Har lige et lille spørgsmål og håber nogle kan svare på det!
Jeg har fået en bil i firmaet på papeigøjeplader og skal have den ind i regnskabet og der er jeg lige lidt usikker.
Bilen er lavet som finansielløsning dvs. købes af mig ved slut periode.
Jeg har ført kørebog over erhverskørsel og privat.
Som jeg forstår skal den (bilen) indskrives under aktiver i regnskabet, hmm jeg kan godt finde tilgang i året drift/inventar f.eks. men hvor mod posterer jeg den?
Så er der noget med af nedskrive pr år, men hvad og hvor meget?
Jeg skal jo så opgive til skat hvad er erhvers og hvad er privat.
Tallene( bruger lige nogle hele kroner, så er det nemmer)
Bilen kostede kr. 335.000
Udbetaling kr. 20.000
udgifter: Brændstof kr. 30.000
vask: 300,-
Ingen reservedele osv...
Hvis jeg ser km, så har jeg kørt 70% erhverv og 30% privat.
Hvordan f.. gør jeg lige det?
Håber der er en der kan forklare mig det, så jeg også fatter det
Papegøjeplade giver mening kun i personlig virksomhed og kun hvis faktureret alene til personen med moms og alt - og privatbenyttelsesafgift betalt - og så er det fradrag efter nøje kørebog og for momsen af driften
Nu gik spørgsmålet på om jeg skal bogfører det som en aktiv eller det er ok bare at bogfører de løbende leasingydelser. Det andet hvordan jeg i regnskabet fortæller at fordelingen er 70/30 ?
tager jeg bare samlet udgifter af brændstof og vask - 30% for bogfører under privat ?
Ikke med - du leaser den vel privat - så du kan jo ikke tage udgiften ind i din enkeltmands - om jeg nu forstår dit spørgsmål ret. Det er jo som "tak" for at du selv betaler bilen og momsen på selve bilen, at du med betalt privatbenyttelsesafgift kan få fradrag for kørebog + driftsmoms - + fradrag for andel af leasing moms (ikke selv leasing) hvis du har momsomsætning over 50 t - alt sammen med i linket du fik
Fradraget er beskrevet i linket - Du skal føre en meget nøje kørebog med alle ture - dato, til fra og formål (kundens navn feks) og km og så bruger du enten statens takst for km .-eller det præcise forhold mellem alle firma km i din køre bog og km stand start år - slut år - så du har den 100% præcise fordeling af km privat og erhverv Beløbet trækkes fra dit overskud til skat - MEN du skal bogføre driftsmoms ind - som tak for at du selv betaler bilen og momsen på det i anskaffelse - alt sammen med i linket
Ellers synes jeg du skal gå til en bogholder eller revisor, så du ikke kommer galt af sted - for skat er nøje med lige den slags tør jeg påstå og stiller let spørgsmål til kørebog som jo er "tag selv bord" og firma/privat KM fordeling mm
Bilen er købt(leaset) i virksomheden. Men jeg skal vel bogføre den del jeg har kørt privat
Tænker udgiften ned i en mellemregning og så op på en kolonne under bilen som en indtægt
vi må tale forbi hinanden må jeg bare sige. Du kan ikke bogføre leasing udgiften i virksomheden først og fremmest.
Du betaler selv alle omkostninger privat leasing og drift (og betaler du via virksomhed er det en privat hævning alt sammen)
Du får så (når du betaler privat benyttelsesafgift) fradrag i virksomheden for driftsmoms benzin/værksted) alene + mindre del af leasing udgiftens moms (og kun moms og kun del) og dertil - de km du kører erhverv i den får du så fradrag for efter meget nøje ført kørebog
Vi må tale meget forbi hinanden
Håb andre forstår dig men ellers ofre lidt på en bogholder eller revisor vil være klogt inden du står med skatteproblemer . OM jeg nu forstår dig ret
Fra skat om leasing af papegøje til blandet brug
Du bruger bilen til både momspligtige formål i virksomheden og private formål (papegøjeplader):
Fradragsret ved køb
Intet fradrag.
Fradragsret ved leje eller leasing
Du kan få delvist momsfradrag, hvis din virksomheds salg af momspligtige varer og ydelser er på over 50.000 kr. om året.
Det delvise fradrag er en tredjedel af den moms, du betaler af lejen.
Fradragsret ved drift
Du kan få fuldt fradrag for alle momsbelagte udgifter, hvis din virksomheds salg af momspligtige varer og ydelser er på over 50.000 kr. om året.
Bilen er købt(leaset) i virksomheden. Men jeg skal vel bogføre den del jeg har kørt privat
Tænker udgiften ned i en mellemregning og så op på en kolonne under bilen som en indtægt
Der virker også lidt bagvendt hvis du har købt/leaset bilen i virksomheden men det er dig selv privat der køber den fri efterfølgende - umiddelbart vil det være virksomheden der kan frikøbe bilen når leasingaftalen udløber - HVIS bilen er leaset i virksomheden.
Men som John også siger, så virker det til at du er på vej ud af en gal sti og lige bør få en revisor til at hjælpe dig med at få det lavet korrekt.