Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af firmatype

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Markos,

Den selskabsform som nok vil være mest hensigtsmæssig i et partnerskab er anpartsselskabs formen.  Den kræver, at der er aktiver for 125 tusinde – men det behøver ikke nødvendigvis og være i kolde kontanter, andre former for aktiver vil kunne indgå i den forbindelse.

I/S’et er også en mulighed, det svare i det store hele som et personligt firma, blot med den krølle – at der er 2 eller flere … og ikke kun én ejer, og de hæfter solidarisk.

Uanset hvilken form i måtte vælge – så skal der udarbejdes en intern overenskomst om funktionsfordeling, jobfunktioner, overskudsdeling osv.

ANSVAR!

Der er en del som meget gerne vil starte selvstændigt – men helst ikke påtage sig det økonomiske ansvar som følger med.  De håber på at forskellige selskabskonstruktioner vil kunne skåne dem mod det.

Lad mig slå fast med syvtommersøm – den går ikke i den virkelige verden!!

Der findes ingen seriøse og professionelle långivere, investorer, leverandører og storkunder som ikke vil forlange personlig hæftelse ved et nystartet firma – uanset selskabsformen.

Håber dette kunne bruges… Smile

Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 637
Skrevet kl. 23:31

Peter - Revisor:

Wubi.dk Hvad har topskatten med selskabsformen Aps at gøre?

Intet og det var netop grunden til at vælge det frem for et I/S.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 12:31

Peter - Revisor:

Søren jeg tror nok SMBA er blevet diskuteret nok her på Amino.

Ja, det har du jo lov at mene,men det er der ingen grund til at bruge spalteplads på. Det er jo gået op for den opmærksomme læser her på amino, at du ike er tilhænger af "smba formlen" men jeg synes bestemt ikke at der er blevet "diskuteret nok".

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:16

O.K. Søren!

Har du da nogle nye synspunkter, du kan bidrage med?

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 14:24

naturligvis har jeg det.

først lige et synspunkt som er generelt når det drejer sig om et iværksætterforum som dette.  Tal klart sprog baseret på konkret viden.

nogle stiller spørsmål, andre beder om et godt råd, og nogle beder os om at "øse af vores personlige viden"

jeg synes ofte at der hurtigt bliver tale om "smagsdommere" og ret uprofessionelle råd, som mere eller mindre handler om at ride sin egen kæphest og ikke om at være open minded og objektiv.

Det er ikke ødiøst, ej heller useriøst at tænke på et vælge en selskabsform som feks. smba.

Det er ikke, som antydet i andet indlæg i denne tråd, uansvarlighed der ligger til grund for at vælge smba. Aps og A/S er jo også organisationsformer med begrænset ansvar.

Fællesgrundlaget for alle selskabsformer er jo lovgivningen.

Der er lovgivet om smba. har vi helt glemt det?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50

Hej!

Nej...det nok ikke odiøst  at bruge SMBA! Seriøs vil jeg indtil videre sætte? ved!

Men er det det rigtige for en iværksætter?

Som nævnte tidligere, opretter jeg mange ApS`er og A/S`er, som jeg tør lægge navn til.

Men et SMBA vil jeg fraråde mine klienter. Hvis det absolut skal være et SMBA, bakker

jeg ud, fordi jeg mener(også støttet af de debatter, der har kørt), at der endnu er for mange løse ender angående SMBA.

Hvilken lovgivning hentyder du til?

Mig bekendt finder der ingen lov, der regulerer SMBA?

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 16:24

Dette var måske et godt udgangspunkt

http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?hashparam=xxxx&schultzlink=lov19940123#

Jf. lovbek. nr. 651 af 15. juni 2006.

Nok om det fra min side. Jeg besvarede et indlæg og efter min mening er smba. en mulighed, også for iværksættere. Det handler ikke så meget om iværksætter eller ej, men mere om formålet og virksomhedsområde.

Forøvrigt meldte jeg mig ikke ind i et diskussionsforum, det troede jeg i det mindste ikke, men svarede på et konkret indlæg, ikke sandt?

Straks var der så een der korektede mig og fortalte at det var der skrevet nok om. Dette er sammenblanding af begreber, ikke sandt?

Jeg anbefalede noget og tilbød min hjælp og det var det. take it or .......

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Hmmm.ja du anbefalede noget, men du har intet nyt at tilføje...!

Over and Out!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35

sg:

Dette var måske et godt udgangspunkt (for SMBA selskaber)

http://eogs-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?hashparam=xxxx&schultzlink=lov1994012
Jf. lovbek. nr. 651 af 15. juni 2006.

Du har fat i det helt rigtige lovgrundlag og det er rart at læse noget fra nogen, som sætter sig ind i den konkrete sag.

Giv ikke op trods det at nogle kun udtaler sig negativt om eksempelvis SMBA selskaber. Disse argumenterer sjældent imod på et sagligt grundlag.

For god ordens skyld er der stort set kun unødvendige byrder, risici og ulemper ved såvel personlig virksomhed som  anpartsselskaber sammenlignet med f. eks.  SMBA-selskaber.

Peter Revisor KAN jo ikke lide SMBA-selskaber og skriver meget imod SMBA -selskaber, men jeg har endnu ikke set konkrete, saglige argumenter fra ham om hvorfor bortset fra udsagn, som kommer fra vanetænkning, vi plejer ETC. 

Jeg har et par gange opfordret  Peter Revisor til at holde en sober tone med saglige argumenter. Der er jo heller ingen grund til at han hver gang nogen kommer med et indlæg ALTID skal komme med et mere, som igen siger det samme, som han allerede har sagt. Det virker som han for enhver pris altid SKAL have det sidste ord ligesom i denne debat. 

Du kommer med klart relevant  information og og han kommer straks med et intetsigende svar.

Han burde dog som revisor - når han argumenterer imod SMBA-selskaber som defineret i den relevante lovhenvisning - argumentere ud fra denne lovgivning,  når han systematisk som professionel afviser SMBA-selskaber.

Det selskabsretslige og skattemæssige kan deles op i hinanden uafhængige punkter. 

Hvorfor NOGEN kan anbefale personlig virksomhed med ubegrænset hæftelse, når der findes langt bedre alternativer er et MEGET stort mysterium. 

MVH fra Ejler 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30

Nå...Eiler...er du nu ude med riven igen?

Mine argumenter fremgår klart af de forskellige indlæg, og jeg vil ikke afvise SMBA som en mulighed engang i

fremtiden. Dog vil jeg ikke anbefale SMBA pt. med det spinkle lovgrundlag der ligger.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)