Jeg står til at overtage 25% på en virksomhed. Pt. har jeg ikke noget holdingselskab, så jeg regner med at købe de 25% privat af min vens holdingselskab der ejer det driftsselskab som virksomheden er registreret i. Jeg køber til nominel pris. På et tidspunkt (når økonomien er til at lægge 40k på bordet) vil jeg dog gerne forflytte min ejerandel over i mit eget holdingselskab. Kan jeg gøre det til samme nominelle pris? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på ved den måde at gøre det på? |
du kan ikke flytte den over til dit holding til nogen anden værdi end en konkret indre værdi i selskabet aktien er i - der skal være 100% armslængde mellem dig og dit holding
holding koster let + 10.000 kr om året i lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn/omsætning, lovpligtigt digitalt regnskabsprogram og erhvervskonto IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Holding - kort om fordele og ulemper (johnhannover.blogspot.com)
Du må ikke overtage til nominel værdi hvis det på nogen måde er tak fordi du har udført noget arbejde
Du skal sikre dig ejeraftale, At eje 25% er helt værdiløst - ja måske tilmed skadeligt, hvis de 75% kan sætte lønninger til sig selv og drive selskabet helt anderledes end du vil, så aldrig uden juridisk fungerende ejerafttale (som ofte kræver en jurist ind over) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
God vind med det
john Hannover