Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. love/regler om depositum (boligudlejning)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

*Jeg undskylder for et langt indlæg, men jeg har brug for hjælp :) TAK!

Jeg skriver det her indlæg i Cafe og hygge i håb om, at der er nogen der kan hjælpe mig med gældende regler og love omkring udlejers brug af depositum.

Jeg flyttede d. 20. december 2022 ud af et lejemål. I den forbindelse ved jeg jo godt, at der kommer nogle udgifter i form af malearbejde, evt. ødelagte ting, slutrengøring mm.

Der er dog alligevel nogle ting jeg studser lidt over på den her flytteopgørelse.

Da jeg fraflyttede lejemålet fik jeg lavet det som hedder en "fraflytningsrapport". Fraflytningsrapporten fortalte, at alt var i den fineste orden og de eneste jeg skulle betale for var følgende: rengøring efter håndværkere, afkalkning af 1 brusenicher og 2 vandhaner samt let slibning af trægulve.

Efter 8 uger uden, at have hørt noget fra udlejer omkring udbetaling af depositum ringer jeg til dem. De kommer med en masse forklaringer omkring, at spildevand, evida m.fl. endnu ikke har sendt dem en regning. Jeg ringer så til de pågældende selskaber og spørger dem om ikke de kan sende regninger, hvorefter de så fortæller mig, at det er udlejer der endnu ikke har indsendt de tal de skal bruge til, at udarbejde slutopgørelserne.

Jeg stod også stadig som forbruger af gas, el og spildevand på den pågældende adresse. Det havde de ikke (selvom det står i lejekontrakten) frameldt mig ved fraflytning. Det fik jeg (håber jeg) dog styr på.

Der går yderligere lidt over en uge - og så kontakter jeg udlejer igen for, at høre hvornår jeg kan forvente, at flytteopgørelsen bliver færdiglavet (over 9 uger er der nu gået). De fortæller mig, at de straks går i gang osv. osv. osv. - det er helt fint. Der går faktisk heller ikke mere end 5 dage, så står der 7.644 på min konto. Det synes jeg umiddelbart virker fair nok.

... indtil jeg rent faktisk FÅR flytteopgørelsen - og her starter mine spørgsmål. Udlejer har vedhæftet de pågældende fakturaer for hhv. malerarbejde og rengøring.

Der er dog en pris for "trægulve slebet/behandlet" på 2.872 kroner.

- Jeg bør nok sige, at jeg på forhånd ved, at ALLE de andre rækkehuse/lejemål i området har fået skiftet deres gulve ud med nye gulve grundet slid over tid. Dette spurgte jeg også ind til ved fraflytningssyn og her oplyste han mig om, at hvis gulvet blev skiftet, at vi så naturligvis ikke skulle betale for en slibning, da det ville være på udlejers egen regning.

Der er ingen vedhæftet faktura, hvilket får mig til, at undre mig lidt. Så jeg ringer til udlejer og spørger ad om gulvene er blevet slebet. Udlejer fortæller mig så, at det kan hun ikke se men, at de jo har ret til, at tage betaling for en let slibning. Jeg spørger mere ind til det og udlejer fortæller så, at gulvene formentlig alligevel bliver udskiftet.

Her begynder mine alarmklokker at ringe lidt. Jeg spørger så om gulvene ér blevet skiftet. Det kan udlejer tilsyneladende ikke lige svare på. Det undrer mig naturligvis en del - især da udlejer heller ikke lige kan oplyse om gulvene faktisk ér blevet slebet.

Der står nemlig nederst på flytteopgørelsen følgende: "Behandling af trægulve er afregnet efter gældende priser oplyst af *virksomhedsnavn, by, cvr mm.*".


Udlejer beder mig - hvis jeg har nogle indsigelser, at skrive en mail, for udlejer kan ikke svare på mine spørgsmål i telefonen.

Efterfølgende kører jeg forbi lejemålet (som stadig står tomt og ligger lige ud til vejen). Jeg kigger fra vejen og ind gennem vinduet og kan tydeligt se, at hele trægulvet samt lister mm. er blevet skiftet. Det er spritnyt.

De har dermed opkrævet mig en cirkapris på 75 kroner per slebet m2 for et gulv der ikke er blevet slebet men udskiftet (jeg er tidligere gulvlægger haha).

Vedrørende faktura på rengøring er jeg også lidt undrende. Jeg har nemlig betalt for 6.5 timers rengøring at fuldstændigt pletfrit hjem - hvor den efterfølgende rengøring kun skulle afspejle rengøring efter håndværkere.

Spørgsmål:

1. Må man gerne tage cirkapriser for noget der ikke er blevet lavet - men fordi der står på flytteopgørelsen, at jeg skal betale for at få slebet gulvet, så gør de det bare? Selvom gulvet er udskiftet på egen regning?

2. Tager rengøring af 1 bruseniche og 2 vandhaner samt rengøring efter håndværkere virkelig 6.5 timer?

Inden jeg skriver min indsigelse vil jeg gerne lige sikre mig, at jeg rent faktisk har RET i min undren. Udlejer påstår jo ganske simpelt, at de 2.872 kroner er noget de har ret til - og vil ikke oplyse mig om, om gulvet ér skiftet eller ej - hvilket det jo så er. Der er noget lusket over det her føler jeg.

Tanker?
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

1. De større udlejere og administrationsvirksomheder har faste aftaler med håndværkere med mere, så de kender prisen på forhånd og har regneark eller software til beregning ud m2 m.m.. Det er almindeligt de laver en slutopgørelsen inden alt arbejdet er udført, men det er ikke lovligt at opkræve penge for noget som ikke bliver udført, så det er ikke lovligt at kræve betaling for slibning når de har lagt nyt gulv.

Du bør derfor gøre indsigelse og kræve de 2.872 kr. retur.

2. Her kender de normalt også prisen på forhånd, men jeg studser over at du skal betale for rengøring efter håndværkere. Her bør du og udlejer som minimum dele udgiften ud fra hvem der reelt har skulle betale håndværkerne. I denne sammenhæng lyder 6.5 time voldsomt hvis udlejer har haft gulvlægger for egen regning i næsten alle rum.

Her bør du gøre indsigelse og kræve dokumentation for reelle udgifter og hvordan beløbet er fordelt imellem dem og dig.

---

Du bør sende din indsigelse med krav om tilbagebetaling så du får en kvittering for modtagelsen.

Her er det en god idé at sætte en rimelig frist, f.eks. 14 dage, og skrive du agter at indbringe sagen til huslejenævnet efter den dato.

Det lyder også som om det kunne være en god idé at minde din tidligere udlejer om at det koster dem en gebyr på 6.597 kr. (tal fra Aalborg Kommune), når de taber sagen i huslejenævnet. Det koster dig 345 kr. at klage.

https://www.aalborg.dk/politik/udvalg-raad-og-naevn/naevn/huslejenaevnet  

(Jeg er ikke jurist)

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er i hovedtræk helt korrekt hvad Karsten skriver.

Udlejer skal selvfølgelig dokumentere de beløb han fratrækker depositum og forudbetalt husleje og har han ikke udført de arbejder som er anført i fraflytningsrapporten, skal han naturligvis ikke have nogen form for betaling.

Som jeg forstår dit skriv, har du efterladt boligen i ryddet og rengjort stand, således som din pligt er i henhold til bestemmelsen i lejekontrakten, af hvilken årsag udlejer ikke kan kræve noget beløb overhovedet og da slet ikke da der ikke er foretaget gulvafslibning.

Således som udlejer har behandlet dig, ville jeg under ingen omstændigheder bakse mere med udlejer, men gå direkte til huslejenævnet, som klart vil afgøre sagen til din fordel.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jørgen:

Det er i hovedtræk helt korrekt hvad Karsten skriver.

Udlejer skal selvfølgelig dokumentere de beløb han fratrækker depositum og forudbetalt husleje og har han ikke udført de arbejder som er anført i fraflytningsrapporten, skal han naturligvis ikke have nogen form for betaling.

Som jeg forstår dit skriv, har du efterladt boligen i ryddet og rengjort stand, således som din pligt er i henhold til bestemmelsen i lejekontrakten, af hvilken årsag udlejer ikke kan kræve noget beløb overhovedet og da slet ikke da der ikke er foretaget gulvafslibning.

Således som udlejer har behandlet dig, ville jeg under ingen omstændigheder bakse mere med udlejer, men gå direkte til huslejenævnet, som klart vil afgøre sagen til din fordel.

Mvh

Jørgen



Mange tak Karsten og Jørgen!

Undskyld mit sene svar, men jeg afventede en mail fra min udlejer, da jeg havde sendt en email til udlejer baseret på Karstens svar.

De tilkendegiver, at prisen for rengøring var unfair. Men de fastholder retten til, at de har ret til, at opkræve for slibning af gulv, selvom dette ikke er udført.

I en telefonsamtale fortæller de også, at de har haft netop sådanne sager i huslejenævnet. Udlejer sender mig så et screenshot af en afgørelse der lyder som følger:

"Nævnet finder, at De hæfter for istandsættelse af lejemålet ved fraflytningen i henhold til flytteopgørelsen, jf. lejelovens § 98.

Dette begrundes med, at der ikke I flytteopgørelsen er medtaget andre arbejder end dem der er angivet i flytterapporten. Nævnet har ved afgørelsen lagt vægt på, at der er afholdt rettidigt flyttesyn, og at flyttesynsrspporten er udleveret til Dem ved synet.

Nævnet har endvidere lagt vægt på, at det ikke er en betingelse for Deres betalingsforpligtelse, at udlejeren udfører de i flytterapporten angivne istandsættelsesarbejder. Udlejer kan f.eks vælge ved Deres fraflytning ikke at istandsætte lejemålet inden genudlejning og derved vælge at have udgiften til istandsættelse på et senere tidspunkt."

I min verden virker det fuldstændig absurd?!? Er det virkelig sådan loven er skruet sammen på den her front?

De kan jo i så fald udlejning efter udlejning skrive ting på som de synes. De har intet ansvar for, at bevise, at det rent faktisk sker.

Jeg har derfor betalt for slibning af gulvet. Men gulvet er smidt i skraldespanden og udskiftet til et spritnyt gulv - som de så kan slibe på et senere tidspunkt - på min regning.

Og her ved vi alle jo godt, at det ALDRIG kommer til at ske.

I en mail erkender de blankt, at de har skiftet gulvet.

Er der nogen der har en idé om, om jeg har en mulig sag her eller ej? Umiddelbart virker det jo til, at udlejerne på det her punkt har frit spil?!?
Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
I forlængelse med mit ovenstående skriv:

De beder mig jo om, at betale for en fremtidig slibning af et gulv jeg intet har med at gøre. Jeg kommer ikke til, at betræde det nye gulv eller på anden måde tage det i brug.

Situationen virker absurd. Eller hvad?
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flytte:
Situationen virker absurd. Eller hvad?

Ja, det virker absurd. Og jeg vil gætte på der er forskel på at udskyde istandsættelse, hvor udlejer ikke kan opkræve penge for det samme arbejde af næste lejer, og din sag hvor de vil have penge for noget som aldrig kan udføres da de har lagt nyt gulv.

Mulighederne er at spørge i advokatvagten og få deres vurdring først. Eller bare klage til huslejenævnet og afvente deres afgørelse.

Jeg ville nok bare klage til huslejenævnet.

Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Karsten:

Flytte:
Situationen virker absurd. Eller hvad?


Ja, det virker absurd. Og jeg vil gætte på der er forskel på at udskyde istandsættelse, hvor udlejer ikke kan opkræve penge for det samme arbejde af næste lejer, og din sag hvor de vil have penge for noget som aldrig kan udføres da de har lagt nyt gulv.


Mulighederne er at spørge i advokatvagten og få deres vurdring først. Eller bare klage til huslejenævnet og afvente deres afgørelse.


Jeg ville nok bare klage til huslejenævnet.



Tak for dit svar, Karsten.

Jeg tænker også, at jeg formentlig nok kører sagen gennem huslejenævnet. Der hvor jeg er lidt undrende er, at det netop er huslejenævnet der har lavet ovenstående afgørelse. Men jeg synes også, at det er 2 forskellige sager.

Men jeg er faktisk alligevel lidt negativt overrasket over, at udlejer faktisk MÅ udskyde istandsættelse overhovedet. Jeg var af den overbevisning, at man ikke bare kunne skrive "ca. beløb ud" og tage penge for arbejde der ikke er udført. Direkte modsat det som huslejenævnet har afgjort i den her sag.

I realiteten betyder det jo, at udlejer f.eks kan tage ca. beløb for alt. Malearbejde, slibning af gulvet, udskiftning af hvad som helst - uden, at skulle dokumentere noget - Men derimod blot henvise til ovenstående paragraf - ifølge huslejenævnet vel, at mærke.

Og - de har formentlig ikke krav på, at skulle bevise det senerehen. Af princip vil jeg i al fald undersøge alt det her til bunds.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flytte:
Men jeg er faktisk alligevel lidt negativt overrasket over, at udlejer faktisk MÅ udskyde istandsættelse overhovedet. Jeg var af den overbevisning, at man ikke bare kunne skrive "ca. beløb ud" og tage penge for arbejde der ikke er udført. Direkte modsat det som huslejenævnet har afgjort i den her sag.

I realiteten betyder det jo, at udlejer f.eks kan tage ca. beløb for alt. Malearbejde, slibning af gulvet, udskiftning af hvad som helst - uden, at skulle dokumentere noget - Men derimod blot henvise til ovenstående paragraf - ifølge huslejenævnet vel, at mærke.

Og - de har formentlig ikke krav på, at skulle bevise det senerehen.
den overrasker ikke mig så meget

Det er for mig samme som, at du erstatter en værdiforingelse der er sket på f.eks gulv og væge når du flytter, men ejer må vælge at leve med den forringelse, eller bringe det i stand eller nu leje ud som - ikke istandsat.

Jeg går ud fra der så kan være krav om syn og opmand der vurderer forringelsen (hvad istandsættelse koster) - det er jo i princip helt ens om den faktisk udbedres eller ej - så det jo ikke er frit slag, og mon ikke også huslejenævnet har set det sådan.

Lidt som lejenbil du afleverer med ridse i højre side. Du får regning på hvad det vil koste at udbedre netop det (ex maling h førdør) men udlejer kan godt bare vælge, at nu markere skaden ved næste udlejninger, og leve med den, til bilen måske har 3 andre skader, og den sendes på værksted hvor alt udbedres samlet. Du betaler for "forringelsen"

Din sag har jo så også andre elementer end udsættelsen af reparationen, så jeg forstår lyst til huslejenævnet absolut

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Flytte:
Men jeg er faktisk alligevel lidt negativt overrasket over, at udlejer faktisk MÅ udskyde istandsættelse overhovedet. Jeg var af den overbevisning, at man ikke bare kunne skrive "ca. beløb ud" og tage penge for arbejde der ikke er udført. Direkte modsat det som huslejenævnet har afgjort i den her sag.

I realiteten betyder det jo, at udlejer f.eks kan tage ca. beløb for alt. Malearbejde, slibning af gulvet, udskiftning af hvad som helst - uden, at skulle dokumentere noget - Men derimod blot henvise til ovenstående paragraf - ifølge huslejenævnet vel, at mærke.

Og - de har formentlig ikke krav på, at skulle bevise det senerehen.
den overrasker ikke mig så meget

Det er for mig samme som, at du erstatter en værdiforingelse der er sket på f.eks gulv og væge når du flytter, men ejer må vælge at leve med den forringelse, eller bringe det i stand eller nu leje ud som - ikke istandsat.

Jeg går ud fra der så kan være krav om syn og opmand der vurderer forringelsen (hvad istandsættelse koster) - det er jo i princip helt ens om den faktisk udbedres eller ej - så det jo ikke er frit slag, og mon ikke også huslejenævnet har set det sådan.

Lidt som lejenbil du afleverer med ridse i højre side. Du får regning på hvad det vil koste at udbedre netop det (ex maling h førdør) men udlejer kan godt bare vælge, at nu markere skaden ved næste udlejninger, og leve med den, til bilen måske har 3 andre skader, og den sendes på værksted hvor alt udbedres samlet. Du betaler for "forringelsen"

Din sag har jo så også andre elementer end udsættelsen af reparationen, så jeg forstår lyst til huslejenævnet absolut


vh John Hannover




Tak for dit svar, John

Set fra det perspektiv kan jeg godt se, at det helt sikkert giver mening. Jeg synes dog, at der er nogle gråzoner, men det er selvfølgelig svært, at beregne.

Hvis vi tager dit eksempel med bilen. Så kan man jo sige, at ridsen i højre side isoleret set vil koste.. lad os sige 2.500 kroner, at få udbedret.

Så betaler jeg 2.500 kroner. Men fordi udlejer vælge, at vente på de 3 andre skader, så bliver den samlede pris måske 10.000 - men fordi de samlede skader giver rabat, så koster ridsen måske kun 1.800, at udbedre - samlet set. Måske i form af en rabatpris eller fordi bilen allerede var på værkstedet eller hvad ved jeg.

Så den samlede pris er måske 10.000 kroner men fordi de har opkrævet undervejs af forskellige lejere, så har de reelt opkrævet måske 14.000.

Så jeg ser det lidt som en gråzone. Men jeg forstår til fulde, at det er kompliceret, at udregne på den her måde.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flytte:
Så betaler jeg 2.500 kroner. Men fordi udlejer vælge, at vente på de 3 andre skader, så bliver den samlede pris måske 10.000 - men fordi de samlede skader giver rabat, så koster ridsen måske kun 1.800, at udbedre - samlet set. Måske i form af en rabatpris eller fordi bilen allerede var på værkstedet eller hvad ved jeg.

Så den samlede pris er måske 10.000 kroner men fordi de har opkrævet undervejs af forskellige lejere, så har de reelt opkrævet måske 14.000.
ja sådan kan det  sagtens gå, men så har de også levet med de to af skaderne i lang tid og du betaler heller ikke for den tid det udlejede ikke kan lejes ud men for skaden, så at spare samlet , synes jeg giver fornuft - og deling af rabat - holdt op med det ærgerlige ved at leve med skaden og fornuften i at måske ikke male alt ved hver fraflytning, kan jeg godt se

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)