Holdingskabet er 100% tomt, der er ingenting, andet end at det ejer et driftselskab, så jeg er sådan set ligeglad med holdingselskabet. Likvidator siger at fordi holding ingen midler har skal det erklæres konkurs. Driftselskabet vil jeg meget gerne fortsætte med, men jeg har nu talt med lidt forskellige omkring muligheder, og flere siger at kurator i boet vil kræve at jeg enten køber mit eget diftselskab af ham, eller at han kræver det konkurs pga. en meget lille selskabskapital. Jeg har en lille konsulentvirksomhed, og har i flere dage tænkt på om jeg hellere skulle åbne et nyt selskab og køre videre der, og så lukke det nuværende inden holding og drift ender i konkurs. Så har jeg da kun ét selskab stående i CVR med konkurs. Kan jeg lukke mit driftselskab, når mit holding er under tvangslukning? Jeg kan intet finde nogen steder omkring lovgivning. |
WilliamH:Driftselskabet vil jeg meget gerne fortsætte med, men jeg har nu talt med lidt forskellige omkring muligheder, og flere siger at kurator i boet vil kræve at jeg enten køber mit eget diftselskab af ham, eller at han kræver det konkurs pga. en meget lille selskabskapital.
det har de også helt ret i. Du ejer jo slet ikke dit drift selv. Det ejers af holding, og er der spor værdier at hente fra kurator i dit drift, ja så både skal og vil kurator naturligvis hente de midler. Ellers koster tvangslukningen jo staten et sted mellem 15-30.000 kr - så alt de kan hente ind, SKAL de hente.
Dit holding ejer drift og dermed har kurator eneste ret som det er
Du kan ikke lukke dit drift - det kan kun ejeren = holding via kurator
Du kan starte nyt, men hvis kurator mener du medtager kundelister eller goodwill, så kan kurator trække dig i fogedretten for at tømme et selskab der ikke er dit + der udløses skatteproblemer - det vil kunne være en dyr fejl at lave formentlig. Du skal også se på om drift og/eller holding har nogen form for gæld til skat og moms, for så kan du få krav om sikkerhed for dette ved en nystiftelse af virksomhed
Klart bedste og hurtigste løsning er at tale med kurator og blive enig om pris for anparterne i drift, og så videre med det
vh John Hannover