Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkaldt til fogedretten angående manglende betaling til Lønmodtagernes Garantifond

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 24. Apr 10
Indlæg ialt: 82
Fra  CEPTIV APS Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har modtaget en indkaldelse fra fogedretten vedrørende en betaling til Lønmodtagernes Garantifond.

Beløbet er betydeligt, og jeg undrer mig over, hvorfor de kræver penge fra mig? Alle mine tidligere ansatte har haft betalt ferie. Jeg er ganske forvirret over, hvem jeg skal betale dette store beløb til?

Er der andre, der har haft en lignende oplevelse, eller har nogen gode råd til, hvordan jeg skal håndtere denne ubehagelige situation?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder underligt, at du indkaldes til fogedret fra Lønmodtagernes garantifond, uden at vide hvorfor?

Der bør da have været et forløb med en lønmodtager der er fratrådt uden løn eller feriepenge eller andet - som normalt vel aldrig kan gå din næse forbi

Normalt kommer LG ind over efter en konkurs hvor løn mm ikke kunne betales, så jeg tror ikke lige nogen kan gætte hvad der ligger forud. Det kan du da med sikkerhed få oplyst af LG.

Ud over betalt ferie er der jo 1% tillæg muligt, ferie ved fratrædelse osv

Fogedretten gør det ikke billigere

og du får ikke indkaldelse til retten uden en forklaring heller Der er formentlig sammenhæng med at selskabet i 2021 i nogle måneder var sendt til tvangsopløsning - som blev reddet og trukket tilbage

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Dec 23
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Daniel Holm:

Hej,


Jeg har modtaget en indkaldelse fra fogedretten vedrørende en betaling til Lønmodtagernes Garantifond.


Beløbet er betydeligt, og jeg undrer mig over, hvorfor de kræver penge fra mig? Alle mine tidligere ansatte har haft betalt ferie. Jeg er ganske forvirret over, hvem jeg skal betale dette store beløb til?


Er der andre, der har haft en lignende oplevelse, eller har nogen gode råd til, hvordan jeg skal håndtere denne ubehagelige situation?


Hej Daniel

Hvis du har modtaget en indkaldelse fra fogedretten, må der være oplysninger om kreditors repræsentant (Lønmodtagernes Garantifond). Ring til dem. Der må videre være beskrevet et grundlag for fogedrettens indkaldelse, f.eks. en dom, gældsbrev eller lign.

Som udgangspunkt, som John nævner, hjælper LG kun ved ophør, konkurs, rekonstruktion eller død af en arbejdsgiver. Hvis du ikke er nogle af delene, lyder det underligt. Jeg er ikke selv bekendt med, om der i andre tilfælde gælder en undtagelse (jeg mener det ikke).

Det står direkte i loven, hvornår LG hjælper:

§ 1. Lønmodtagernes Garantifond oprettes til sikring af lønmodtageres krav på løn m.v. i følgende tilfælde:

1) Ved arbejdsgiverens konkurs,

2) ved arbejdsgiverens død, såfremt der træffes afgørelse om insolvensbehandling eller boet sluttes ved boudlæg uden skiftebehandling,

3) ved virksomhedens ophør, såfremt det godtgøres, at arbejdsgiveren er ude af stand til at betale kravet, eller

4) under arbejdsgiverens rekonstruktionsbehandling.

Stk. 2. Garantifonden skal endvidere sikre lønmodtageres krav på løn m.v. i forhold til virksomheder, der virker i flere medlemsstater inden for EU og EØS. Dette gælder dog kun, hvis

1) lønmodtageren sædvanligvis udfører eller udførte sit arbejde i Danmark og

2) virksomheden kan anses for insolvent.

Stk. 3. En virksomhed anses efter stk. 2, nr. 2, for insolvent, når der med hjemmel i de administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser i en medlemsstat er indgivet begæring om indledning af kollektiv bobehandling som følge af arbejdsgiverens insolvens, som medfører, at arbejdsgiveren helt eller delvis mister rådigheden over sine aktiver, at der udpeges en kurator eller en person med en lignende funktion, og at den myndighed, som har kompetence i henhold til nævnte bestemmelser,

1) enten har truffet afgørelse om indledning af bobehandlingen

2) eller har konstateret, at arbejdsgiverens virksomhed eller bedrift er lukket endeligt, og at de foreliggende aktiver ikke er tilstrækkelige til at berettige indledning af bobehandlingen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ikke ved, hvad kravet omhandler, vil det måske være en god ide at tage kontakt til Lønmodtagernes Garantifond, således de kan uddybe det.

Måske beror det på en fejl, måske har de et legalt krav. 

Under alle omstændigheder, vil du skulle forholde dig til kravet ved mødet i Fogedretten, og derfor vil det måske være smart og praktisk at kende til kravet, før selve mødet, så du evt kan forberede dig...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg tror ikke det er så avanceret....

Da ferieloven blev omlagt for et par år siden, blev du sandsynligvis opkrævet et beløb som skal indbetales på dine ansattes feriekonto, og så kan udbetales til dem på et eller andet tidspunkt når de går på pension.

Muligvis har du ignoreret det fordi du jo betaler løn under ferie til dine ansatte.

Efter et stykke tid (der er gået et par år) så er kravet overført fra lønmodtagernes feriefond (eller hvad det nu hedder) til lønmodtagernes garantifond. Det er kun en del som er overført til dem - der er også en del som er overført til skat, som bare ikke er sendt til opkrævning endnu.

De har så sendt dig i fogedretten, fordi du ikke har betalt.
Jeg ville kontakte dem snarest muligt for at se om det er en fejl, eller om ovenstående også gælder i din situation, og du så kan finde en løsning med dem.

 

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Alle virksomheder der har ansatte skal betale til LD, ved ikke om du har gjort det. Men satsen kan findes her https://virk.dk/vejledning/lg/lg-arbejdsgiver/ hvis du ikke tidligere har betalt de beløb der er anført, kan det være dem du bliver opkrævet.

Ved ikke hvor mange ansatte du har haft, hvor længe de har været ansat og hvor stort et beløb der bliver opkrævet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)