Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af drift hvor holding er under tvangslukning

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et driftselskab, som er ejet af et holdingselskab under tvangslukning. Det skulle have været lukket normalt, men pga. flere fejl hos EOS er det endt i tvangslukning istedet. Lang historie.

Holdingskabet er 100% tomt, der er ingenting, andet end at det ejer et driftselskab, så jeg er sådan set ligeglad med holdingselskabet. Likvidator siger at fordi holding ingen midler har skal det erklæres konkurs. Driftselskabet vil jeg meget gerne fortsætte med, men jeg har nu talt med lidt forskellige omkring muligheder, og flere siger at kurator i boet vil kræve at jeg enten køber mit eget diftselskab af ham, eller at han kræver det konkurs pga. en meget lille selskabskapital.

Jeg har en lille konsulentvirksomhed, og har i flere dage tænkt på om jeg hellere skulle åbne et nyt selskab og køre videre der, og så lukke det nuværende inden holding og drift ender i konkurs. Så har jeg da kun ét selskab stående i CVR med konkurs.

Kan jeg lukke mit driftselskab, når mit holding er under tvangslukning? Jeg kan intet finde nogen steder omkring lovgivning.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamH:
Driftselskabet vil jeg meget gerne fortsætte med, men jeg har nu talt med lidt forskellige omkring muligheder, og flere siger at kurator i boet vil kræve at jeg enten køber mit eget diftselskab af ham, eller at han kræver det konkurs pga. en meget lille selskabskapital.


det har de også helt ret i. Du ejer jo slet ikke dit drift selv. Det ejers af holding, og er der spor værdier at hente fra kurator i dit drift, ja så både skal og vil kurator naturligvis hente de midler. Ellers koster tvangslukningen jo staten et sted mellem 15-30.000 kr - så alt de kan hente ind, SKAL de hente. 

Dit holding ejer drift og dermed har kurator eneste ret som det er

Du kan ikke lukke dit drift - det kan kun ejeren = holding via kurator

Du kan starte nyt, men hvis kurator mener du medtager kundelister eller goodwill, så kan kurator trække dig i fogedretten for at tømme et selskab der ikke er dit +  der udløses skatteproblemer - det vil kunne være en dyr fejl at lave formentlig. Du skal også se på om drift og/eller holding har nogen form for gæld til skat og moms, for så kan du få krav om sikkerhed for dette ved en nystiftelse af virksomhed

Klart bedste og hurtigste løsning er at tale med kurator og blive enig om pris for anparterne i drift, og så videre med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Klart bedste og hurtigste løsning er at tale med kurator og blive enig om pris for anparterne i drift, og så videre med det

Man må nok være lidt kynisk i det regnestyk. På den ene side, hvilken pris vil kurator have for driftsselskabet. Hvis man lader det gå konkurs vil det det dør vil der jo Ingen goodwill bestå. Og omvendt i perioden indtil konkurs vil der være nogen goodwill overhovedet? Det må manl lave en beregning på.

Det problematiske er hvis der er nogen igangværende opgaver i driftsselskabet, hvor der er aftaler med kunder. De kan jo ikke bare løftes ud af drift. Næste spørgsmål er så også om der trådstarter har en lønaftale med drift? 

Jeg ville ikke være nervøs for starte et nyt selskab straks til nye opgaver. Hvis der ikke er nogen penge i selskabet har kurator heller ingen penge at føre en sag for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Jeg ville ikke være nervøs for starte et nyt selskab straks til nye opgaver. Hvis der ikke er nogen penge i selskabet har kurator heller ingen penge at føre en sag for
Det kan jeg sagtens følge dit i - og så ender man jo ud med 2 konkurser bag sig - som vel - specielt med evt moms og skattegæld kan gøre det ny vanskeligere (to tvangslukkede kan vel betyder nej til stiftelse, men det sker måske ikke, hvis man stifter inden nr 2 er færdigbehandlet??) og så evt krav om sikkerhed for moms og skat i det ny

Drift kunne jo også ofte indeholder både forpligtelser, men jo også aktiver købt med fradrag - stående hjemme hos ejer personligt - og igen der mulige problemer hvis kurator mener de bare tømmes "gratis" ud

Kunne den ikke være omvendt, at hvis der ingen som helst penge er til kurator, så ville 5000 kr for drift anparter (forudsat værdien ved lukning er 0) vel være mere attraktivt end for kurator at skulle lukke begge - eller lade drift svæve en periode?  Men jeg ved ikke hvordan tanker er hos en kurator skal jeg erkende - eneste rent praktiske jeg husker, var en bekendt hvor trådstarter gik mere end meget op i selv en ældre telefax der blev hjemme hos ejeren og bare overgik til nyt CVR brug. De t virkede reelt som rød klud i hovedet på pågældende kurator

Måske trådstarter kunne få dig Lier til at lige se mere konkret på hvad drift indeholder og kan have af værdi - mod en eller anden human betaling? Jeg ville være mere tryg ved en sådan konkret gennemgang end bare - kaste sig ud i nyt (og hvem ved om bank så takker nej til erhvervskonto og man hænger med CVR uden bank - og ny bank ser man har en/to konkurser kørende)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
De fleste opgaver klares online, hjemmefra, dvs. jeg har ingen lokaler, inventar eller lign.

Driften har stort set ingen aktiver, da meget lidt er indkøbt i fysisk form. De fleste udgifter er til løn, online services, m.m. Der er intet varelager, ingen afskrivninger, nedskrivninger eller andet. Jeg har med vilje kørt det meget slankt og enkelt.

Jeg blev af andre fortalt at kurator ville kræve værdien af egenkapitalen i bytte for selskabet, dvs. hvis kapitalen er 20K så vil kurator kræve 20K for selskabet. Jeg blev også fortalt at hvis kapital var 0, så vill kurator kræve det konkurs.

Det finurlige her er jo, at hvis jeg stopper med at arbejde i selskabet, så ender det hurtigt i nul, eller minus, da der så ikke ville komme penge ind til at dække udgifter, og så er selskabet intet værd. Hvad sker der så?

Lige nu er drift i normal status, og holding er i tvangslukning. Først når likvidator erklærer holding konkurs, kommer der kurator på holding, som så vil se på drift, som stadig på det tidspunkt vil være i normal status.

Rent teoretisk: Hvis jeg ikke kan lukke drift, fordi holding er under tvangslukning, hvad gør man så hvis man ikke ønsker at forsætte driften? Hvis jeg stopper med at arbejde i selskabet i morgen, så "lukker" selskabet jo samme dag, da der kun er mig i selskabet. Jeg kunne vel i princippet også udtræde som direktør? Hvad sker der så, for så er selskabet ret bogstaveligt tomt?

Jeg syntes det virker lidt spøjst at jeg ikke kan lukke driftselskabet fordi holding er under konkurs. Jeg er med på at holding ejer drift, men hvis dem der kører driften ikke er der, uanset årsag, så vil selskabet jo meget hurtigt køre helt i sænk?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamH:
Jeg blev af andre fortalt at kurator ville kræve værdien af egenkapitalen i bytte for selskabet, dvs. hvis kapitalen er 20K så vil kurator kræve 20K for selskabet. Jeg blev også fortalt at hvis kapital var 0, så vill kurator kræve det konkurs.
lyder da rigtigt - og hvorfor er det lige du ikke skulle være glad videre, hvis du kan købe dine 20.000 kr for 20.000 kr - frem for de bliver til et nul ved konkurs?

WilliamH:
Rent teoretisk: Hvis jeg ikke kan lukke drift, fordi holding er under tvangslukning, hvad gør man så hvis man ikke ønsker at forsætte driften? Hvis jeg stopper med at arbejde i selskabet i morgen, så "lukker" selskabet jo samme dag, da der kun er mig i selskabet. Jeg kunne vel i princippet også udtræde som direktør? Hvad sker der så, for så er selskabet ret bogstaveligt tomt?
Så afmelder du dig som direktør i selskabsstyrelsen og så fremskynder du tvangslukning og den egenkapital på 20 t er væk

Hvis du kan få det for egenkapitalen er det da langt bedst. Jeg mener at to tvanslukkede kan gøre, at du får stop for yderligere nye selskaber

Jeg synes lidt du skyder skyld fra dig og - nå ja herregud nu skal jeg og andre betale for kurator for det  var da EOS der var skyldige i holding røg til tvang. Det tror jeg ikke et sekund på. Det er sket fordi du ikke har overholdt en pligt - årsrapport eller andet

Ansvaret for at drift nu er uden aktiv ledelse, er - sorry - dit ansvar og ingen andens, og lige nu påfører du samfundet = mig - en omkostning til tvangslukning af først holding og så måske drift. Lyder hårdt, men sådan er det faktisk

Hvorfor vil du ikke byde det som egenkapitalen måtte være værd, hvis du kan få dit driftsselskab løs, og måske undgå stop for nye selskabsdannelser og krav om sikkerhed for moms og skat - hvis du må stifte nyt?

Kan du få det for egenkapitalen, så klap i hænderne

vh - og god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke ude på at staten skal betale for noget som helst. Jeg har dokumentation på EOS fejl, og har talt med en advokat omkring det. Jeg overvejer stadig at køre en sag.

Som jeg forstår det, så skal kurator sælge det han kan, til gavn for kreditorer, men her er der jo ingen kreditorer. Der er ingenting. Når et selskab er 100% tomt (pånær et ejerskab af et andet selskab), skal kurator så sælge nogen som helst? Det han indbringer ved salg tilfalder ejer, og det jo mig, med mindre jeg har misforstået det helt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamH:
Jeg er ikke ude på at staten skal betale for noget som helst. Jeg har dokumentation på EOS fejl, og har talt med en advokat omkring det. Jeg overvejer stadig at køre en sag.
det må du så gøre naturligvis - jeg har blot ikke mødt den type fejl før i EOS helt ærligt men - alt kan jo ske, og er du sikker og din advokat også er, så giver det jo slet ikke mening andet end køre sagen.

Jeg kan sige jeg har hørt mange påstå de var helt uden skyld i selskab blev sendt til tvang, men endnu ikke set nogen have ret - men det ændrer jo ikke ved, at du kan have det, så kør sagen, for det jo vigtigt for alle, og har du ret så får du ikke omkostningerne (og generelt har man jo tilmed 3 mdr til at få genoptaget så det er ikke let at forstå)

WilliamH:
Som jeg forstår det, så skal kurator sælge det han kan, til gavn for kreditorer, men her er der jo ingen kreditorer. Der er ingenting. Når et selskab er 100% tomt (pånær et ejerskab af et andet selskab), skal kurator så sælge nogen som helst? Det han indbringer ved salg tilfalder ejer, og det jo mig, med mindre jeg har misforstået det helt
ja det er galt, det tilfalder kurator og skifteretten indtil deres omkostninger er dækket - du får ikke noget ud fra tvangsopløsning før skifteret og kurator er dækket, og der skal ganske meget til, før de er dækket (der er udgivet  tal der viste snit omkostning per tvangslukning af f.eks IVS er i masse vis lå omkring 20.000 kr og det var ofte tomme selskaber. Er der f.eks 10.000 kr i banken så tager kurator dem + aktiverne.

Hvis du på nogen måde kan købe drift af kurator for drifts egenkapital, så skynd dig at tak ja er mit bud - Jeg kan huske galt, men mener slet ikke man kan stifte nyt selskab mens et andet man er reel ejer til ER under tvangsopløsning, så du kan jo være låst, men se lige om f.eks lier ikke ved om det er korrekt.

Du får ikke et nyt selskab bedre og billigere end hvis kurator vil overdrage drift til dig til indre værdi

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kunne skrive et meget langt indlæg om forløbet op til tvangslukning. EOS og deres jurister har ikke reageret på flere henvendelser. Det er helt ude i skoven. Jeg skal op af lommen med endnu mere end selskabskapitalen for at køre sagen, så jeg er lidt i vildrede.

Vil det sige at kurator kan lukke et ellers sundt driftselskab, udelukkende for at forsøge at dække omkostninger for lukning af holding? Det virker umiddelbart helt forkert. Jeg er med på at det giver mening hvis holding har kapital i banken, eller nogle aktiver som f.eks. inventar som kan sælges, men driften er et helt separat selskab. Hvis kurator tager egenkapitalen og aktiverne (der er stort set ingen af værdi), så er det jo det samme som at lukke selskabet?

Ved du hvad der skal til for at kurator vil lade ejer overtage til indre værdi? Hvis egenkapital f.eks. er 10.000 og aktiver 5.000, så dækker det jo knap udgifterne til lukning af holding, og da det automatisk vil medføre lukning af drift, så kommer der jo yderligere udgifter til det, som ikke kan dækkes ind af noget, da der ikke er mere at sælge ud af?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamH:
Jeg kunne skrive et meget langt indlæg om forløbet op til tvangslukning. EOS og deres jurister har ikke reageret på flere henvendelser. Det er helt ude i skoven. Jeg skal op af lommen med endnu mere end selskabskapitalen for at køre sagen, så jeg er lidt i vildrede.


hvis du er så sikker på sagen, så er din jurist vel helt lige så sikker, og så kommer det jo ikke til at koste. Hvis juristen er i tvivl, så er den jo ikke totalt oplagt, men det er jo dit valg (ofte sker det ved ejer ikke checker besked i selskabets e-box og så kører den)

WilliamH:
Vil det sige at kurator kan lukke et ellers sundt driftselskab, udelukkende for at forsøge at dække omkostninger for lukning af holding? Det virker umiddelbart helt forkert
han kan ikke andet - han må ikke drive selskabet så, han kan enten sælge det til ejeren eller lade det lukke og se om der cash og aktiver at sælge. Kurator har ingen anden mulighed

Det lyder ikke så godt at drift ikke har kapital - det fik vel 40 t ind fra start men hvis det  er brugt så der ikke er kapital, så vil kurator næppe gøre spor for at sælge det men blot lukke det

WilliamH:
Ved du hvad der skal til for at kurator vil lade ejer overtage til indre værdi? Hvis egenkapital f.eks. er 10.000 og aktiver 5.000, så dækker det jo knap udgifterne til lukning af holding, og da det automatisk vil medføre lukning af drift, så kommer der jo yderligere udgifter til det, som ikke kan dækkes ind af noget, da der ikke er mere at sælge ud af?


Der skal det til, at Kurator for mere ind ved at sælge til dig end ved at lukke - han forærer det ikke bort blot for spare at lukke det - han bliver betalt af det offentlige og skal handle med armslængde = sælge til højest bydende - eller lukke, andet må kurator ikke.

Kurator vil måske gennemgå regnskaber i begge og se hvor pengene er blevet af, det er kurators standard, for at se, om ejeren har beholdt noget af værdi - og virker det helt tomt, så lukker kurator ved "formløs" lukning uden at køre hele proceduren. Svarer man kurator, så denne siden kan se det ikke var sandt, så er konsekvensen hård (som du også ser i mit link) så kun hudløs ærlighed gælder

Du skal stadigt finde ud af, om som jeg tror, du IKKE kan stifte nyt CVR mens et CVR du er reel ejer af er under lukning. 

jeg er ret sikker - det fremgår af EOS at:

Krav til fysiske personer, som stifter, er at vedkommende:

  • er mindst 18 år,
  • ikke er umyndiggjort eller under nogen form for værgemål, og ikke er under rekonstruktion eller konkurs.

Der er også konsekvens for fremtidig stiftelse hvis man har flere tvangslukkede bag sig - så mange grunde til at få drift reddet ud hvis du kan. Selv hvis du giver 20.000 kr for 0 får du jo selskabet og navnet ud igen og slipper for den ene tvang på dit CV

https://johnhannover.blogspot.com/2022/09/tvangsoplsning-og-genoptagelse-af-et.html siger mere 

vh JOhn Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)