Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af erhvervsbygning i andet EU-land til produktion

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Nov 17
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har en lille startup med et produkt, som jeg pt. selv laver på et lille værksted uden for Kbh. Afhængigt af produktets succes, kan det blive relevant at skulle finde et større erhvervslokale og udbygge med flere maskiner.

Erhvervslejen er dyr i DK og jeg overvejer derfor andre muligheder, herunder at finde et lokale/lagerhal i Sverige, Polen eller Rumænien (jeg har familie i alle tre lande og taler alle tre sprog).

Jeg har ApS-virksomhed tilknyttet produktet her i DK.

Er der nogle juridiske ting jeg skal være opmærksom på, hvis jeg har produktionen i et andet EU-land og ansætter folk til produktionen der? Betaler jeg SKAT i det land produktet produceres i og i så fald af hvad?

Der er mange andre spørgsmål tilknyttet, men det vil være en stor hjælp at få svar på dette til at starte med!

Tak.

Mvh. Erik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et spørgsmål der kræver indgående viden om de 3 landes skatteregler men i EU er udgangspunktet generelt:

Du skal stifte virksomhed for at kunne have ansatte i et land, og den virksomhed bliver skattepligt . fuldt eller delvist i det pågældende land. Du selv vil være dansk skattepligtig af dine evt udtag og dit danske selskab, som kunne tænkes at være moderselskab - ville være dansk skattepligtig men det er noget du skal til en skatteekspert med

Du skal nok op i store produktioner før det bliver rentabelt at skulle have en lokal ledelse med en masse viden om netop lokale regler og personale under sig (tro mig det er IKKE let  jeg har haft firma i 9 EU lande og 3 uden for og det KOSTER i ledelse mm også) 

Jeg tror du skal gå langsomt frem og finde nogle billige lokaler i udkantsDanmark om du vil, Lokale leje bliver let den mindste omk. men det er klart, at skal du have 20 ansatte, så er det billigere i Rumænien per person, som så nok næppe har samme udput som du ville få i DK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 17
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit gode svar. Det var det lige det slags overblik jeg havde brug for.

Ja, jeg vil starte langsomt i DK og vente med tanken om udenlandsk produktion - men godt at have en idé om den skala jeg skal være oppe på, før det potentielt set ville blive rentabelt.

Tak!

Mvh. Erik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo også, frem for at starte en produktion selv i f.eks rumænien, finde en du kan stole på via en del møder, og så outsource, så den rumænske eksisterende virksomhed producerer for dig til nogle fast aftalte priser og rammer. Det vil nok være en bedre løsning. Der kan du godt gå ind og stille krav, også til f.eks personale, lokaler og en masse bløde værdier også, om du vil.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 17
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Produktet fræses på CNC-maskiner, og der er nogle produktionsspecifikationer som gør at jeg er bange for at det ville blive meget dyrt at outsource produktionen til en etableret CNC-fabrik. Maskinerne i sig selv, som jeg skal bruge til produktet, er så billige i dag, at det på sigt ville være både lettere og billigere bare at købe dem selv, frem for at betale en timepris for at have eksperter til at styre produktionen.

Det er min formodning, men jeg kan sagtens tage fejl. I hvert fald virker selve processen med at finde den rette producent, sætte produktionen op og alt det imellem, som et større arbejde end selv at styre det hele og tilmed eje maskinerne. Vi taler 30.000 kr pr. maskine, og der skal bruges måske 2-3 stk til en relativt stor produktion. Indtil videre klarer jeg mig med min ene maskine og må se om produktet overhovedet sælger..

Men jeg har tænkt tanken mange gange og godt at høre fra professionel side også - det virker bare som en meget stor mundfuld med rigtig mange ukendte faktorer og risici.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)