Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR og Salg af kundekartotek

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er vinduespudser og har en samtale med andre vinduespudsere i en FB gruppe.
Der er ret stor usikkerhed omkring om det er lovligt at sælge sit kundekartotek til en anden vinduespudser uden at hente aktivt accept fra samtlige kunder.

Det sker forholdsvist ofte blandt vinduespudere at der bliver solgt kundekartoteker, så det kunne være rart at få styr på det eller få at vide hvilke paragraffer man skal henvise til.

Her er hvordan en typisk handel foregår:
- En vinduespudser stopper eller flytter eller indskrænker sit område og vælger derfor at sælge sine nuværende kunder til en anden vinduespudser.
- Kunderne har en ordning som minder om en abonnementsordning. Det er ikke sikkert at der er en skriftlig aftale omkring ordningen, men i langt de fleste tilfælde har den kørt i månedsvis eller årevis.
- Oplysningerne som videregives er generelle oplysninger som er nødvendige for at arbejdet kan udføres: Navn, Adresse, Telefon nr. (evt. mail adresse), Priser og abonnementsordninges hyppighed. I nogle tilfælde specifikke oplysninger som kunden selv har valgt at give vinduespudseren, som f.eks. "Vil gerne have sms før pudsning", "Vil gerne betale kontant", "Havelågen er låst. Ring for at der bliver låst op.", osv.
- Langt de fleste vinduespudsere vælger at aflevere et brev til kunderne ca. 1-3 måneder før overdragelsen sådan at kunderne har viden om overdragelsen på forhånd og kan gøre indsigelser.

Spørgsmålet er så:

- Er ovenstående lovligt eller er det nødvendigt også at skaffe aktivt accept fra kunderne?

Som sagt så er det en ret hyppig diskussion i gruppen, så hvis der er nogen der kan henvise til de relavante lovparagraffer, så ville det være rigtig dejligt. Jeg har ikke selv kunne finde det som snakker specifikt om denne situation, kun om salg af leads og generelle oplysninger i forbindelse med markedsføring eller hvis det er i forbindelse med overdragelse af hele firmaet.

Tak for svar :)

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Nov 23
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ApS eller enkel mand ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis listen indeholder navne på private personer med yderligere oplysning, kan jeg ikke se andet, end overdragelse til anden juridisk enhed (salg) hører under helt alm GDPR lovgivning og kræver kundens godkendelse, og oplysning til kunden om sletnig af

Hvis det er en virksomhed der sælges, må de nødvendige regnskabsoplysninger overdrages med salget uden videre - da det er lovkrav at have disse - f.eks salg fra ApS til ApS giver ikke krav om noget, men ren kundeliste må ikke overdrages uden kundens godkendelse
Vent på andre

vh John Hanniover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er ikke lovligt at sælge den form for information. Kunderne har ikke givet tilsagn til at det andet firma kan kontakte dem.

Du må sælge dit firma, og du må sælge en del af dit firma (aktiviteter), men du må ikke sælge adresseoplysninger.

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Nov 23
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg gør normalt ikke dette gratis, men jeg vil gerne påpege, at 'Enkel Mand' er privat ejet og ikke offentligt tilgængelig. Men okay, lad mig liste det op for dig.

Overdragelse af Kundedata mellem APS'er: En GDPR Guide

Når en virksomhed (anpartsselskab, APS) overdrager aktiviteter, herunder kundedata, til en anden APS, rejser det vigtige spørgsmål om overholdelse af GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR, der tjener som en hjørnesten i databeskyttelseslovgivningen i EU, stiller strenge krav til håndtering og overførsel af personoplysninger. Denne artikel undersøger de centrale aspekter af GDPR, som virksomheder skal være opmærksomme på i denne kontekst.

 

Samtykke (Artikel 4(11), 7)

Samtykke er en afgørende del af GDPR. Når kundedata oprindeligt indsamles med specifikke samtykker, skal disse samtykker respekteres af den erhvervende APS. Artikel 4(11) og Artikel 7 detaljerer, hvad der udgør gyldigt samtykke og hvordan det skal indhentes og dokumenteres. Det indebærer, at den nye APS ikke kan anvende data til formål, der overstiger det oprindelige samtykke, uden at indhente nyt samtykke.

 

Informationspligt (Artikel 13, 14)

Under GDPR skal individer informeres om, hvem der behandler deres data og til hvilke formål. Artiklerne 13 og 14 specificerer denne informationspligt, som bliver særlig relevant, når der er ændringer i den dataansvarlige – som ved salg af en virksomhed. Denne kommunikation skal være klar, transparent og rettidig.

 

Databeskyttelsesaftaler (Artikel 26, 28)

Det er essentielt at etablere passende databeskyttelsesaftaler mellem de involverede APS'er. Artikel 26 omhandler fælles dataansvarlige, mens Artikel 28 fokuserer på behandlere og krav til databehandleraftaler. Disse aftaler skal sikre, at alle aspekter af datahåndteringen overholder GDPR's standarder.

 

Dataoverførsel (Artikel 44-49)

Overførsel af personoplysninger skal ske under sikre forhold for at undgå uautoriseret adgang. Artiklerne 44-49 i GDPR fastlægger de specifikke krav til sikker overførsel, især når data overføres til tredjelande eller internationale organisationer.

 

Ret til at blive glemt (Artikel 17)

Endelig skal den nye APS være opmærksom på individernes "ret til at blive glemt", som beskrevet i Artikel 17. Dette indebærer, at personer har ret til at anmode om sletning af deres data under visse omstændigheder, og virksomheder skal kunne imødekomme disse anmodninger effektivt.

 

Overholdelse af GDPR i tilfælde af overdragelse af kundedata mellem APS'er er ikke kun et juridisk krav, men også et spørgsmål om virksomhedsetik og forbrugertillid. Fejl i håndteringen af persondata kan medføre alvorlige bøder og skade virksomhedens omdømme. Derfor er det afgørende, at virksomheder søger rådgivning fra eksperter som mig i databeskyttelseslovgivning for at sikre fuld compliance med GDPR.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Pirasath Luxchumykanthan:
jeg vil gerne påpege, at 'Enkel Mand' er privat ejet og ikke offentligt tilgængelig. Men okay, lad mig liste det op for dig.


Mener du salg af kundelister fra enkeltmands virksomhed har andre regler for GDPR når hele kundelister sælges til - anden enkeltmands . eller til et selskab/ApS

Skal enkeltmands virksomheden ikke overholde helt samme regler som et ApS hvis den sælger kundelister til 3. part?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Nov 23
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

En enkeltmandsvirksomhed skal overholde de samme GDPR-regler som et APS, når den sælger kundelister til en tredjepart. Dette omfatter krav om samtykke, informationspligt, sikker dataoverførsel og retten for individer til at gøre indsigelse mod videre behandling af deres personoplysninger.

 

En APS skal udpege en Databeskyttelsesrådgiver (DPO) hvis den fungerer som en offentlig myndighed, systematisk overvåger individer i stor skala, eller behandler særlige kategorier af persondata i stor skala.

 

Så når man sælger en APS, overføres også kontrakten med Databeskyttelsesrådgiveren (DPO). Det er DPO'ens ansvar at sikre, at alle vilkår og aftaler overholder GDPR-reglerne.

 

Så det er en vurderingssag, om det kan lade sig gøre som enkeltmandsvirksomhed. Jeg tvivler, men det er ikke ulovligt. Jeg har aldrig set en enkeltmandsvirksomhed have en DPO.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Pirasath Luxchumykanthan:
En enkeltmandsvirksomhed skal overholde de samme GDPR-regler som et APS, når den sælger kundelister til en tredjepart. Dette omfatter krav om samtykke, informationspligt, sikker dataoverførsel og retten for individer til at gøre indsigelse mod videre behandling af deres personoplysninger.

jamen helt enig - mener det her i tråden gik på netop sådan et salg og vi er enig i kravene om samtykke osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Nov 23
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var en årsag til, at jeg startede debatten om, hvorvidt det var en enkeltmandsvirksomhed eller et APS. Jeg vidste ikke, hvordan man bedst skulle rådgive ham. Jeg tager ikke enkeltmandsvirksomheder seriøst, da jeg aldrig har set en DPO i en enkeltmandsvirksomhed.

 

Ofte skyldes det, at nogen forsøger at snyde ved at oprette en anden enkeltmandsvirksomhed for at tage kunderne med. Det er en sag for politiet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Pirasath Luxchumykanthan:

Der var en årsag til, at jeg startede debatten om, hvorvidt det var en enkeltmandsvirksomhed eller et APS. Jeg vidste ikke, hvordan man bedst skulle rådgive ham. Jeg tager ikke enkeltmandsvirksomheder seriøst, da jeg aldrig har set en DPO i en enkeltmandsvirksomhed.

 

Ofte skyldes det, at nogen forsøger at snyde ved at oprette en anden enkeltmandsvirksomhed for at tage kunderne med. Det er en sag for politiet.

det må du om - ikke at tage enkeltmands seriøst, men trådstarter ER enkeltmands og manglede svar på, om han måtte sælge kundelisten uden kunders godkendelse - det kunne nok være klarere besvaret end alt det med ApS.

Jeg kender masser af enkeltmands der er seriøse og også som sælger goodwill videre på et tidspunkt - inkl kundelister, som kræver kundernes godkendelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)