Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Test en regnskabs chatbot

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Contobot.dk søger testere og feedback.

Contobot er en gratis chatbot udviklet til at svare spørgsmål om moms, regnskab, selskabsformer og erhvervsøkonomi generelt. Prøv den og send os gerne feedback. Du kan se kontaktdetaljer på selve siden.

Pft

Contobot teamet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lavede hurtig test mes spørgsmålete:

Kan jeg som dansk momsrestreret trække moms fra ved køb med moms fra firma i EU - og fik svaret:

Ja, som momsregistreret virksomhed kan du normalt trække moms fra ved køb med moms fra et firma i EU. Du skal dog sikre dig, at du har korrekt dokumentation for købet, herunder en faktura med momsoplysninger, der opfylder kravene i momslovgivningen. Du skal også sørge for at føre korrekt regnskab og bogføring af købet. Hvis du har specifikke spørgsmål omkring momsfradrag ved køb fra firmaer i EU, vil jeg anbefale dig at kontakte Skattestyrelsen eller en revisor for at få præcis vejledning baseret på din virksomheds situation.

DET KAN vist ikke være mere galt, for du kan ikke som momsregistreret trække moms fra EU køb fra. Du skal give dem dit danske momsnummer og de SKAL levere med reverse charge

Det var bare et lille test spørgsmål, og med sådan en fejl, ville jeg slet ikke turde udgive den - du kan få masser af erstatningskrav

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:07 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men svaret er jo ikke forkert. Pointen er jo, at du ikke betaler moms ved EU handel. Af en eller anden grund har jeg fornemmelsen, at du er lidt bange for, at en chatbot tager brødet ud af munden på dig. Men tak for feedback. Vi præciserer det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mik0612:

Ja, men svaret er jo ikke forkert. Pointen er jo, at du ikke betaler moms ved EU handel. Af en eller anden grund har jeg fornemmelsen, at du er lidt bange for, at en chatbot tager brødet ud af munden på dig. Men tak for feedback. Vi præciserer det. 

hvorfor skulle jeg være bange for det du. Jeeg har ikke en eneste betalt ydelse og hvis du ikke kan se svaret er forkert så skulle du slet ikke rode medden slags, for det er 100% hamrende galt ganske enkelt og jeg tør slet ikke tænke hvor meget andt der så er galt, når din egen viden ikke rækker til at se det er totalt galt svar 

Uhyre usympaisk og dumt svar du kommer med som sak for hjælp med at teste - her er det totalt gale svar på om man kan trække moms fra ved køb fra firmaer i EU

Jeg vil af samme grund så blot advare de mange iværksættere jeg har med at gøre mod dit projekt

spørgsmål:  kan jeg som momsregistret trække moms fra ved køb med moms fra firmaer i EU:

SVAR
Ja, som momsregistreret virksomhed kan du normalt trække moms fra ved køb med moms fra et firma i EU. Du skal dog sikre dig, at du har korrekt dokumentation for købet, herunder en faktura med momsoplysninger, der opfylder kravene i momslovgivningen. Du skal også sørge for at føre korrekt regnskab og bogføring af købet. Hvis du har specifikke spørgsmål omkring momsfradrag ved køb fra firmaer i EU, vil jeg anbefale dig at kontakte Skattestyrelsen eller en revisor for at få præcis vejledning baseret på din virksomheds situation.

Det korrekte svar ville være 
NEJ du kan ikke trække moms faktureret fra firmaer i EU fra. Du skal give leverandøren dit momsnurmmer og leverandøren skal så fakturere med reverse charge = uden moms og du skal angive momsen selv med 25% af værdien som vare/ydelseskøb erhvervelsesmoms under salgsmoms, og ved momspligtig anvendelse samme 25% tillagt din alm købsmoms + rubrikangive samlede EU køb med reverse charge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Og bare endnu et tilfældigt forsøg med helt galt svar:

Sprøgsmål: Er der momsfradrag for momsen på benzinregningen til min hvidpladebil:

Svar:
Ja, som virksomhedsejer kan du normalt trække momsen fra på udgifter til brændstof til din hvidpladebil, hvis den bruges erhvervsmæssigt. Du skal dog sørge for at have dokumentation for udgiften, såsom en kvittering, der viser momsbeløbet. Det er vigtigt at bemærke, at momsen kun kan trækkes fra for erhvervsmæssig brug af bilen og ikke for privat kørsel. Hvis du er i tvivl om reglerne for momsfradrag, anbefales det at kontakte Skattestyrelsen eller en revisor for at få korrekt vejledning i forhold til din specifikke situation.
GALT

Korrekt er:

Den momsmæssige behandling af udgifter til personbiler med hvide nummerplader, er uafhængig af hvordan bilen er behandlet skattemæssigt. Der er ikke momsfradrag for hverken køb eller drift af biler på hvide plader. Dette gælder uanset om bilen er anvendt helt eller delvist i den momspligtige virksomhed

og det er ikke modvilje mod AI men med to ud af 2 svar 100% galt, så kommer du meget let galt af sted med at ville hjælpe

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du har jo altid været meget ærekær - og det er jo tydeligt, at din agenda er at prøver at finde fejl , fremfor at fokusere på mulighederne. Måske fordi du gerne vil vise hvor klog du er? Men vi takker for feedback og retter det til. Du er velkommen til lede efter flere fejl. Contobotten udvikler sig løbende og forbedrer sig dag for dag, og vi foretrækker at fokusere på mulighederne fremfor begrænsningerne. Et menneske kan skam også svare forkert.

Prøv og stil den spørgsmål som:

Q: Hvad er kørselsfradraget hvis jeg har 50 km til arbejde?'

A: Hvis du har 50 km til arbejde, kan du få kørselsfradrag for de kilometer, der overstiger 24 km. Det betyder, at du kan få fradrag for 26 km (50 km - 24 km).

I 2023 er satsen for kørselsfradrag 0 kr. per km for de første 24 km og 1,99 kr. per km for de efterfølgende kilometer. Så hvis du har 26 km, vil dit kørselsfradrag være 1,99 kr. per km gange 26 km, hvilket giver et samlet kørselsfradrag på 51,74 kr.

Husk, at disse satser kan ændre sig fra år til år, så det er vigtigt at holde sig opdateret på de seneste takster fra Skattestyrelsen

Q: Hvordan er mit bundfradrag i forbindelse med udlejning

A: Hej! Hvis du lejer din ejerbolig ud i mindre end 12 måneder, får du et bundfradrag i forbindelse med den lejeindtægt, du modtager. I 2023 kan du tjene op til 1,33% af ejendomsværdien (dog mindst 24.000 kr.) uden at skulle betale skat af lejeindtægten. Hvis du tjener mere end dette beløb, skal du betale 60% skat af den resterende del af din årlige lejeindtægt. Du kan vælge mellem at bruge bundfradraget eller at få fradrag for de faktiske udgifter til udlejningen. Hvis du vælger bundfradraget, får du ikke fradrag for de faktiske udgifter. I stedet kan du drage fordel af en skattefri lejeindtægt på 12.200 kr., hvis det er privat udlejning, eller 44.500 kr., hvis du lejer dit sommerhus ud gennem et bureau. Disse beløb gælder pr. sommerhus.

Q: Hvilke fordele er der ved at oprette et Aps. Jeg har lige nu et I/S

A: Når du opretter et ApS (Anpartsselskab), er der flere fordele sammenlignet med et I/S (Interessentskab). Nogle af fordelene ved at oprette et ApS inkluderer:

  1. Personligt ansvar: Som ejer af et ApS er du normalt ikke personligt ansvarlig for selskabets gæld og forpligtelser. Dette betyder, at din personlige formue er adskilt fra selskabets økonomi.

  2. Skattemæssige fordele: Et ApS beskattes normalt med selskabsskat, som kan være mere fordelagtig end personlig beskatning. Du kan også have mulighed for at udskyde beskatningen af overskud i selskabet.

  3. Professionelt image: Et ApS kan give et mere professionelt og troværdigt indtryk over for kunder, leverandører og samarbejdspartnere sammenlignet med et I/S.

  4. Kapitalindskud: Ved oprettelse af et ApS skal du indskyde en minimumskapital på 40.000 kr. Dette kan give en vis økonomisk sikkerhed og troværdighed i forhold til dine forretningspartnere.

  5. Mulighed for at tiltrække investorer: Hvis du på et tidspunkt ønsker at tiltrække investorer eller udvide virksomheden, kan et ApS være mere attraktivt, da det giver mulighed for at udstede aktier og tiltrække kapital.

Det er vigtigt at bemærke, at der også er visse forpligtelser og krav forbundet med at drive et ApS, herunder indsendelse af årsregnskaber og overholdelse af selskabsloven. Det kan være en god idé at søge professionel rådgivning fra en revisor eller advokat for at sikre, at du er opmærksom på alle aspekter af at oprette og drive et ApS.

.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

mik0612:
Ja, du har jo altid været meget ærekær - og det er jo tydeligt, at din agenda er at prøver at finde fejl , fremfor at fokusere på mulighederne.

Sådan kan man ikke snakke til andre.

John er meget kompetent og han kommer med nogle ting som du bør overveje istedet for at kaste med mudder. Du beder selv om at få det testet og når han så finder fejl i det så går du i forsvarsposition istedet for at takke ordentligt for hans svar.

Det du har lavet er smart og det kan hjælpe - men den er ikke fejlfri og hvis folk mister penge pga. forkert vejledning så kommer de til dig - og så hjælper det ikke at sige at der er fejl i softwaren.

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:06 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb af varer fra et andet EU-land

Hvis du køber og modtager varer til erhvervsbrug fra et andet EU-land, skal du indberette og betale moms på transaktionen, som hvis du selv havde solgt varerne – til den sats, der gælder i dit land.

Du kan normalt trække dette beløb fra senere, når du indberetter moms.

https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_da.htm#withintheeu

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret. Det var en barnlig reaktion fra min side. Men jeg vil dog sige at hans reaktion til et opslag om denne bot i en FB gruppe var at komme med en 'grine' emoji, hvilket jeg synes er temmelig uforskammet.

Hans svar omkring de hvide plader er også korrekt. Det er nu rettet til med de forbehold der gælder for Leasing og Øresundsbroen hvor der i visse tilfælde kan trækkes moms fra. Jeg synes ikke hans svar omkring EU handel er korrekt, men svaret fra botten er også nu blevet tilpasset så svaret er mere akkurat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

mik0612:

Hvis du køber og modtager varer til erhvervsbrug fra et andet EU-land, skal du indberette og betale moms på transaktionen, som hvis du selv havde solgt varerne – til den sats, der gælder i dit land.

Du kan normalt trække dette beløb fra senere, når du indberetter moms.


Det er jo også et helt andet svar end det den AI du bygger på kommer med. Det er jo netop at man skal indberette reverse charge = ikke trække den moms som en EU virksomhed måtte fakturere til en fra - men indberette reverse charge som er præcis som jeg beskrev det - 25% erhvervelsesmoms EU der hører under salgsmomsgruppen og - det de skriver med "normalt trække det fra"! netop er, at man - så længe købet er sket til en momspligtig aktivitet - også trækkes fra under samlet købsmoms

Dit svar var at man kunne trække den moms EU leverandører pålagde fra, og det kan man IKKE så - det var er bliver ved med at være galt.
reverse charge betyder man SELV har indberetningspligten som køber og SKAT har nu koblet sammenhæng mellem ens erhvervelsesmoms EU varer og ydelser sammen med ens samlede rubrikindberetning, for at kunne afstemme, så det er helt afgørende at forstå og gøre det korrekt

Der er desværre netop mange leverandører, som leverer - som om det var til en privat = med egen moms, og den kan man hverken trække fra som moms eller som udgift, da den anses for frivilligt påtaget, ved ikke at kræve reverse charge

Alle regnskabsprogrammer har konti til køb med EU erhvervelsesmoms (og importmoms for uden for EU)

Du bør få en der kan noget om regnskab til at hjælpe dig frem for selv at google og stadigt ikke forstå svaret helt ærligt

venligst john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)