Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe anpart af virksomhed privat, herefter til holding selskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg står til at overtage 25% på en virksomhed. Pt. har jeg ikke noget holdingselskab, så jeg regner med at købe de 25% privat af min vens holdingselskab der ejer det driftsselskab som virksomheden er registreret i. Jeg køber til nominel pris. På et tidspunkt (når økonomien er til at lægge 40k på bordet) vil jeg dog gerne forflytte min ejerandel over i mit eget holdingselskab. Kan jeg gøre det til samme nominelle pris? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på ved den måde at gøre det på?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15

du kan ikke flytte den over til dit holding til nogen anden værdi end en konkret indre værdi i selskabet aktien er i - der skal være 100% armslængde mellem dig og dit holding

holding koster let + 10.000 kr om året i lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn/omsætning, lovpligtigt digitalt regnskabsprogram og erhvervskonto IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Holding - kort om fordele og ulemper (johnhannover.blogspot.com)

Du må ikke overtage til nominel værdi hvis det på nogen måde er tak fordi du har udført noget arbejde

Du skal sikre dig ejeraftale, At eje 25% er helt værdiløst - ja måske tilmed skadeligt, hvis de 75% kan sætte lønninger til sig selv og drive selskabet helt anderledes end du vil, så aldrig uden juridisk fungerende ejerafttale (som ofte kræver en jurist ind over) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

God vind med det

john Hannover

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 22:44

John - Skat godtager ikke at der handles virksomheder til indre værdi. Det skal være markedspris/dagsværdi. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32

nikokj:

John - Skat godtager ikke at der handles virksomheder til indre værdi. Det skal være markedspris/dagsværdi. 

ja enig hvis de er nærtstående eller det er for arbejde - ellers må det være til lige den pris rene 3. part kan aftale jo -

Vi forudsætter nok, uden at vide det, at der er noget tak for en indsats eller lignende bag overtagelsen. Er der ikke det er det bare den pris de bliver enige om, selv 1 kr for 25% er jo så OK . men kun rene 3 parts handler

problemet er ofte at finde markedspris på den type virksomheder og der går man så ofte efter indre værdi . men markedspris kan som være højere vist så
Ofte godkender skat i ikke så gamle virksomheder at det er til indre værdi blot - men nok klogt at få en revisor vurdering. Det var mere at det ikke var nominel værdi 

men ja til markedspris . og kan den ikke findes, indre værdi

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)