - det er vel hele året fra nu du så er selvstændig og så forskudsregistrerer du og får personfradraget resten af året helt normalt stadigt

Har du ikke CVR kan det ikke gøres men har du CVR med moms og fakturerer dem sådan, og selv står fuldt for bilen, så virker det fint

Beløbet kommer til skat ved du bruger regnskabsprogram - forskudsregistrerer og så indberetter resultat mm til skat som selvstændig - månedligt personfradrag er ens for løn og selvstændig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)