Min lille bibeskæftigelse på nettet er pludseligt begyndt at give et pænt overskud og jeg er nu i tvivl om, hvorledes jeg skal forholde mig til SKAT. De seneste par år, har jeg suppleret min SU med lidt indtægter fra webdesign. Jeg er hverken CVR-registreret eller momsregistreret endnu, og har hidtil blot opgivet mine indtægter som B-indkomst. I 2006 havde jeg under 50.000 kr i indtægter, hvoraf jeg opgav det hele som B-indkomst (ingen nævneværdige udgifter). - Var dette korrekt skattemæssigt? Sidste år startede jeg en hjemmeside som har givet mig en del indtægter i form af reklameindtægter (Google AdSense) og "affiliate commission" (fra Commission Junction, LinkShare, o.a.). Jeg har haft indtægter på over 100.000 kr i 2007, samt udgifter for ca. 20.000 kr. Jeg er nu blevet opmærksom på, at jeg burde være blevet momsregistreret, da min omsætning har været over 50.000 kr. Alle mine indtægter og udgifter har været fra amerikanske virksomheder, så jeg går ud fra, at jeg ikke skal afregne moms for disse - men så vidt jeg har forstået, er jeg alligevel tvunget til at blive momsregistreret? - Kan jeg blive CVR og momsregistreret med tilbagevirkende kraft? Har tænkt mig at finde en revisor hurtigst muligt, men vil gerne lige vide hvor jeg står. Er der i øvrigt nogle der kan anbefale en revisor med kendskab til denne type virksomhed (helst i Københavns-området). |
Tillykke! Det lyder som om din (ikke registrede) virksomhed kører godt.
Det er vildt mange ting i ét indlæg, ikke mindst lige her inden jeg går i seng; men et par ting.
Du kommer til at tilbagebetale din SU for sidste år, da du jo kun må tjene omkring 74.000 kr.
Hvis du tjener så meget igen, skal du enten opgive din SU, eller stifte et selskab (fx ApS). Så kan du tjene alt det du lyster, men kun den del af de tjene penge du udbetaler til dig selv bliver betragtet som løn. Dermed kan resten være en opsparing for dig.
Du kan blive momsregistreret med tilbagevirkende kraft, men ikke så længe. Et ApS kan vist seks uger og et A/S et halvt år. - Du kan dermed ikke få fradrag for dine udgifter du har holdt, før den tid.
Det var altså forkert ikke at lade dig registrer før, bliv registreret med det samme.
Det er nemt at starte et ApS selv, her er let guide.