Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring bi-erhverv

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-aminoer,

Jeg driver et aps som freelance IT konsulent, og har en bogholder ansat som lønnet medarbejder.

Jeg har fået en ide, som i enkelt forklaring går ud på dekorering og fremstilling af nips-ting. Ikke noget som kræver store maskiner mv.

Min bogholder arbejder 100% remote (hjemmefra), og det er bogholderen, som er den kreative, og kan en masse ting med sine hænder.

Jeg har i denne forbindelse et par spørgsmål:

- Eftersom den nye ide ligger langt fra min nuværende branchekode, skal jeg så oprette en bi-branchekode? Jeg forventer ikke at omsætte for alverden, og det vil ikke udgøre over 10% af min samlede omsætning.

- Må erhvervet godt finde sted ude hos bogholderen? Dette gør det jo i princippet allerede, eftersom bogholderen arbejder hjemmefra hele tiden, med undtagelse af få gange om året, hvor vi lige er samlet på min (firmaets) adresse. Bogholderen bor i egen bolig, og ikke lejebolig.

- Må bogholderen godt udføre arbejde som ikke anses som bogholder-arbejde? (kontrakten bliver naturligvis opdateret).

- Skal jeg registrere bogholderens adresse, nu hvor der bliver produceret og sent ting derfra? (spørgsmålet er vel egentlig, om der er tale om en reel produktion, når der kun er tale om dekorering (maling, sandblæsning) og nips-ting (hækling, syning mv.).

På forhånd tak for svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Bibranche skal registreres senest ved 300.000 kr omsætning eller - hvis det bliver hovedbranche

Du må godt producere hjemme hos din bogholder - evt kan du få en P adresse men bogholder må også bare arbejde hjemmefra hvis det er som lønnet på samme måde som bogholderiet = med skattetræk og det må bogholderen

Ikke registrere P hvis det er en lønnet medarbejder der arbejder hjemmefra noget af tiden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for svar. 

Ok, så jeg behøver ikke registrere P nummer eller noget ekstra, såfremt det blot er arbejde som bogholderen udfører i sit eget hjem?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12650
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder mærkeligt at der ikke skal et p-nummer til.   

Erhvesstyrelses skriver følgende:   "P-nummer: Hvis den juridiske enhed har aktiviteter på flere adresser, skal den have underliggende produktionsenheder med hvert sit p-nummer."

Værd opmærksom på at produktionen vil være underligt arbejdsmiljøloven, hvilket stiller nogle krav til produktionsforholdene. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Det lyder mærkeligt at der ikke skal et p-nummer til.   

Erhvesstyrelses skriver følgende:   "P-nummer: Hvis den juridiske enhed har aktiviteter på flere adresser, skal den have underliggende produktionsenheder med hvert sit p-nummer."

Værd opmærksom på at produktionen vil være underligt arbejdsmiljøloven, hvilket stiller nogle krav til produktionsforholdene. 

Det er hvis firmaet har flere produktions adresse officielt - du skal ikke registere P nummer hver gang en medarbejder med alm løn, arbejder hjemmefra - ja det kan sagtens være miljø og andre krav

vh Joh Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn, og tak for svar. Det gode spørgsmål er vel, hvornår man bliver ansat som en produktionsvirksomhed?

I det her tilfælde vil vi tage nogle eksisterende ting (glas, kopper, kander, tallerkner mv.) og dekorere dem. Så vi fremstiller ikke noget som sådan.

Dog har vi også planer om en fremstilling af små nipsting, herunder strik, hækle mv... Vil det stadig være at betragte som produktion?

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er hvis firmaet har flere produktions adresse officielt - du skal ikke registere P nummer hver gang en medarbejder med alm løn, arbejder hjemmefra

Men hvis denne medarbejder nu kommer til at fremstille / male / lave andre ting, er det så stadig at betragte som hjemmearbejde, eller vil der måske være tale om produktion / fremstilling?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe medarbejderen er lønnet med skattetræk helt normalt, så blander skat sig ikke om medarbejderen maler, fører regnskab, kontakter kunder eller andet fra hjemmet.

Det kræver det er normalt lønnet arbejde, ellers er det jo ikke en medarbejder men en selvstændig der så selv skal føre regnskab og momsregistreres osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)