Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afstemning af Skattekonto, der ikke går i 0

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften, Amino!

Situationen er den, at jeg har en gammel skattekonto, hvilket betyder at balancen var cirka -10.000 kr. ved virksomhedsstart (enkeltmandsvirksomhed) i 2023 grundet gammel gæld.

A) Så vidt jeg ved, skal jeg sætte min åbningsbalance for 2023 (første regnskabsår), men hvis jeg blot sætter den til Skattekonto -10.000 kr., så stemmer balancen ikke. Er dette korrekt? Hvis ikke, hvordan skal jeg så åbne mit regnskab? Bortset fra Skattekontoen er alt i 0.

B) I et enkelt tilfælde er der lavet en indbetaling til Skattekontoen fra en privat konto i 2023. Skal dette blot bogføres på Mellemregning fremfor Bank?

C) Min skattekonto var ved udgangen af 2023 stadig i -2.000 kr. grundet den gamle gæld, som tager en krig at få lov til at betale. Vil dette give mig problemer med min balance for 2023?

På forhånd mange tak!
Mvh.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48

A bogfør - skattekonto mod privat hævet så skattekonto stemmer med først kendte tal fra den

B Ja privat ind mellemregning mod + skattekonto

C den burde stemme hvis du har bogført A som netop sikrer skattekonto stemmer fra start og hvor du så selv kender transaktionerne helt og kan se på skattekontoen jo

Ellers bør du få hjælp til det her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 24
Skrevet kl. 09:34
Tak for svar, John

A) Okay, så jeg tilpasser ikke åbningsbalancen, men bogfører i stedet balancen på skattekontoen ved virksomhedsstart som et privat udtræk (fra skattekonto i stedet for eksempelvis bank) på datoen for virksomhedsstart?

B) Tjek!

C) Tjek! Bogføringen af bevægelserne i 2023 efter virksomhedsstart er relativt ligetil - så længe jeg kan få den rigtige åbningsbalance.

Mvh.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16

Muldvarpen:
Tak for svar, John

A) Okay, så jeg tilpasser ikke åbningsbalancen, men bogfører i stedet balancen på skattekontoen ved virksomhedsstart som et privat udtræk (fra skattekonto i stedet for eksempelvis bank) på datoen for virksomhedsstart?

B) Tjek!

C) Tjek! Bogføringen af bevægelserne i 2023 efter virksomhedsstart er relativt ligetil - så længe jeg kan få den rigtige åbningsbalance.

Mvh.

ja det må være løsningen når du ikke havde det i åbningsbalance - og der er jo ikke fradrag heller for den negative del - som der jo ikke er det for hverken personlig skat eller bod og afgift og rente -
Det var rart hvis en revisor så med når du bogførte her i start, en det lyder ok
vh John Hannover 

vh John Hannover

Tilmeldt 11. Jun 24
Skrevet kl. 22:43
Cookie - John Hannover:
ja det må være løsningen når du ikke havde det i åbningsbalance - og der er jo ikke fradrag heller for den negative del - som der jo ikke er det for hverken personlig skat eller bod og afgift og rente -
Det var rart hvis en revisor så med når du bogførte her i start, en det lyder ok

Rent teknisk er der vel ikke nogen forskel på at bogføre som du foreslår *eller* at rette åbningsbalancen med minus på skattekontoen og tilsvarende plus på mellemregning - eller? Ja, jeg skal nok have en revisor indover uanset hvad. Men derfor kan jeg godt lide at have en nogenlunde forståelse af, hvordan tingene hænger sammen :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

Muldvarpen:
Cookie - John Hannover:

Rent teknisk er der vel ikke nogen forskel på at bogføre som du foreslår *eller* at rette åbningsbalancen med minus på skattekontoen og tilsvarende plus på mellemregning - eller? Ja, jeg skal nok have en revisor indover uanset hvad. Men derfor kan jeg godt lide at have en nogenlunde forståelse af, hvordan tingene hænger sammen :)

ja hvis du kan rette åbning uden alt forfra er det klart bedst

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)