Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster konverteringsoptimering for den lille webshop?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 47
Fra  Optuner.dk Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

(fuld disclosure: Jeg arbejder med konverteringsoptimering)

De seneste par dage har jeg talt med en række mindre webshop-ejere.

De vil gerne lave konverteringsoptimering. De er rundt og samle tilbud ind.

De er lidt overraskede over de tilbud de får. De er ofte retainer-aftaler hvor der skal laves en ret stor investering (relativt til deres økonomi).

Jeg har spekuleret meget over hvor stor eller hvor moden en webshop skal være, før det giver mening at investere i konverteringsoptimering - altså købe hjælp udefra.

Når det er sagt, så er det jo webshops der allerede har et budget til markedsføring, så der er også forholdet mellem at købe trafik og købe optimering.

Jeg vil gerne høre din mening og dine erfaringer.

Når man er wehsbop-ejer, hvordan er markedet for konverteringsoptimering? Hvornår giver de mening at investere / hvor meget?

/Ole

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare en hurtig kommentar til at du nævner forholdet mellem at købe trafik og købe optimering.

Optimering er jo CR så hvis man modtager affiliate trafik, så vil lav CR (og for den sags skyld lav basket size) betyde at wenshopejer bliver nødt til at tilbyde højere provision for at kunne tilbyde en attraktiv EPC.

Det samme er tilfældet hvis man selv kører PPC.

Endelig så er lav CR er jo også ensbetydende med risiko for at potentielle kunder bouncer retur til SERP = fald i organisk placering, så konverterinsoptimering bør være en prio 1 for alle webshopejere.

Tilmeldt 1. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole.

Det bør jo ikke være en udgift at bruge konverteringsoptimering, men snarere en investering - fordi hvis man bruger folk der ved hvad de snakker om (som f.eks. dig selv) ja, så kan du/konverteringsoptimering jo sørge for en større indtjening...

Der hvor jeg tror at det bliver for meget for den lille/mindre shop, er hele arbejdsprocessen med"udfordre antagelser"  "indsamle data" "designe variationer" "mål og lære" som du selv skriver på din hjemmeside - hvis konceptet var mere "betal xx" og vi kan sørge for større indtjening % på "xx" så vil det nok være nemmere for firmaer at sige ja tak. Mindre firmaer har jo ikke de ressourcer og måske heller ikke viden til at analysere alt den data ...

Alle firmaer bør jo starte med hastighedsoptimering, derefter konverteringsoptimering og så begynde SEO/reklamer osv.

mvh,

Martin

Fra Østerbro
Tilmeldt 10. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

Det varierer jo efter ens profitmargin på produkterne. Hvis en konsulent skal have 10.000 om måneden for sit arbejde og jeg tjener 25% i profit, skal han jo skabe mersalg for 40.000 hver måned. Er min profitmarginal i stedet 50% skal han "kun" skabe 20.000 i mersalg.

Så det afhænger både af størrelsen af shoppen men også hvor stor profik shoppen har på sine produkter.

Fra Risskov
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder selv som E-commerce Manager for en online shop med omsætning på omkring 10 mio - så der er også et budget at arbejde med --> Blot for at understøtte min pointe nedenfor.

Min erfaring er at CRO ofte bliver nedprioriteret sammen med eksempelvis SEO for mange "umodne" virksomheder som ledes efter et "Omsætning nu" princip. Ment i den forstand at CRO tager tid ift. der skal splitteste og laves diverse analyser for at komme frem til den bedste løsning for den enkelte shop. Løsning A er ikke nødvendig vis den rigtige for Virksomhed Z selvom det er best practice for mange andre. 

Hvis ejer/lederteamet ikke er parat til at investere i konverteringsoptimering og betale det som kvalitetsarbejde koster, så kommer det bare til at koste på den lange bane. Jeg tror særligt at mange i disse tider holder sig tilbage ift. at investere for mange kroner/øre i usynligt arbejde her og nu -> Det kommer så bare til at koste omsætning og markedsandele på den lange bane. 

Derudover tror jeg mange har svært ved at forstå prisen på CRO og SEO som jeg så selv nævner da arbejdet ikke skaber værdi med det samme. Qua det først skal testes, gennemarbejdes, implementeres/udvikles etc. Så min erfaring er at mange negligere pga. en umoden måde at drive e-commerce eller at de simpelthen bare ikke forstår det og det derfor fremstår som sort snak. Derfor kan det virke helt absurd hvis nogen skal have 8k i måneden eller 25k nu og her for at komme med anbefalinger -> Hvor det herefter koster 100k at få det udviklet og implementeret = Så kunne man ligeså godt selv have sagt de ting... 

Igen, det er bare min egen holdning og erfaring. Beslutningstagerne forstår ikke CRO og at det ikke skaber et mærkbart resultat her og nu. De har intet konkret at forholde sig til og ydelsen er udefinerbar for dem. 

Omvendt kan det også til tider skyldes at sælgeren af ydelsen mere fokusere på at A, B, C kan forbedres og virkelig rykke deres forretning. Der bliver ikke opstillet scenarier for omsætningens stigning ud fra estimeret forøgelse på konverteringsrate eller udviklingspriser --> Hvornår er det rentabelt og har tjent sig selv hjem. 

For mig giver det mening konstant at arbejde med konverteringsoptimering. Din shop er aldrig på 100% - om du er Zalando, Power, Amazon eller en fjerde. E-commerce er så omskiftelig at der hele tiden bliver opfundet nye funktioner der gør det lettere for brugeren - hvilket ultimativt også hjælper på ens egen bundlinje ift. at de konvertere i højere grad.

Sådan en de fleste ville kalde for en E-commerce nørd.

Ejer af snotbuster.dk 😃

Fra Vanløse
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 47
Fra  Optuner.dk Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode pointer. Er der ikke også noget med at hvis man bruger 10.000 på SEO (som man ved hvad er og som giver besøgende til butikken = kerneforretning), så kan man nogenlunde bestemt forudsige hvad man får og der løber ikke ekstra omkostninger på.

Hvis man bruger 10.000 kr på CRO / konverteringsoptimering (som fx det her tilbud) så får man KUN udpeget ting man skal rette og derfor kommer der flere udgifter oveni + at man ikke ved hvad det bliver værd (måske tjener det sig ind over en lang periode).

 

Det synes jeg er en udfordring. Og derfor tror jeg så mange køber SEO frem for CRO (bare som eksempel).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)