Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har tjent for meget...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Min lille bibeskæftigelse på nettet er pludseligt begyndt at give et pænt overskud og jeg er nu i tvivl om, hvorledes jeg skal forholde mig til SKAT.

De seneste par år, har jeg suppleret min SU med lidt indtægter fra webdesign.

Jeg er hverken CVR-registreret eller momsregistreret endnu, og har hidtil blot opgivet mine indtægter som B-indkomst. I 2006 havde jeg under 50.000 kr i indtægter, hvoraf jeg opgav det hele som B-indkomst (ingen nævneværdige udgifter).

- Var dette korrekt skattemæssigt?

Sidste år startede jeg en hjemmeside som har givet mig en del indtægter i form af reklameindtægter (Google AdSense) og "affiliate commission" (fra Commission Junction, LinkShare, o.a.). Jeg har haft indtægter på over 100.000 kr i 2007, samt udgifter for ca. 20.000 kr.

Jeg er nu blevet opmærksom på, at jeg burde være blevet momsregistreret, da min omsætning har været over 50.000 kr. Alle mine indtægter og udgifter har været fra amerikanske virksomheder, så jeg går ud fra, at jeg ikke skal afregne moms for disse - men så vidt jeg har forstået, er jeg alligevel tvunget til at blive momsregistreret?

- Kan jeg blive CVR og momsregistreret med tilbagevirkende kraft?
- Hvis ikke, hvordan forholder jeg mig til overskridelsen af 50.000 kr grænsen?

Har tænkt mig at finde en revisor hurtigst muligt, men vil gerne lige vide hvor jeg står. Er der i øvrigt nogle der kan anbefale en revisor med kendskab til denne type virksomhed (helst i Københavns-området).

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 02:22

Tillykke! Det lyder som om din (ikke registrede) virksomhed kører godt. 

Det er vildt mange ting i ét indlæg, ikke mindst lige her inden jeg går i seng; men et par ting.

Du kommer til at tilbagebetale din SU for sidste år, da du jo kun må tjene omkring 74.000 kr. 

Hvis du tjener så meget igen, skal du enten opgive din SU, eller stifte et selskab (fx ApS). Så kan du tjene alt det du lyster, men kun den del af de tjene penge du udbetaler til dig selv bliver betragtet som løn. Dermed kan resten være en opsparing for dig. 

Du kan blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft, men ikke så længe. Et ApS kan vist seks uger og et A/S et halvt år. - Du kan dermed ikke få fradrag for dine udgifter du har holdt, før den tid.

Det var altså forkert ikke at lade dig registrer før, bliv registreret med det samme. 

Det er nemt at starte et ApS selv, her er let guide.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 07:05

Tak for svarene Profit... Det er til stor hjælp...

Profit:
Du kommer til at tilbagebetale din SU for sidste år, da du jo kun må tjene omkring 74.000 kr.

Jeg har frameldt SU tidsnok, så den del af problematikken har jeg heldigvis styr på.

Profit:
Du kan dermed ikke få fradrag for dine udgifter du har holdt, før den tid.

Kan ikke-registrerede virksomheder ikke få fradrag for deres udgifter, eller tænkter du her på moms?

Profit:
Det var altså forkert ikke at lade dig registrer før, bliv registreret med det samme.

Jeg sidder allerede med registreringspapirerne i hånden. Er blot i tvivl om, hvordan jeg forholder mig til selvangivelsen for 2007, når jeg nu har overtrådt 50.000 kr reglen.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:41

Hej og tillykke med dit overskud!

Det er jo lidt af en kvajer, som du har lavet der - og skattemyndighederne ser bestemt ikke med milde øjne på det. Årsagen er, som en person ansat hos Skat sagde til mig til et torskegilde engang: Vi gider sgu ikke være kassekredit for dig!

Det er mange år siden, men faktum er, at Skat vil bestemme hvorvidt du skal indbetale aconto skat og afregne moms etc. Det er ikke noget, som du selv skal vurdere, som du lyster. Jeg ville gøre følgende:

1. Ring til en revisor NU! og få bragt det i orden. Kør ned og aflever alle bilag og få senest om en uge et revideret regnskab, der viser hvad du skal oplyse på selvangivelsen for 2007.

2. Indberet oplysningerne til Skat og foretag dig ikke mere. Hvis de ikke bliver sure, så regulerer de dig blot og opkræver skatten. Bliver de sure, så må du jo forklare dig og sige noget i retning af, at du godt ved at du er en snotskovl og du er SÅ ked af, at du kvajede dig så voldsomt. (Sig IKKE at du havde glemt det - for det gør folk ikke. De ignorerer problemet længe nok i stedet.)

Held og lykke med det - og det glæder mig iøvrigt at læse om dit overskud! :-)

Flemming

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 08:59

Dream:
Kan ikke-registrerede virksomheder ikke få fradrag for deres udgifter, eller tænkter du her på moms?

Jeg kan ikke huske skattevæsenet har oplyst at man kan få, hverken fradrag eller moms fra før man starter. Og i din situation ville jeg nok være ekstra varsom med at forsøge, det an være skattevæsenet allerede vil se med ikke milde øjne på dig som Flemming er inde på. Det er vist gambling at forsøge sig.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23

Hej!

Ah...så slemt som i beskriver er det nok ikke i praksis.

Ja....momsregistreringen skal på plads.

Jeg har haft flere situationer i praksis, hvor vi har kunnet forhandle os til en fornuftig ordning

med SKAT.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:44

Man kan jo så filosofere over, hvorvidt du overhovedet er over 50.000 kr.-grænsen. Denne grænse vedrører jo alene momspligtig omsætning, og din afregning med de oversøiske affiliate-foretagener er jo ikke belagt med moms.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:51

Ring blot til told og skat, de vil helt sikkert ikke blive sure, men blot hjælpe dig videre. De er jo blot glad for at du ønsker at betale skat af det du har tjent!

// Jesper Skov

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:53

Ja, jeg mener heller ikke problemet burde være så stort, da dine AdSense og oversøiske affiliate indtægter ikke er momsbelagt. Men det er altid en god ide at få en revisor til at løbe det igennem, så du er helt sikker på du gør det rigtigt :)

Tilmeldt 16. Mar 08
Skrevet kl. 01:15

Tak for de mange svar...

Jeg vil finde mig en revisor straks efter Påsken og så må jeg ellers bare vente og se hvad SKAT siger...

God Påske til jer alle

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)